Sommartorparn skrev:
TS lyser med sin frånvaro.... Men om det stämmer att detta är ett äldre Skånehus så har det äldrig funnits någon torpargrund eller grund man kan krypa runt i. Bräderna är lagda i en bädd av sand. Ibland när bjälkarna har ruttnad har man hällt ner betong.

Med andra ord, felet hade inte gått att upptäcka utan att riva upp golven , men borde vara förväntat med tanke på hustypen....
Ah, OK. Märkliga hus ni har där nere! :rolleyes:
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
kulle skrev:
Du får skära och hugga upp en inspektionslucka, alltid bra att kunna ta sig in och ha koll på sin grund där det går.
Det får man INTE göra på en besiktning! Än mindre på en visning.
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
kulle
Anna_H skrev:
Det får man INTE göra på en besiktning! Än mindre på en visning.
:x
Jag har inte sagt att det skulle göras på en besiktning eller visning, TS börjar med att skriva att han ägt ett hus 1,5 år därav mitt råd att göra en inspektionslucka.
 
O
Anna_H skrev:
Det får man INTE göra på en besiktning! Än mindre på en visning.
Haha... Vilken syn jag fick.... Hur nån börjar såga upp ett hål i golvet... för att inspektera grunden:D
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jo, men man måste be om lov först.
Det gjorde jag inför jag köpte mitt hus efter att besiktningsmannen konstaterat att hela krypgrunden inte var inspekterbar.
 
  • Gilla
Joyn och 1 till
  • Laddar…
kulle skrev:
:x
Jag har inte sagt att det skulle göras på en besiktning eller visning, TS börjar med att skriva att han ägt ett hus 1,5 år därav mitt råd att göra en inspektionslucka.
Jo, du skrev det som svar på att det ingår i undersökningsplikten att kontrollera grunden.
 
kulle
Anna_H skrev:
Jo, du skrev det som svar på att det ingår i undersökningsplikten att kontrollera grunden.
Men.....
Jag skrev det som ett direkt svar på inlägg #18
Hur du sen tolkar det bryr jag mig inte om, nog pratat om detta.
 
Anna_H skrev:
Jo, du skrev det som svar på att det ingår i undersökningsplikten att kontrollera grunden.
Ja, det gör det om det är en sk riskkonstruktion.
Och om man inte kan inspektera pga fysiska hinder, så ska man antingen avstå från att köpa huset, pruta, be om lov att ta upp nödvändiga inspektionsluckor, eller köpa ändå på egen risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.