I mitt hus har jag en kabelstam med nätverkskablar som går mellan vind och källare. Totalt 4st 20mm Vp rör med nätverk och TV-antenn inbyggt bakom en garderob. När jag nu överväger dra in eldriven golvvärme till min entre (ca 2kvm) så är enda möjligheten att dra kablar för detta genom att klämma in dem parallellt med min nätverksstam. Under ca 120cm kommer matning 230V, sensorkabel, samt "kallkabel" till golvvärmen att gå i VP rör precis bredvid nätverksrören. Nätverkskablarna är oskärmade. Någon med en god känsla för om detta kommer fungera eller ej, eller om jag kommer få problem med störningar?

Om det bör skärmas. Kan jag skärma VP rören till golvärmen på något sätt, eller måste jag byta ut nätverkskablarna till skärmade? Tacksam för råd
 
Du får aldrig dra nätverkskabel och 230V i samma rör... aldrig. Skärmat är alltid bäst men troligtvis klarar du dig med oskärmat.
 
Du kommer inte ha några som helst problem med detta.

Ibland är man tvungen att lägga tjocka stammar med nätverkskablar på redan överfulla stegar i innertak och på industrier mm där det förekommer alla möjliga spänningar och grovlekar på matningskabel.

Även om man mäter med avancerat Fluke instrument som hittar dom mest omöjliga fel så är det sällan om ens nånsin det blir störningar på nätverkskabeln.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Skärmat är bäst om det är helt korrekt utfört. En felaktigt utförd skärmning förvärrar störningarna genom att de kan bilda jordlsingor som plockar upp och förstärker störningar. Därför rekommenderas oftast att man håller sig till oskärmat.

En vanlig elkabel med någorlunda rimlig normal belastning orsakar inte störningar som ställer till problem i de här sammanhangen. Skämat kan vara bra för saker som ex. en sensor precis vid elektroden i en svetsrobot och liknande extrema störmiljöer.

Jag tolkade första inlägget som att det blir separata rör. Inget problem säkerhetsmässigt.
 
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt i rubriken, men ja naturligtvis kommer det bli separata rör. De kommer dock ligga mer eller mindre "rygg mot rygg" med nätverksrören därav min fundering. Tack för snabb hjälp! Då skall jag nog ge golvvärmen en chans.
 
Oskärmat är bäst! Ethernet har transformatorer på signalledarna som gör att sammankopplade enheter är galvaniskt isolerade från varandra. Det är en stor fördel, och den tappar man om man använder skärmade kablar (om skärmen ansluts som det är tänkt).
Sannolikheten för att skärmning skapar problem är större än sannolikheten för att den förhindrar problem!

Du kommer inte få några problem med detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
C
Med den korta sträckan kommer det inte att bli något som helst problem även med oskärmad kabel.
Om man vill fördjupa sig finns installationsstandarden EN 50174-2 som förvisso stipulerar ett avstånd på minst 20 cm mellan oskärmad elkabel och oskärmad datakabel när avskiljare saknas.
 
S
Efter att ha dragit nätverk på en industri där jag fick gå på överfulla kabelstegar och nere i en kabelgrav med diverse olika grova matningar med olika spänning så har jag insett att det ska till något redigt osannolikt magnetfält för att det ska störa över huvud taget, dra som det blir snyggast, det är det som räknas:)
 
b_hasse skrev:
Oskärmat är bäst! Ethernet har transformatorer på signalledarna som gör att sammankopplade enheter är galvaniskt isolerade från varandra. Det är en stor fördel, och den tappar man om man använder skärmade kablar (om skärmen ansluts som det är tänkt).
Precis. Det tål att påpekas att det här alltså är standarden för hur skärmad ethernet skall vara utförd som är felaktig (för alla rimliga och vanliga fall). Den garanterar jordslingor och de flesta fall så fungerar den sämre i störda miljöer eftersom dessa utan undantag har skitig jord/matning och skärmen då hjälper till att föra in störningen på kabeln istället för att förhindra den. Om man istället utför skärmningen som den skall göras. Dvs bara jordar ena änden centralt i en punkt så ger en ethernetskärm ett alldeles utmärkt gott skydd mot RF-störningar. (Bara skärmen i sig, oansluten ger 20dB eller så).

MEN, eftersom RF-störningar "aldrig" är något problem med ethernet, pga bla att man har balanserade kablar, så är det ändå sällan värt besväret. Om man har fältstyrkor över 3V/m som brukar anges som gräns så är lösningen att dra fiber istället, och helt göra sig av med RF-problematiken, än att börja laborera med skärmning. Med dataöverföring så har vi ett Alexanderhugg att ta till istället och det är som sagt att överföra vår information mha fotoner istf. elektroner. Dessa störs inte av elfält eller magnetiska fält som kan bli aktuella i en miljö där människor kan vistas.
 
SueCia skrev:
Efter att ha dragit nätverk på en industri där jag fick gå på överfulla kabelstegar och nere i en kabelgrav med diverse olika grova matningar med olika spänning så har jag insett att det ska till något redigt osannolikt magnetfält för att det ska störa över huvud taget, dra som det blir snyggast, det är det som räknas:)
Frekvensstyrd hastighetsreglering i en pappersfabrik räcker även om det var en liten pappersmaskin:)
Nu har jag hittills inte stött på särskillt många 15 meter långa och 4 meter höga pappersmaskiner i bostäder dock :)

Dvs mer allvarligt. Det kommer att funka utmärkt med oskärmat. Det är vad man drar i kabelkanalerna på kontoren och där går kraft och data i samma kanal långa sträckor
 
O
Mats skrev:
Frekvensstyrd hastighetsreglering i en pappersfabrik räcker även om det var en liten pappersmaskin:)
Nu har jag hittills inte stött på särskillt många 15 meter långa och 4 meter höga pappersmaskiner i bostäder dock :)
......
JAg som trodde alla hade ett gäng såna maskiner hemma... Jag har en 3-4 stycken... :D
Förlåt jag var tvungen
 
Det är en myt att ojordad skärmad kabel är sämre än oskärmad. Se t.ex. https://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Guide_7_Antenna_Myth.asp

Ett tillfälle där skärmade kallat bör undvikas är i hus med flera centraler matafe me TN-C. Där ger skärmen en extra väg för vagabonderande jordströmmar.

Med långa sträckor med buntar med oskärmade kablar kan överhörningen ge att problem som skärmen motverkar. I hemmiljö är det normalt inga så långa sträckor att skärm behövs.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
petersv skrev:
Det är en myt att ojordad skärmad kabel är sämre än oskärmad. Se t.ex. [länk]
Helt riktigt. Och en av mina gamla käpphästar, så det är ju trevligt att den påpekas. Men var det någon som sade det den här gången? ;)
 
Jag skrev "Oskärmat är bäst!" men jag håller med om att skärmat med oansluten skärm rent tekniskt är bättre. Problemet är att en sådan lösning måste förklaras och motiveras. Om någon frågar är det enklast att svara "oskärmat". Dessutom är det extremt sällsynt att skärmen behövs.

Finns det någon kommersiell installation där man använder skärmad kabel med oansluten skärm?
Vem vågar ta beslut om att frångå de standarder som finns?
 
b_hasse skrev:
Jag skrev "Oskärmat är bäst!" men jag håller med om att skärmat med oansluten skärm rent tekniskt är bättre.
Ja iofs. Men med skärmen ansluten i en ände så blir det ännu bättre. Tom mycket bättre.

Men det är som du säger tyvärr inte så standarden är skriven, så man hittar naturligtvis inga kommersiella installationer som ser ut så.

Hemma så kan man däremot roa sig med att installera ett sådant nät. Jag har. Men det är för att jag är nörd. Inte för att det egentligen spelar någon roll. Mest för att det var kul. (Ja, det är ungefär precis så roligt som jag har det nuförtiden... :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.