nizzehult
Jag håller som många andra på att LED-ifiera mitt hus. Nu har turen kommit till garaget och planen är att riva ut mina lysrörsarmaturer och ersätta dem med LED-på-rulle direkt i taket. Garaget är ca 8x6 m och har 2.40 i tak.
Vill uppnå 1000 lm/kvm och idag ligger jag tydligen på ca 815 lm/kvm med mina konventionella T8/36W x 12.

Men...det finns ju en uppsjö olika LED-typer och det är minst sagt varierande uppgifter vad dessa lämnar för ljusflöde....I köket har jag 5630-lister under skåparna (60 st/m) och dom lyser riktigt bra men tittar jag på specifikationerna hos olika LED-butiker så säger vissa att 5630 med 60 st/m lyser med 700 lm/m medan andra uppger ända upp till 2800 lm/m.

Det finns ju en drös olika LED (där siffrorna betyder fysiska måttet på själva SMD-modulen, 2830 = 28x30 mm, 3528 = 35x28 mm osv).
Har hittat dessa:

5730
5630
5050
2835
3528
3020
3014
7020
4014
3535
3258
1206
1104
0603

5630, 5050, 3014, 3528 och 7020 verkar vara de vanligaste och standardlängden är 5m och 300 LED. Priserna på ebay varierar mellan 30-100,- inkl frakt och jag tror att i dagsläget så ger 5630-LED:arna mest lumen per krona (faktum är att en 5630 egentligen är tre st 3528 som är hopsatta i samma LED).
Jag kan tänka mig att dom olika LED-arna tillverkas under samma koncept så det torde inte skilja något beroende på vilken tillverkare (fabrik) som har gjort själva SMB-modulen. Därför blir jag förvirrad när många inte uppger något lumental alls, medan andra uppger vitt skilda siffror:
Här har vi en som säger att 5630 ger 800-900 lm/m.
http://www.ebay.com/itm//391264667312?
Här är en annan som säger 1200-1320 lm/m för samma typ:
http://www.ebay.com/itm//271759520992?
Här är en som säger att dom har 5630 som ger 2000 lm/m:
http://www.buyledstrip.com/en/led-strip-5630-smd-60-led-m-warm-white-per-50cm.html
Här påstår man att deras 5630 ger hela 2880 lm/m men då är det något flera, 72 st/m.
http://www.ultraleds.co.uk/72-x-563...-2880-lumen-21-watt-per-metre-cool-white.html
Osv.

Enligt denna info så ger en enskild 5630-LED ca 40-50 lm.
http://heracolights.com/2014/03/10/3528-vs-5050-vs-5630-led-smd-diodes/
OK, men hur räknar man då när det är flera? Knappast genom summering, då skulle en 5630-strip ge uppemot 3000 lm/m.

Här finns en svensk leverantör men dom har mätt på 50 cm avstånd och får då 1700 lm/m:
http://www.upplyst.se/product_info....d=577&osCsid=8c0e354d15f4865e61cd8b79704c6ae9

Visst skulle man kunna köpa en drös lister då det inte handlar om några jättesummor och prova mig fram men eftersom ljusupplevelser är en subjektiv bedömning så vill jag veta att jag verkligen får nödvändigt ljusflöde redan från början så jag slipper komplettera.
Säg att jag har en budget på 1500,- och ska upp i 1000 lm/m i mitt garage. Drivdon ska vara inkluderat. Att då köpa från Sverige eller ens EU är uteslutet. Hade bara tänkt klistra remsorna på taket, väljer man 7020 så krävs alu-skenor för kylningens skull och då drar kostnaden iväg så det är väl 5630 som gäller.
Men hur mycket? 20m? 40? Lyser alla 5630 med 300 LED lika mycket?

Finns säkert någon här som har testat detta redan eller som besitter djupare kunskaper inom området.
 
Jag förstår inte varför man intresserar sig så för vilken kapsel LED-chippet har. Jag vidhåller min tidigare jämförelse med en bilmotor (att bara ange motorvolymen säger inte så mycket om motoreffekt, bensinförbrukning, vridmoment och liknande).

Om du vill nörda ner dig lite i belysningsteori för garage så kan jag hänvisa till ett av mina tidigare inlägg: https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/255874-garagebelysning.html

För att svara på din fråga om lumen per meter så skulle jag snarare vilja att du fokuserar på lumen/Watt. Jag har inte jättebra koll men jag skulle gissa att runt 150 lumen/Watt är max vad en vit LED-strip kan producera för tillfället. Under 80 lumen/Watt skulle jag tycka är lite väl dålig prestanda.

Om vi tar ditt exempel http://www.buyledstrip.com/en/led-strip-5630-smd-60-led-m-warm-white-per-50cm.html:
Den drar 24W/m och ger 2000 lumen/m. Detta ger 83 lumen/W.

Ett av dina andra exempel, http://www.ebay.com/itm//391264667312?, ger:
14.4W/m och 850 lumen/m vilket ger 60 lumen/W.

Du skriver "väljer man 7020 så krävs alu-skenor för kylningens skull". Jag tycker att du är ute och cyklar lite. Kylning krävs om effektutvecklingen i LED-stripen är högre än vad LED-stripen klarar av. Dåliga LED-stripar klarar lägre effekt eftersom dom innehåller mindre koppar.
 
Var också försiktig med hur mycket du tror på uppgifterna från tillverkaren. Jag köpte den här:

http://www.kjell.com/se/sortiment/e...led-tejp/vellight-led-list-150-rgb-5-m-p64148

Den ska ge 288 lumen per meter, totalt 1440 lumen. På maxeffekt lyste den mycket mindre än en LED-lampa på 1000 lumen från IKEA. Det skulle ha behövts minst två (nominellt 2880 lumen) för att få liknande mängd ljus. Effektiviteten verkade alltså vara högst en tredjedel av vad det stod i beskrivningen. Dessutom lyste den väldigt blått när den var inställt på vitt (inte bara "kallt" utan allt fick en kraftig blåton).

Det kan ju ha varit just det exemplaret som det var fel på men jag testade inte vidare utan lämnade tillbaka.
 
Jonas Kvarnstrom skrev:
Var också försiktig med hur mycket du tror på uppgifterna från tillverkaren. Jag köpte den här:

[länk]

Den ska ge 288 lumen per meter, totalt 1440 lumen. På maxeffekt lyste den mycket mindre än en LED-lampa på 1000 lumen från IKEA. Det skulle ha behövts minst två (nominellt 2880 lumen) för att få liknande mängd ljus. Effektiviteten verkade alltså vara högst en tredjedel av vad det stod i beskrivningen. Dessutom lyste den väldigt blått när den var inställt på vitt (inte bara "kallt" utan allt fick en kraftig blåton).

Det kan ju ha varit just det exemplaret som det var fel på men jag testade inte vidare utan lämnade tillbaka.
Hur testade du det? Man mäter ju lumen från en viss längd från ljuskällan och om vi säger att du satte en meter så lyser den ju 288 lm just där, och den Ikea led lampan med 1000 lm får du 1000 lm vid den punkten

Du hade behövt 4st en meters längder på samma punkt för att då samma ljus som Ikea ledlampan.
 
Lumen är enheten som anger det totala ljuset som en ljuskälla avger.
Lux är enheten som anger hur mycket ljus som träffar en yta.
 
smurfigast skrev:
Lumen är enheten som anger det totala ljuset som en ljuskälla avger.
Lux är enheten som anger hur mycket ljus som träffar en yta.
Rätt, jag verkar gilla att blanda ihop dom ibland.
 
nizzehult
smurfigast skrev:
Jag förstår inte varför man intresserar sig så för vilken kapsel LED-chippet har. Jag vidhåller min tidigare jämförelse med en bilmotor (att bara ange motorvolymen säger inte så mycket om motoreffekt, bensinförbrukning, vridmoment och liknande).

Om du vill nörda ner dig lite i belysningsteori för garage så kan jag hänvisa till ett av mina tidigare inlägg: [länk]

För att svara på din fråga om lumen per meter så skulle jag snarare vilja att du fokuserar på lumen/Watt. Jag har inte jättebra koll men jag skulle gissa att runt 150 lumen/Watt är max vad en vit LED-strip kan producera för tillfället. Under 80 lumen/Watt skulle jag tycka är lite väl dålig prestanda.

Om vi tar ditt exempel [länk]
Den drar 24W/m och ger 2000 lumen/m. Detta ger 83 lumen/W.

Ett av dina andra exempel, [länk], ger:
14.4W/m och 850 lumen/m vilket ger 60 lumen/W.

Du skriver "väljer man 7020 så krävs alu-skenor för kylningens skull". Jag tycker att du är ute och cyklar lite. Kylning krävs om effektutvecklingen i LED-stripen är högre än vad LED-stripen klarar av. Dåliga LED-stripar klarar lägre effekt eftersom dom innehåller mindre koppar.
Skälet är att det är LED-kapseln som producerar ljuset och då alla LED-stripes bygger på dessa så torde det vara ointressant vilken tillverkare eller fabrikat eller annat det är på LED-stripen då det i princip bara är antalet enheter samt typ som avgör hur mycket det lyser (lumen).
Jag kollade in din länk som hastigast men sanning att säga så blev jag inte så mycket klokare.
Lumen per watt säger ju bara hur effektiv LED-kapseln i sig är kontra dess egen förbrukning och det är ju inte direkt raketforskning att bygga ihop dessa.

Jag har sett 7020-stripes där man starkt rekommenderar alu-skenor för att bibehålla kylningen och därigenom den levererade styrkan över tid. Jag har köpt billiga stripes eller LED-lampor som man har skyddat med genomskinlig silikon eller epoxy. Dessa mattas oerhört snabbt då brist på kylning snabbt tar död på LED-kapseln!

Jag vill bara ha lika bra eller bättre belysning än jag har idag till en skälig peng, men hur tänker och räknar jag? 1000lm/kvm är en siffra som jag hittat någonstans som en rekommendation.
 
Om du läser det som står under rubriken "LED strips" (längst ner) på sidan jag länkade till så tycker jag att den tar upp frågan om dimensionering ganska bra. Säg hemskt gärna till om du saknar något så jag kan förbättra den.

1000 lux (samma som 1000 lumen/m2) är nog ganska rejält med ljus. Jag siktar på 500 men jag vet att andra tycker sig behöva mer än 1000. En smaksak...
 
nizzehult
Om jag förlitar mig på dom räkneexempel som jag själv Gogglat fram så har jag idag ca 815 lux i garaget och det räcker så kan jag komma fram till samma värde eller kanske något högre så är jag nöjd.
Köper du mitt resonemang att samma LED-kapsel ger samma lumen oavsett vem som har producerat den, eller finns det bättre och sämre fabrikat? Ser att någon nämner Samsung och sen talas det om Cree men jag vet inte riktigt vad det innebär.
Jag har läst igenom din seriösa utvärdering ännu en gång och det är några saker jag inte riktigt fattar:
du skriver att LED-strips ger ca 80-100 Lm/W. Var kommer den siffran ifrån och det lär väl variera med olika typer av LED-kapslar?
Dom LED-stripes som du länkar till är bra men dyra. Jaha, men om man använder billiga LED-stripes men sätter in en extra rad, blir inte detta billigare totalt sett?
Mitt garage är ca 8x6m och de flesta LED-stripes som säljs är 5m. Om jag satte in 7 längder, alltså 35 lpm så borde det väl räcka? Det är ca 500W som på köpet enkelt kan styras individuellt efter behov.
 
Jag kan inte detaljer om LED-chippar men jag har svårt att tro att man kan likställa dom baserat på kapselstorlek. Jag vet att prestanda på samma typ av diod från samma tillverkare skiljer sig en hel del (kallas "binning"). En seriös tillverkare av LED-strip förmodar jag hanterar sånt.
80-100 lumen per Watt kommer ifrån min genomgång av marknaden när jag skrev det.

Självklart är det billigare att sätta in billigare LED-strips. Sätter man in för billiga (dåliga) så riskerar man att få byta ut dom långt tidigare än tänkt. Prisskillnaden mellan billiga och dyra tycker jag är absurd.

500 Watt på 48 kvadratmeter borde ge uppemot 800 lux om verkningsgraden är 80 lumen/Watt.
 
Redigerat:
SMD typen, alltså 5050, 5630 osv, spelar mindre roll än typen på och tillverkaren av varje enskild LED som finns på tejpen/bandet. Därför ser du olika siffror från olika sidor.

Vissa SMD 5050 med 60leds/m passar bra för montering som dekorationsljus, alltså under 900lm/m, har sett 12-22lm som varje enskild led skulle ge i sånna fall. Samtidigt finns SMG 5050 60leds/m som kan producera 1200lm/m, alltså 20lm/enskild led.

LED-band/strips/slingor är inte så effektiva om man kollar hur mycket lumens man får för varje watt. På grund av voltage-drop/resistence i bandet/tejpen, har man 5m och matar på med 5V kommer de som är längst ut knappt få 3.7V.

Vill du ha extremt med ljus, köp hellre en enskild lampa som kan ge dig 10 000lumen. Kolla in http://meaningness.com/metablog/sad-light-lumens alltså http://www.amazon.com/dp/B00FR3HQ98/?tag=meaningness-20 Du kan alltså få 9500 lumens för 100 watt.

Om du verkligen vill ha LED-band/strip (alltså vad heter det på svenska egentligen?) så får man förlita sig på leverantören/säljarens uppgifter.

Ändå skulle jag rekommendera LED-strip eftersom du kan då få bättre plats-belysning, du kan tejpa den på taket över hela garaget, så det inte blir skuggor oberoende var du råkar arbeta.

EDIT: Ja just det, du behöver rejält med ström för tex 5050 60leds/m om du ska ha 5M, en 5V 16A nätaggregat finns på Kjell. Du behöver ett nätaggregat/anslutning per varje 4-5M led-strip pga volt-sänkning/resistens. Kör på tex 4st 144leds/m som kan ge ca 18lm/led, blir 2529lumen/m, för 4st 10368lm totalt, så räcker det med 2 nätaggregat (de har 2 utgångar).
 
Redigerat:
Eh reflektion angående LED-lampor:
Om man går efter tabellerna lumen per Watt för olika lamptyper, glödlampa eller rörlampa, jämfört med LED, så får man mycket starkare ljus från LED, som man upplever det. För stark till och med.
Den verkliga belysningen som ges av glödlampor och rörlampor, och som man vant sig vid, är nämligen oftast mycket lägre än vad tabeller anger. Bl.a för att lampor med tiden ger allt mindre med ljus, och rörlampor tar mer än en halvtimme för att nå full styrka, vilket t.ex i ett badrum betyder "aldrig".
Min erfarenhet är att LED i praktiken är ännu bättre än vad man kunde väntat sig i teorin. Man kan nöja sig med 50-70% av tabellvärdet i lumen och får ändå en bra belysning. Och spar ännu mer energi.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.