Ser på tv i ett annat länd reklamerat vid bygge av villor för kändisar uppvärmningssystem med s k värme-golvlist där man med direkt el eller via vattenburet system i placerar paneler i stället för golvlist längs ytteväggar; det påstås om att sådan panel uppvärmer just golv och väggar i rummet där det behövs och inte bara luften under fönster; luftcirkulation går från golvet till tak vilket minskar uppvärmningsbehov och förbättrar luftkvalitet. Jag i min villa vill helst slippa tråkig kontroll över panna och vattenrör och det låter vara enklare att ha sådana paneller med direkt el (nedre ledning på bilden). Varje 1 meter av panellen (som är 13x3 cm) är 200 wt i full effekt. Jag tror att systemet skulle inte dra för mycket ström men jag är bara en kvinna och inte vågar anlita sig på utländska tillverkare och dess beräkningar. Med tanke på att 1 meter av panel kostar ca 500 kr känns det vara inte särskilt dyrt dock med tanke på enkel styrning av behov. Känner någon till ett sådant uppvärmningssystem eller kanske har synpunkter och kan tipsa? Det är mitt första försök att själv skriva och jag hoppas jag förklarar tydligt.
 
  • solar-station.png
Bara en kvinna! Tänk inte så!

Elvärme är oftast enklare att styra än andra värmekällor. Vad har du i ditt hus nu?
"luftcirkulation går från golvet till tak vilket minskar uppvärmningsbehov och förbättrar luftkvalitet" Sådana löften är oftast bara strunt. Kan du länka till deras brochyr?
 
Det inte är på svenska tyvärr. Jag har min villa i Stockholm
 
Ja. det är vattenburen el med elektronik
 
Att döma av bilderna är det inga konstigheter. Det är ett sätt att gömma elementen. Just i skarven mellan vägg och golv kan det vara något av en köldbrygga. Placerar man elementen där och med så lite spelrum som det tycks vara kan det möjligen resultera i en aning högre energiförbrukning, men det är en gissning från min sida.

Så länge man ser det som ett sätt att gömma undan elementen behöver man nog inte bli besviken. Att luften skall stå mer stilla och att det skulle vara bra vet jag inte. Om de trycker hårt på energibesparing skall man kanske passa sig. Om du har vattenburet system idag tycker jag inte att du skall byta till direktel.
 
Jag hade sådana när jag bodde i USA för många år sedan. Tyckte det var rätt värdelöst iom att möblerna som står mot väggen kommer ut ganska mycket. Min säng fick en glipa mot väggen och det blev varmt som attan i springan.
 
mitt hus byggt 1932 är dåligt isolerat trots senare treglasfönstren; det drar mycket i golvet från skarvar mellan bostad och källare och elpanna är gammal; jag helst vill undvika tänka på att systemet pajar någon vinternatt och är beredd att betala litet mer än nu för sådan säkerhet; det är meningslöst att skaffa en ny panna i sådant gammalt hus som kanske skall rivas ner om några få år. Möbler kan man placera kanske mot andra väggar? Jag är orolig mest på huruvida sådant eluppvärmning klarar av försäkring då det inte är svenskt tillverkat och vem kan montera sådan för att inte bekosta besök av firma från Ryssland då sådant system inte är lanserat någonstans i Europa; ryska företag hänvisar till seriösa utländska forskning för sådan utrystning
 
harry73
Nu funderar jag bara lite, men säg att du behöver 6kW max för att värma upp dit hus, då behöver du 30 paneler (200W/styck) Det kostar då 30x500kr=15000kr
Sen tillkommer installation och om man har otur behöver man dra nya elledningar. Ingen aning vad det kan kosta, skulle en elektriker klara det på en vecka? Säg att det i allra bästa fall kostar 5000kr, men kanske också 20 000kr eller mer.
Då ligger de totala kostnader mellan 20 000 och 40 000 kr
Använder du samma belopp för att skaffa en luft/luft värmepump, kommer du att spara på uppvärmningskostnader, och eftersom du då har en värmepump + en gammal elpanna har du två olika system som gör de lite mindre utsatt när en av dom pajar.

Du kan också installera en braskamin för samma pengar och dp har du även backup ifall det blir strömavbrott
 
Luft/luft inte är riktig bra lösning som jag förstår då jag har endast 50 kv m indelade i små rum och inte öppna ytor på både bostads och källarvåning. Dessutom jag gillar inte buller även i små mängder. Men kan man ersätta varje befintlig element (17 st. i hela huset) med en sådan panel eller behöver jag fler om de är 200 wt per styck? Hur jämför man vattenburens element uppvärmningsförmåga med elelement? Men tack för tips ändå, det är viktigt för att kunna uppskatta behov och kostnader. Värmepaneller finns även som vattenburna med vattenrör i och då behövs det endast ca 70 liter vatten i systemen enligt tillverkaren (man väljer för sådan information knapp теплый плинтус längst nere). Tack för svar!
 
Jag är minst sagt skeptisk till upplägget. Det verkar tveksamt att den relativt lilla ytan verkligen skall kunna avge 200w till luften i rummet. Dvs man matar in 200w eleffekt i värmaren, om den inte klarar att avge 200w till luften så blir den varmare (och då ökar iofs värmeavgivningen), men jag misstänker (hoppas) att det sitter någon form av termostat som hindrar den från att bli mer än ex. 100 varm. Det innebär att effekten som värmer upp rummet når inte upp till den fulla märkeffekten. Jämfört med en vanlig elradiator så ligger den här dessutom i direkt kontakt med väggen bakom, där sker ingen luftkylning. Och det finns risk att väggen överhettas. Även om det förhoppningsvis inte blir brand, så kan det bli värmeskador på väggmaterialet.
 
En annan detalj jag observerar är att det set ut som man tar in luft i underkanten, direkt nere vid golvet. Det innebär att listerna kommer att fungera som dammsugare också. Och det kan bli lite tråkigt att behöva demontera dem för rengöring med jämna mellanrum.

Även luftutsläppet i överkant kommer att ligga närmare väggen än för vanliga elradiatorer. Det förekommer att elradiatorer (framförallt äldre högtempererade typer) ger svarta "stråk" på närliggande vägg. Det kommer från förkolnat damm.
 
Jag är som sagt skeptisk till angiven effekt för de eldrivna listerna. De vattenuppvärmda listerna kan aldrig komma i närheten av 200w/m. Den tillgängliga ytan räcker inte för en sådan värmeöverföring, vattenradiatorer jobbar med avsevärt lägre temperaturer än elradiatorer kan göra.
 
lolita skrev:
mitt hus byggt 1932 är dåligt isolerat trots senare treglasfönstren; det drar mycket i golvet från skarvar mellan bostad och källare och elpanna är gammal; jag helst vill undvika tänka på att systemet pajar någon vinternatt och är beredd att betala litet mer än nu för sådan säkerhet; det är meningslöst att skaffa en ny panna i sådant gammalt hus som kanske skall rivas ner om några få år. Möbler kan man placera kanske mot andra väggar? Jag är orolig mest på huruvida sådant eluppvärmning klarar av försäkring då det inte är svenskt tillverkat och vem kan montera sådan för att inte bekosta besök av firma från Ryssland då sådant system inte är lanserat någonstans i Europa; ryska företag hänvisar till seriösa utländska forskning för sådan utrystning
Köp en begagnad nyare elpanna på blocket om du är orolig för din börjar bli till åren.

te.x. denna

http://www.blocket.se/orebro/Elpanna_IVT_290_64805042.htm?ca=5&w=3

elapnna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.