Gomorron!

Behöver lite hjälp...

Upptäckte i helgen att det stank avlopp på toaletten på ovanvåningen och att det blev varmt och fuktigt där när man duschade på ovanvåningen. Började ana oråd.

Avluftningsröret till avloppet (heter det så på fackspråk?) som går upp från avloppet genom taket och ut visar sig inte ha någon krök eller "tak", det är bara ett rör rakt upp!

Så vad har hänt - jo det har bildats en "plugg" av is och snö som helt täpper till röret.

Har försökt "avisa" röret (som är av gjutjärn) med värmeljus under en 90-graders-böj ca 60 cm under rörets mynning (röret sitter på en vind). Röret blev varmt precis ovan ljusen men inte försvann proppen).

Att ta sig ut till röret på taket med stege eller från takluckan är som att försöka klättra på en lutande teflonbehandlad isbana så jag kan inte komma dit.

1. Visst är det inte ok med ett enkelt rakt rör för luftningen, visst ska det vara en krök eller ett tak?
2. Vad gör jag för att bli av med proppen?

Tack på förhand!
 
Hur vet du att det är en propp om du inte varit uppe på taket? Gjutjärnsrör demonterar man ju inte bara sådär. Jag blir också fundersam när du säger att det blir varmt och fuktigt i duschen, det har rimligtvis ingenting med avluftningen att göra. Nya luftningar är oftast utan krök, och de bör fungera utan anmärkning. Har du ett foto?
 
Det är som sagt vanligast att avluftningen bara går rakt ut, utan krök eller tak. Jag tvivlar på att du har en propp där.

Att det lukta avlopp tyder iofs. på problem med avluftningen, men det kan lika gärna vara en propp i själva avloppet. Och det låter långsökt att fuktighet i badrummet skulle bero på problem med avluftningen av avloppet. Snarare i så fall att du har problem med ventilationen av badrummet.
 
Har varit på taket genom takluckan men når inte de fyra meterna till röret och eftersom jag är motståndare till att störta till min död från det isiga taket gick jag inte ut.

Om jag hittar en "renslucka" på stigaren - vad kan jag göra?

Ska jag elda på med en värmepistolen på röret på kallvinden?

Eller vad tror ni om att sätta en värmepistol på skaft och sträcka ut den till proppen ochvärma bort den uppifrån taket.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Att det lukta avlopp tyder iofs. på problem med avluftningen, men det kan lika gärna vara en propp i själva avloppet. Och det låter långsökt att fuktighet i badrummet skulle bero på problem med avluftningen av avloppet. Snarare i så fall att du har problem med ventilationen av badrummet.
Rensade avloppen under för säkerhetsskull men problemet kvarstår. Är just nu ingen ventilation från toaletten, men det har det aldrig varit och det uppstod samtidigt som den siktade proppen (ska ansluta fixen i helgen).
 
Idén med värmepistolen är inte dum. En annan idé kan vara en slang och spola varmvatten på röret på taket utifrån.
 
Jag ser inte kopplingen mellan varmt och fuktigt i ett duschutrymme och igensatt avloppsavluftning?

Är avloppsavluftningen proppad så kan vattnet i stolen "sugas ner" om du spolar på nedervåningen t.ex.
Jag har dock aldrig varit med om att detta inträffat. Värmen från duschar och avloppsvatten brukar i regel se till att eventuella isbildningar släpper och ramlar ner i avloppet (där de sedan blir vatten och åker vidare).

Ang. krök eller rakt rör: Det är större risk att man får en propp eller isklump om man har en krök. Varmt vatten kondenserar inne i kröken och droppar ner. Är det riktigt kallt bildas ofta en isklump direkt under kröken. Detta händer inte med ett rakt rör.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
eviljava skrev:
Jag ser inte kopplingen mellan varmt och fuktigt i ett duschutrymme och igensatt avloppsavluftning?

Är avloppsavluftningen proppad så kan vattnet i stolen "sugas ner" om du spolar på nedervåningen t.ex.
Jag har dock aldrig varit med om att detta inträffat. Värmen från duschar och avloppsvatten brukar i regel se till att eventuella isbildningar släpper och ramlar ner i avloppet (där de sedan blir vatten och åker vidare).

Ang. krök eller rakt rör: Det är större risk att man får en propp eller isklump om man har en krök. Varmt vatten kondenserar inne i kröken och droppar ner. Är det riktigt kallt bildas ofta en isklump direkt under kröken. Detta händer inte med ett rakt rör.
Tack för info om krök, var annars nog benägen att sätta dit en. Vad tror du, och övriga forum, om ett litet "tak" på röret - vad det nu egentligen heter?

Isproppen är förhoppningsvis ett sammanträffande av olyckliga omständigheter:

1. De sista två metrarna av stigaren går genom en kallvind. Har precis kopplat in en ftx och bättrat på isoleringen på ovanvåningen så det blir inte lika uppvärmt där. Den "varma" avloppsluften kylls av ordentligt den sista biten, tror att den tom då byggt upp proppen.

2. Det snöade en hel del i omgångar och sen blev det -18 så snön förs fast i toppen utan att glida ned. Sen snöade det igen...

3. De är konstant minus nu och proppen är för stor och kall för att avloppsluft ska rå på den.

I morgon ska det värmas med värmepistol med stativ...
 
Enligt min uppfattning behövs inga tak eller krökar på avloppsavluftningen. Jag kan bara tänka mig en anledning till detta och det är om man har problem med fåglar som släpper ner grenar (d.v.s. försöker bygga bo).

Om ditt antagande i punkt 1 stämmer bör du isolera avloppsavluftningsröret på kallviden. Då når värmen längre och du slipper proppar inne i röret (jag tycker dock fortfarande at det låter konstigt).

Du bör för övrigt isolera alla ventilationsrör på din kalvind. Även dessa kan drabbas av kondens och isbildning (och i teorin isproppar) om de ligger oisolerade på din kallvind.
 
Det är inte så att du bara behöver fylla på en skvätt vatten i avlopp du sällan använder? Dessutom ta en titt ifall du endast har backventil i något handfat (ej vattenlås) som har fastnat i öppet läge.

Fuktig luft i badrum har inget med avloppsluftningen att göra. För du menar inte igenisad frånluftskanal?

Om du har problem med avluftning kan vissa brunnar få tomt vattenlås när man spolar toan. Prova att fylla alla brunnar och se om lukten försvinner, kolla även om du kan tömma vattenlåsen med toaspolning.

Kanske räcker med vattenfyllning lite då och då för lukten så du inte behöver riskera livet på taket eller bränna ner huset med varmluftpistol. Om det har fryst kanske det är en engångshändelse. Kanske självtinar.

Edit: vilket avlopp är det som det luktar ur?
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Om ditt antagande i punkt 1 stämmer bör du isolera avloppsavluftningsröret på kallviden. Då når värmen längre och du slipper proppar inne i röret (jag tycker dock fortfarande at det låter konstigt).

Du bör för övrigt isolera alla ventilationsrör på din kalvind. Även dessa kan drabbas av kondens och isbildning (och i teorin isproppar) om de ligger oisolerade på din kallvind.
Ska prova att isolera det, tack, har en del isolering över. Ventilationsrören är rejält isolerade.
 
Barnrikehuset skrev:
Det är inte så att du bara behöver fylla på en skvätt vatten i avlopp du sällan använder? Dessutom ta en titt ifall du endast har backventil i något handfat (ej vattenlås) som har fastnat i öppet läge.

Fuktig luft i badrum har inget med avloppsluftningen att göra. För du menar inte igenisad frånluftskanal?

Om du har problem med avluftning kan vissa brunnar få tomt vattenlås när man spolar toan. Prova att fylla alla brunnar och se om lukten försvinner, kolla även om du kan tömma vattenlåsen med toaspolning.

Kanske räcker med vattenfyllning lite då och då för lukten så du inte behöver riskera livet på taket eller bränna ner huset med varmluftpistol. Om det har fryst kanske det är en engångshändelse. Kanske självtinar.

Edit: vilket avlopp är det som det luktar ur?
Det är en toalett på övrevåningen, bredvid kallvinden, under avloppsstigarens mynning som det kommer in varm fuktig avloppsluft i.
Har fyllt dess vattenlås med vatten och även tejpat förr dess "hål" i handfatet och kollat toan. Det är bara här det kommer in "fuktig avloppsluft". Det hela verkar bli mer markant om man duschar i badrummet under.

Ska kontrollera alla brunnar i källare också och kanske om det är om man kör tvättmaskinen...
 
Återvinnaren skrev:
Det är en toalett på övrevåningen, bredvid kallvinden, under avloppsstigarens mynning som det kommer in varm fuktig avloppsluft i.
Har fyllt dess vattenlås med vatten och även tejpat förr dess "hål" i handfatet och kollat toan. Det är bara här det kommer in "fuktig avloppsluft". Det hela verkar bli mer markant om man duschar i badrummet under.

Ska kontrollera alla brunnar i källare också och kanske om det är om man kör tvättmaskinen...
Vet inte hur mycket koll du har så jag kör basic för säkerhets skull (har inte lusläst tråden).

Genom avluftningen luktar det alltid avlopp det är därför den är på taket. Om avluftningen är igentäppt kan t.ex. en spolning i en toa (kan bli som en plugg med papper som färdas nerför avloppet) skapa undertryck i avloppssystemet och suga vatten ur ett vattenlås i t.ex. en annan toalett, duschavlopp eller handfat.

När vattnet väl är borta ur vattenlåset är det öppna rör från t.ex. avloppsbrunnen i duschen till avloppet i gatan och det luktar. När man fyller på en skvätt vatten och fyller vattenlåset blir det luktfritt igen.

Man känner vilken brunn det luktar ur om man går runt och sniffar lite. Vissa handfat har inte vattenlås utan är mer som en silikonflärp som ska se till att inte lukt tränger upp, och när man spolar vatten trycks flärpen upp (den kan vara full med avloppsgucka och inte kan stänga ordentligt).

Om du säger att varm fuktig avloppslukt kommer in, den kommer via ett avlopp? hur många har du toa, handfat och dusch dvs tre stycken? Kommer den inte via ett av avloppen är det skumt.
 
Finns det tillräckligt med vatten i vattenlåsen där lukten kommer fram?
Be någon spola en annan toalett och lyssna om det "slurpar" i vattenlåsen.
Om det inte är några problem med ovanstående fungerar förmodligen avloppsluftningen som den ska, dvs ingen ispropp.
 
Tack alla för hjälpen så långt.

Det här börjar bli skumt. Tejpade för alla hål i vasken och det är vatten i toan. Tejpade genomföringen från golvet till vaskavloppet. Ändå luktar det in och endast i toaletten (dvs rummet) på andra våningen.

Tror proppen är kvar nere i röret.

Ska nu kolla om det "slurpar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.