harry73
Hur funkar det med jakträtt och vildhägn?
 
harry73 skrev:
Hur funkar det med jakträtt och vildhägn?
I vilken aspekt?

Vi kommer själva äga jakträtten i vårt hägn istället för att arrendera ut den. Dels eftersom jag själv jagar mycket och dels eftersom man ska ha lite kunskap om hjortar för att jaga bland dem. Hindarna har vissa tider på året som är väldigt sköra, brunst- och kalvningsperioder ffa, då ska man undvika att klampa runt eller sprida vittring i deras trygga områden. Hjortarna (alltså vuxna handjur) kan vara direkt livsfarliga i vissa perioder, speciellt när det gäller kron. Sen är det inte mycket matvilt som kan jagas i hägnet förutom fågel då de flesta större arter inte kommer igenom stängslet. Räv och grävling däremot kommer behöva jagas till förbannelse då de är en stor fara för de små.

Avlivning av djur som ska slaktas sker via skott i hjärnan med jaktvapen på avstånd, men det har jag svårt att räkna till jakt. (Fiska i ett akvarium?) Detta är den vänligaste avlivningsmetoden och den som framlyfts av branschorganisationen.

Sen finns det de som säljer rätten att "jaga"/avliva något djur eller två, som safari. Men det bär lite emot och vi har inte bestämt oss på den punkten än. Det gäller svårplacerade skott och hur ska vi veta köparens kapacitet inom skytte? Att tjäna ett par kronor till kostnaden av ett extremt lidande vid skadeskjutning är inte rätt, och ens att sälja en "avlivning" som går korrekt till bär emot. Jag jagar själv mycket och trivs med det, men skottögonblicket, att ta ett liv, är inget som hör hemma i en nöjespark.

Träffade jag svaret du sökte?
 
harry73
Jag jagar inte och äger inte jaktmark, men jag trodde att mark ibland (eller ofta) ingår i ett större område, och att man då med alla markägare tillsammans sköter jakträttigheter. Jag undrade bara om ni ska hålla koll på om ni köper mark där någon annan får jaga, som gör att ni inte kan bygga ett hägn.
Men har du koll på reglerna är det nog inget problem :)
 
harry73 skrev:
Jag jagar inte och äger inte jaktmark, men jag trodde att mark ibland (eller ofta) ingår i ett större område, och att man då med alla markägare tillsammans sköter jakträttigheter. Jag undrade bara om ni ska hålla koll på om ni köper mark där någon annan får jaga, som gör att ni inte kan bygga ett hägn.
Men har du koll på reglerna är det nog inget problem :)
Du tänker nog då i första hand på licensjakt på älg där man går ihop med flera fastigheter för att få en gemensam större tilldelning av djur, dvs tjur, ko och kalv. Du äger din egen mark och avgör om du vill ingå i en större enhet eller hantera det själv, dvs om det är liten mark kan din tilldelning bli begränsad gällande älg.
När det sedan gäller annat klövvilt eller svin finns inte samma begränsning.
 
Tack AndersS, bra beskrivning.
Ibland kan jägare med gränsande arrenden gå ihop även när det gäller andra typer av jakt men som beskrivet av AndersS är det helt upp till ägaren hur man vill göra. Om markens jakträtt är utarrenderad vid markens försäljning så påverkar inte försäljningen jakträttsavtalet men de avtalen brukar inte spikade längre än en säsong i taget. Så då är det vid avtalets slut upp till den nya ägaren om man vill fortsätta arrendera ut eller behålla rätten själv.

Skulle jag råka hägna in ett par älgar så skulle jag nog hålla tyst om det. Trevliga djur som kan knäcker ungträd och därmed hjälper till med "viltvården" för hjortarna ;)

Just denna biten hade jag koll på men jag kunde varit helt ovetande, så tusen tack harry73 för att du tog upp ämnet!


Apropå annat, någon som har koll på hur det dunkar med naturreservat? Kan man anmäla/ansöka om att få sin egen mark till ett naturreservat med vissa egna eh, servitut/rättigheter? Låta marken vara ett naturreservat men ha tillstånd till att låta hjortarna gå där? Vad sker med taxeringsvärdet vid övergång till naturreservat? Vad finns det för för- och nackdelar? Bidrag? Avdragen skatt?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Att få just ett "värdelöst" impediment klassat som naturreservat är nog inte så lätt.
Reservaten är ju till för att bevara en miljö som på något sätt är skyddsvärd, antingen genom en unik flora eller en speciell, sällsynt fauna.
Vad har hjorthägnet att erbjuda?
Det är väl också anordnat så att allmänheten har begränsat tillträde dit?
 
KnockOnWood skrev:
Att få just ett "värdelöst" impediment klassat som naturreservat är nog inte så lätt.
Reservaten är ju till för att bevara en miljö som på något sätt är skyddsvärd, antingen genom en unik flora eller en speciell, sällsynt fauna.
Vad har hjorthägnet att erbjuda?
Det är väl också anordnat så att allmänheten har begränsat tillträde dit?
Det är väl snarare värdelösa impediment som är aktuella för naturreservat? Varför skulle perfekta granplanteringar vara intressanta för reservat? Myrar, kärr, tjärnar, etc är "värdelösa" i taxeringsvärde men är nyckelbiotoper för många växter, djur och fåglar.

Dessvärre nej, jag önskar att hägn begränsade allmänhetens juridiska tillträde men nix. Det måste vara anordnat med ingångar. Det är Sveriges annars så fantastiska allemansrätt som gäller. För att få lov att begränsa tillträdet måste man få hägnet klassat som en djurpark av länsstyrelsen och det kan man glömma...
 
Skulle kunna tänka mig att det finns lite regler om hur vilthägn får se ut och hur mycket djur man får ha...

/ATW
 
Voh skrev:
...
Varför skulle perfekta granplanteringar vara intressanta för reservat? Myrar, kärr, tjärnar, etc är "värdelösa" i taxeringsvärde men är nyckelbiotoper för många växter, djur och fåglar...
Ja, men nu var det inte "perfekta granplanteringar" jag hade i åtanke.
Snarare s.k. gammelskog, där det inte har avverkats under generationer, fjällnära björkskog, gamla bokskogar och liknande.

Ett totalavverkat kalhygge, som inte ansetts värt att återplantera, är väl ingen lågoddsare för reservat?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
ArneTW skrev:
Skulle kunna tänka mig att det finns lite regler om hur vilthägn får se ut och hur mycket djur man får ha...

/ATW
Indeed, för att nämna några måste de ha tillgång till vatten (helst naturligt) och marken måste innehålla en viss minstaprocent skog. Gällande mängd gäller 1 djur per ha skogsmark och 6 djur per ha öppenmark/åkermark. Minsta tillåtna mark är 10 ha oavsett hur få djur man har.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, men nu var det inte "perfekta granplanteringar" jag hade i åtanke.
Snarare s.k. gammelskog, där det inte har avverkats under generationer, fjällnära björkskog, gamla bokskogar och liknande.

Ett totalavverkat kalhygge, som inte ansetts värt att återplantera, är väl ingen lågoddsare för reservat?
Jag snackar om nyckelbiotoper värdefulla för flora och fauna, oavsett vad biotopen består av. Hursom, någon som vet HUR det går till om man vill få det till ett reservat och hur detta påverkar juridik och ekonomi. Fördelar/nackdelar?
 
Voh skrev:
Jag snackar om nyckelbiotoper värdefulla för flora och fauna, oavsett vad biotopen består av. Hursom, någon som vet HUR det går till om man vill få det till ett reservat och hur detta påverkar juridik och ekonomi. Fördelar/nackdelar?
Hum, scratch that. Hittade precis en bra artikel om det med svar.
 
harry73
Länk till artikeln?
 
mexitegel skrev:
Vilket träsk är det som sjunker? Är det något speciellt norr om Dalarna du tänker på?
Avser hela jordbrukssektorn. Och observera att detta på inget sätt förringar de människor som bemannar jordbruken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.