Nu har jag testat om boxen använder rätt information i IF-satser efter omstart! Det verkar som sanningen är att boxen inte minns något. Varken virtuella eller fysiska switchar eller sensorer.

Jag tände en lampa från interfacet. och körde en testrutin. Då gick allt rätt! sedan startade jag om Zipaboxen och körde om programmet. Då gick allt fel. Men lampan lyser fortfarande och i användarinterfacet ser det ut som om lampan lyser!

Orsaken till detta är troligen att användarinterfacet går över deras server och den minns hur det var men Zipaboxen gör det inte!

Före omstart:

Visa bilaga 2016-01-17 1 Fysiska switchar 04.pdf

Efter omstart:

Visa bilaga 2016-01-17 1 Fysiska switchar 05.pdf


Såhär ser det ut i på bildskärmen både före och efter omstart:

Visa bilaga 2016-01-17 1 Fysiska switchar 06.pdf
 
Byggde in en "Refresh" först i rutinen och testade igen. Har ingen inverkan. Går fel efter omstart ändå. Såg att det rättades upp av någon anledning efter 10-15 minuter. Finns inget i mina rutiner som gör det så det kommer från annan plats men mycket hinner gå fel innan dess och är internet nere sker det förmodligen aldrig.
 
Min slutsats av allt detta såhär långt är:

Jag kommer att tillsvidare fortsätta använda Zipaboxen. Det är ju inger onaturligt i att en "linuxdator" tappar minnet vid omstart. Problemet är bara att supporten hävdade att virtuella switchar mindes vid omstart. Sanningen verkar vara att den inte ens minns fysiska switchar och sensorers status efter omstart. Åtminstone i min Zipabox.

Är rätt övertygad om att man finner samma i andra system om de inte är utrustade med någon form av permanent minnesmodul och hinner med att skriva allt dit.

Men en styrenhet ska ju inte hålla på och startas om stup i kvarten annat än under en utvecklingsfas. Den ska tuffa och gå utan avbrott i åratal utan att man tänker på att den finns.

Jag kommer att skaffa batteribackupmodulen eftersom, där jag bor, har vi ett och annat mycket kort avbrott i elsystemet några gånger om året. Har periodvis haft UPS på mina datorer. Då ska Zipaboxen klara mindre strömavbrott och blir säkrare ur larmsynpunkt.

Jag kommer också att fullfölja den programmering jag har påbörjat av återstartsrutiner så att Zipaboxen återstartar i ett fungerande "standardläge" av två varianter, natt och dag,för att successivt under omstartsdygnet återgå till finesserna. Det handlar, för min del, bara om planering av programmet och rätt struktur.

Tror det kan bli riktigt bra när man börjar förstå hur den fungerar. Det tråkiga är att detta inte är dokumenterat med tillhörande goda råd och att supporten inte vill berätta att boxen fungerar såhär. Därför är jag tacksam för denna sida där vi kan utbyta goda råd och tips.

Men det är en kort period jag haft boxen. Kan ju dyka upp något mer som får mig att ändra åsikt.
 
Efter mer än tre 3 veckor av konstant kraschande box (mer än 4 gånger per dag) har jag nu kört tre dygn utan en enda omstart. Det jag gjorde var att jag tog bort min Sonos Play 1. Har sen tidigare en IP kamera inlagd i Zipaboxen.

Det har diskuterats flitigt på Zipatos forum om att flera IP enheter kan göra att Zipaboxens minne tar slut och därmed kraschar.

Tror zipato har lite omkodning av sin IP hantering att utföra.
 
Hej alla ni!

Jag är riktigt intresserad av att skaffa ett zwave system och zipabox ser ut att vara det klockrena valet för mig.

Jag har endel nybörjarfrågor som jag kanske kan få svar på,

1.Det finns en security modul som jag då tänkte använda till trådbundna rörelsevakter. Är det någon här som har security modulen som har några synpunkter på den om den fungerar bra, vilken/vilka trådbundna deckare som fungerar osv?

2. Jag har läst någonstans i denna tråd att något eller någon funktion kostar pengar att använda?
Vad, och är det något jag ska räkna med som en kostnad genom att skaffa zipabox?

3. Finns det någon begränsning i hur många moduler man kan bygga på zipabox?

4. Kan man fixa så att man får sms, mail eller kanske t.o.m få röst samtal vid ett utlöst inbrottslarm?

5. Vad har denna zipabox kontroller för nackdelar jämfört med andra alternativ tycker ni?

Detta är mina första frågor och stackars ni lär få se fler frågor framöver ��.

Mvh.David
 
power650 skrev:
Så här förklarar zipato själva.
REFRESH ALL - refreshes all states / variables in a rule.
Äntligen har zipato svarat utförligt på frågan hur refresch ska användas och vad den gör. Ett mycket tydligt och bra svar.

Här är svaret:

2016-01-18 Refresch.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lengmo och 1 till
  • Laddar…
Davil skrev:
Hej alla ni!

Jag är riktigt intresserad av att skaffa ett zwave system och zipabox ser ut att vara det klockrena valet för mig.

Jag har endel nybörjarfrågor som jag kanske kan få svar på,

1.Det finns en security modul som jag då tänkte använda till trådbundna rörelsevakter. Är det någon här som har security modulen som har några synpunkter på den om den fungerar bra, vilken/vilka trådbundna deckare som fungerar osv?

2. Jag har läst någonstans i denna tråd att något eller någon funktion kostar pengar att använda?
Vad, och är det något jag ska räkna med som en kostnad genom att skaffa zipabox?

3. Finns det någon begränsning i hur många moduler man kan bygga på zipabox?

4. Kan man fixa så att man får sms, mail eller kanske t.o.m få röst samtal vid ett utlöst inbrottslarm?

5. Vad har denna zipabox kontroller för nackdelar jämfört med andra alternativ tycker ni?

Detta är mina första frågor och stackars ni lär få se fler frågor framöver ��.

Mvh.David
Kan bara besvara delar av frågan. Andra kan kanske fylla i:

1. Vet ej. Har inte kommit dit ännu.

2. Ja, det finns begränsningar. Men så länge boxens programvara är kvar i BETA-version så är det frikostigare. Detta svar fick jag på en fråga.

"All of our existing users (having the controller registered before the official release v.1.0) have free access to Premium networks, Rule creator Pro, Smart alarm Pro, Smart thermostat Pro and Unlimited number of devices. For more information regarding the products please see descriptions in our store, which you can open in your Zipato web dashboard."

"To send e-mails with variables inside you will need to purchase Messaging Pro package. "

4. Tror inte det men det verkar vara betydelsefullt i vilken ordning de sätts samman.

5. Vill inte svara på denna fråga. Saknar överblick.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
HenFre skrev:
Äntligen har zipato svarat utförligt på frågan hur refresch ska användas och vad den gör. Ett mycket tydligt och bra svar.

Här är svaret:

[bild]
Bra då har jag använt "refresh" rätt :)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Kan bara besvara delar av frågan. Andra kan kanske fylla i:

1. Vet ej. Har inte kommit dit ännu.

2. Ja, det finns begränsningar. Men så länge boxens programvara är kvar i BETA-version så är det frikostigare. Detta svar fick jag på en fråga.

"All of our existing users (having the controller registered before the official release v.1.0) have free access to Premium networks, Rule creator Pro, Smart alarm Pro, Smart thermostat Pro and Unlimited number of devices. For more information regarding the products please see descriptions in our store, which you can open in your Zipato web dashboard."

"To send e-mails with variables inside you will need to purchase Messaging Pro package. "

4. Tror inte det men det verkar vara betydelsefullt i vilken ordning de sätts samman.

5. Vill inte svara på denna fråga. Saknar överblick.
Obs Det fungerar bara med en security modul per zipatobox och inte som det står i deras manualer att det går bygga ut till 4 moduler (24 input ) Detta meddelade man mig när jag redan köpt 3 st för att få 18 input från trådat larm. Inte roligt :(
 
  • Gilla
Davil och 1 till
  • Laddar…
Efter alla upptäcker jag gjort om hur mycket systemets funktionssätt avviker från hur det beskrivs så skulle jag rekommendera alla användare, av detta och liknande system, att plocka ur nätverkskabeln under en vecka. Klarar systemet det kanske det även klarar en längre period? Starta helst om boxen under dag ett utan nätverk. Ingen vet när krisen kommer. Bara att den med säkerhet kommer, åtminstone för några av oss.

Jag tänker testa så när jag är klar. 😊
 
HenFre skrev:
Efter alla upptäcker jag gjort om hur mycket systemets funktionssätt avviker från hur det beskrivs så skulle jag rekommendera alla användare, av detta och liknande system, att plocka ur nätverkskabeln under en vecka. Klarar systemet det kanske det även klarar en längre period? Starta helst om boxen under dag ett utan nätverk. Ingen vet när krisen kommer. Bara att den med säkerhet kommer, åtminstone för några av oss.

Jag tänker testa så när jag är klar. 😊
Svårt att vara utan nätverk eftersom telefon appen går via nätverket. Även alla mina sensorer vilka som är hemma kommer ju via nätverket. Plattorna på väggen slutar också fungera. Möjligen skulle jag kunna be routen att blockera zipato och se var det tar mig då.
Jobba vidare och öppna ticket hos zipato på alla fel så dom har något att jobba med :)
 
Tomas Andersson skrev:
Svårt att vara utan nätverk eftersom telefon appen går via nätverket. Även alla mina sensorer vilka som är hemma kommer ju via nätverket. Plattorna på väggen slutar också fungera. Möjligen skulle jag kunna be routen att blockera zipato och se var det tar mig då.
Jobba vidare och öppna ticket hos zipato på alla fel så dom har något att jobba med :)
Jo, men det är ju den situationen några kommer att hamna i förr eller senare och i värsta fall alla vid en internationell konflikt.

Kablar kan bli avgrävda, telemaster utslagna, internationella kommunikationer sanktionsutsatta eller saboterade. Det som kan hända kommer att hända förr eller senare.


Den måste gå att leva med drägligt.

Det är viktigt att testa ut att det går att leva med systemet den dag man inte kommer i kontakt med servern. Då får inte viktiga funktioner slås ut. Hur beroende man blivit av systemet visas bäst med kabeln urkopplad. Riskerna är stora att servern inte är tillgänglig över en längre period. Hur blir det då??????
 
Redigerat:
  • Gilla
MatforsLars
  • Laddar…
HenFre skrev:
Jag upptäckte att om jag använde mig av schemaläggaren som trigger och triggade ett antal belysningar med en lika namnat schema för fyra olika lampor som skulle gå igång slumpmässigt med sunrise offset 30 och sedan vänta slumpmässigt 0 -1800 så påverkade de varandra. Tog jag olika namnade triggers så löpte det som det skulle.

Då bytte jag namn i en av trigrarna och då byttes namnet i alla som var kopierade. Behöver förmodligen inte kopieras, räcker nog med samma namn. Men nu namnger jag dem individuellt och då ser jag ingen intern inbördes påverkan. Men givetvis boxen har ett kapacitetstak och för många triggers som löper med för korta intervall fyller den förr eller senare.
Nu har jag indirekt fått bekräftat att mitt antagande med efterföljande erfarenhet är korrekt.
Kopiera inte regler.

Skrev en ticket på att Schemaläggaren slutar fungera när det blir för många kopior av samma schema.

Här är svaret:

Hello Henry,

Thank you for this feedback, we are aware of this.


Best regards,
Antonio Majer
Zipato Team
 
Hej, Jag har två Viotek kameror kopllade till min Zipabox. De fungerar utmärkt men är det någon som har ett exempel på hur man skapar en regel för att få kameran att spela in enbart om exempelvis larmfunktionen i Zipaboxen blir triggat alternativt på rörelse i rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.