Efter att jag läst på mig om belysning, med fokus på garage, så bestämde jag mig för att dela med mig av vad jag kommit fram till. Så jag skapade en liten hemsida på ämnet: http://lyckligiskogen.se/garage_lighting/index.html.

Jag vill hemskt gärna ha synpunkter på om något är felaktigt eller överdrivet så om ni kan ämnet bättre än en amatör som mig så skicka ett mail eller skriv något i den här tråden så uppdaterar jag sidan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
smurfigast skrev:
Efter att jag läst på mig om belysning, med fokus på garage, så bestämde jag mig för att dela med mig av vad jag kommit fram till. Så jag skapade en liten hemsida på ämnet: [länk].

Jag vill hemskt gärna ha synpunkter på om något är felaktigt eller överdrivet så om ni kan ämnet bättre än en amatör som mig så skicka ett mail eller skriv något i den här tråden så uppdaterar jag sidan.
Väldigt djupgående och intressant, inte så många som orkar vara såhär nördiga, men det gillar jag!:)

Jag har inte läst hela din sida, men väldigt viktigt är vart man placerar lysrören(som jag anser vara det klart vettigaste alternativet), skall man ha bilar där inne vill man inte ha lysrören placerade precis ovanför bilarna, det blir tråkiga skuggor då och mörkt där man vill ha det ljust. Har du snett tak är det klockrent att placera armaturer där.

LED tycker jag inte har sjunkit tillräckligt i pris än för att vara ett alternativ i ett garage.

MVH Theo

EDIT ser nu att du behandlar det med placering lite...
 
Redigerat:
Jag har inte läst din sida då jag inte är lika intresserad av belysning =) Däremot är mitt tips att inte snåla på kvalitet på lysrörsarmaturer. Jag köpte billiga rackare och när det var dags att byta ett trasigt rör så hade skiten spruckit rakt av så det var bara akrylatkåpan som höll ihop armaturen. Även fästena mot taket är rappliga och ville spricka med den följden att armaturen riskerar att ramla ner på ett fordon eller få det i huvudet själv.

Även om man sparar några sköna kronor just när man handlar armaturer och garaget kanske redan har blivit för dyrt så är det värt de extra kronorna då man sätter upp dem och sedan sitter de där hela ens livstid troligen.
 
Har inte läst länken än, men till mitt kommande garage planerar jag montera T-5 armaturer, de drar mindre, lyser mer. Sedan tänkte jag sätta in 4-6st dimbara ledspottar som nattbelysning/ledljus.

Om man bara ska snabbt in och hämta ngt, behöver man inte dra igång massor av lysrör.
 
Eventuellt skulle man kunna koppla ledbelysningen eller lysrören till Garageporten så att när man öppnar med fjärrkontroll och ska in med bilen så tänds lysrören i taket.
 
Jag har nyligen bytt till LED-lysrör i mitt garage (i samband med ommålning av taket), vilket måste sägas var ett lyft vad gäller ljuskvaliteten, det känns mer som att vara utomhus. Har 8 1200 rör på en yta av ungefär 20m2. Dock är golvet fortfarande obehandlad betong, så det suger rätt mycket ljus.
Kostar såklart mer än vanliga lysrör, så det kan nog inte ses som en ekonomisk vinning att köra LED i ett vanligt hemmagarage. Men gillar man att vistas i garaget, är belysningen lika viktig som ljudsystemet :) IMHO.
 
RoTe
Spett och slägga skrev:
Eventuellt skulle man kunna koppla ledbelysningen eller lysrören till Garageporten så att när man öppnar med fjärrkontroll och ska in med bilen så tänds lysrören i taket.
Jag har rörelsesensor, tänder när man rullar in med bilen eller går in.
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
vespaman skrev:
Jag har nyligen bytt till LED-lysrör i mitt garage (i samband med ommålning av taket), vilket måste sägas var ett lyft vad gäller ljuskvaliteten, det känns mer som att vara utomhus. Har 8 1200 rör på en yta av ungefär 20m2. Dock är golvet fortfarande obehandlad betong, så det suger rätt mycket ljus.
Kostar såklart mer än vanliga lysrör, så det kan nog inte ses som en ekonomisk vinning att köra LED i ett vanligt hemmagarage. Men gillar man att vistas i garaget, är belysningen lika viktig som ljudsystemet :) IMHO.
Vad var det för färg - varm vit kall vit? jag står i samma tankar och det låter som om det är den typ av ljus jag vill ha (ska dock inte meka med bilar men väl bygga saker i trä :)
 
Thomas_snickare skrev:
Vad var det för färg - varm vit kall vit? jag står i samma tankar och det låter som om det är den typ av ljus jag vill ha (ska dock inte meka med bilar men väl bygga saker i trä :)
Det är 4000 Kelvin, så något mitt emellan tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.