Frankesson skrev:
Följt tråden med intresse, och det är ganska talande hur många det är som faktiskt vill vika ner sig. I Sverige har vi en mycket lång tradition av avtal, och vi säger ofta att avtal skall hedras. Jag anser att det i stort sett alltid är värt att ta en sådan konflikt, och har man rätt så står samhället på din sida, det kan man lita på. Den normala konflikträdslan måste man sätta åt sidan. Visst, det finns en gråskala, men dipsås och husköp haltar betänkligt.
Handlar inte om att vika ner sig, utan värdera om det är värt att driva målet vidare eller ej. Jag har sett en del med minimal insats driva sin tvist och vinna sin stämningsansökan i Tingsrätten utan större hinder. Andra har ångrat sig i slutändan eftersom det kostat timmar av ens fritid, negativ energi, dåligt humör, otaliga telefonsamtal, mängder med pappersexercis, ta ledigt från jobbet för förhandling osv bara för att nämna några faktorer. De har också vunnit sitt mål i Tingsrätten, men menat på att det kostade mer än det smakade i slutändan.

I det här specifika fallet verkar det inte vara reglerat vad som gäller med städningen, mer än citat avtalet "väl rengjort". Det krånglar till det lite. Att en firma har en förteckning på vad deras tjänst flyttstädning i samband med försäljning innebär, är inte samma sak som att man kan läsa in att exakt det ingår i detta avtal tyvärr. Det hade varit betydligt enklare om tvisten handlat om att värmesystemet varit på rymmen.

En parentes till det är att jag har nog aldrig kommit till ett objekt som jag upplevt som städat, trots att städfirmor skött det - men det är för att jag personligen har mina preferenser på vad jag anser är välstädat.
 
Frankesson skrev:
Det är sant, det böljar fram och åter, men det är ju det där med gråskalan som kommer upp hela tiden. Och hur skall det kunna finnas en klar definition? Det är i princip omöjligt. Styrande borde ändå vara den inflyttandes upplevelse av det hela, att meddela att man gjort så gott man kunnat duger inte.
Vill man som köpare försäkra sig om att städningen verkligen blir gjord så man själv blir tillfreds, så ska man nog sträva efter att få ett antal städkriterier inskrivna som bilaga till kontraktet. Jag har aldrig sett/hört någon som har gjort det, men det kanske existerar? Jag såg någon tidigt i tråden posta en lista på ett antal detaljspecificerade kriterier på vad som ansågs ingå i en flyttstädning och det borde i sådana fall kunna vara något att utgå från.

Oavsett vilket så tråkigt att en sådan tvist i huvud taget uppstår. Själv ogillar jag tanken på att någon annan ska behöva ta rätt på min egen skit, så jag städar hellre mer än vad som kanske förväntats.
 
Frankesson skrev:
Ang. städningen så är det väll antagligen så att utflyttad hyresgäst gjort en avstädning i samband med utflyttning, en sådan städning är ju inte lika omfattande som en försäljningsstädning. Där kanske det blivit ett litet glapp. För mig är det självklart att det skall vara riktigt gjort.

På vilket vis skiljer sig en flyttstädning från en försäljningsstädning? De gånger jag flyttat från en lägenhet har värden inspekterat städningen med lupp, så det är ingenting de verkar känna till i alla fall. Även en ny hyresgäst vill väl ta över en fräsch lägenhet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kirre2 skrev:
På vilket vis skiljer sig en flyttstädning från en försäljningsstädning? De gånger jag flyttat från en lägenhet har värden inspekterat städningen med lupp, så det är ingenting de verkar känna till i alla fall. Även en ny hyresgäst vill väl ta över en fräsch lägenhet.
Ja min erfarenhet (från hyres- och bostadsrätter) är tom att det varit viktigare med städningen i hyresrätter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tja, det kanske inte är någon skillnad? Blir ju enklare iofs, flyttar man så städar man. Punkt. Tänkte bara att det förmodligen är mer att tänka på vid försäljning. Kanske inte jordabalken gör skillnad på hyresöverlåtelse eller faktiskt köp? I det ena fallet har någon upplåtit en bostad mot betalning och i det andra skall fastigheten byta ägare. Är det verkligen samma regler som gäller?

För hyresfastigheter säger jordabalken att den skall vara "enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet."

Ganska luddigt om man jämför med det i det här fallet avtalade "utrymd och väl rengjord." Kanske därför det behövs ett avtal just för att jordabalken är ganska vag på den punkten. "Fullt brukbar" säger ju inget om tex lösöre, vilket oxå regleras genom avtal.

Slutsatsen måste bli att det inte styrs i lagen på annat sätt än "fullt brukbar", och övrig nivå får regleras genom avtal. Intressant, aldrig tänkt på det.
 
Redigerat:
Nej det är rätt klart att flyttstädning är samma sak om man flyttar ur en lägenhet eller ett hus.

Det som ÄR ett problem är att alla har olika uppfattning om hur mycket som skall städas när man flyttar. Därmed kan det vara vanskligt att formellt kräva ersättning för en dålig flyttstädning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mäklaren, som varit med vid hundratals överlåtelser, kanske kan vara med och syna städningen, och hjälpa till att avgöra om den uppfyller normalnivån?

Eller att man alltid tar in en städfirma, då är det förhoppningsvis hyfsat definierat vad som ska göras, och det är en tjänst som kan reklameras.
 
shadowfire skrev:
Handlar inte om att vika ner sig, utan värdera om det är värt att driva målet vidare eller ej. Jag har sett en del med minimal insats driva sin tvist och vinna sin stämningsansökan i Tingsrätten utan större hinder. Andra har ångrat sig i slutändan eftersom det kostat timmar av ens fritid, negativ energi, dåligt humör, otaliga telefonsamtal, mängder med pappersexercis, ta ledigt från jobbet för förhandling osv bara för att nämna några faktorer. De har också vunnit sitt mål i Tingsrätten, men menat på att det kostade mer än det smakade i slutändan.
Exakt så har jag resonerat när jag varit i samma sits. Lägga en halv dag på att städa eller lägga massor av tid på att driva ett rättsfall?

Min tid är också värd en del, ibland så är det inte värt att krångla, även om man har rätt.
 
eviljava skrev:
På vilket sätt skulle jag riskera hus och familj genom att polisanmäla en rörmokare som inte klarar av att föra en civiliserad diskussion?
På vilket sätt inbillar du dig att en polisanmälan hade löst situationen?
 
Sir Duke skrev:
Mäklaren, som varit med vid hundratals överlåtelser, kanske kan vara med och syna städningen, och hjälpa till att avgöra om den uppfyller normalnivån?

Eller att man alltid tar in en städfirma, då är det förhoppningsvis hyfsat definierat vad som ska göras, och det är en tjänst som kan reklameras.

Jodå, men mäklarens åsikt om vad som skall städas är ju också bara en persons tyckande, om det skulle bli en skadeståndsfråga. Mäklaren kan inte "döma" säljaren att städa mer eller kompensera ekonomiskt. Inte heller "frikänna" säljaren och avgöra att det är tillräckligt bra städat.

Att ta in en flyttstädningsfirma är bra. Men om nu säljaren inte gör det så kan inte köparen kräva det heller.

Begreppet flyttstädning blir alltid en personlig subjektiv uppfattning. Därmed är det vanskligt att göra rättssak av det.

Även om det objektivt är dåligt städat, och man kan bevisa det med bilder på dammråttor och fettavlagring i köksfläkten osv. Så finns risken att säljaren kan tvingas ersätta för att ta bort just den avbildade dammråttan, och en våttorkning av fläkten, även om hela huset egentligen är mer eller mindre ostädat. Skall man bevisa hela vidden av städproblemet så finns risken att man får lägga mer tid på att plåta dammråttorna än det tar att städa huset.
 
Till syvende och sist så blir det ju tingsrätten som avgör vad som är godkänd flyttstädning och inte (om parterna inte kommer överens).

Där är det ju upp till respektive part i målet att styrka sin ståndpunkt.

Köparen kommer såklart att hänvisa till branchpraxis: Så här brukar flyttstädningar göras.
Och hävda att efter säljaren inte har gjort dessa moment så är städningen inte acceptabel.

Vad kommer säljaren hänvisa till?
 
Nerre skrev:
Vad kommer säljaren hänvisa till?
Lagen? Eftersom det är den som gäller och inte branschpraxis.
 
Har råkat ut för exakt samma problem. Jordabalken är tydlig på att det skall vara bra städat. I vårat fall så satt vi oss på tvären och vägrade betala hela köpesumman. Säljaren vägrade också att städa av tomten eftersom det var minst ett lastbilslass med skit. Så det slutade med att mäklaren betalade städningen med en del av sitt arvode.
 
Finndjävel skrev:
Lagen? Eftersom det är den som gäller och inte branschpraxis.
Vilken lag? Vi pratar om ett kontraktsbrott, inte ett lagbrott.

Köparen påstår att säljaren inte har fullgjort sin skyldighet att städa enligt kontraktet.

Säljaren anser sig ha städat enligt kontraktet.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Rosten1000 skrev:
Har råkat ut för exakt samma problem. Jordabalken är tydlig på att det skall vara bra städat. I vårat fall så satt vi oss på tvären och vägrade betala hela köpesumman. Säljaren vägrade också att städa av tomten eftersom det var minst ett lastbilslass med skit. Så det slutade med att mäklaren betalade städningen med en del av sitt arvode.

Intressant. Jag har inte hittat någon tydlig formulering i jordabalken. Kan du hänvisa till den? Har bara hittat att fastigheten skall vara "fullt brukbar" eller något liknande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.