Min tanke är att lägga salt på trottoaren som egentligen är kommunens men som jag har ansvar för.

Sen när det gäller att skotta snö så lutar jag åt 2 st plast spadar med metall list från fiskars då de väger mindre. Men det är inte omöjligt att man slår till på en i metall ändå när man väl står där.

Inne på vår tomt så får vi använda grus om det verkligen behövs.
 
Vi har en lätt plastskyffel i svart plast med träskaft av märket Ebert (?) som vi haft i flera år nu, efter att ha slutit ut ett antal i metall, dessutom har ju snön en förmåga att fastna på de i metall.

Snösläde är utmärkt om du har en slänt att slänga ner snön i, eller så gör man som pappa och bygger upp en ramp, som är kul för barnbarnen att leka i. Även han har plast numera, som han när den började spricka armerade med ett lager glasfiber på utsidan och utanpå det två medar av tunna metallband som han stryker glidvalla på.
 
Redigerat:
Cheesen
Du har inte skrivit var i landet du bor, stor skillnad på Luleå och Norrköping.
Sen undrar jag om du kan utveckla hur trottoaren kan vara eran ansvar? Det brukar bara vara så om man har en fastighet som är byggd på tomtgränsen.

snowjim skrev:
Hej,

Detta är första vintern i nya huset som har en tomt på 1200m2 inkl garageuppfart(asfalt) och plattläggning till dörrtrappan. Vi har dessutom ca 50 meter trottoar utan kantsten att skotta.

När det gäller skottningen av trottoaren(som är vårt ansvar) så antar jag att det är bäst att slänga in snön i vår trädgård(över staketet). Annars är väl risken stor att plogbilen förstör arbetet.
 
Korvgubbe
En tanke vad det gäller saltet och betong. Världens kuster är fulla med betongkajer flytbryggor och pirar som verkar hålla bra. Visst, det finns många som kanske inte ser så roliga ut längre men om man betänker åldern och exponeringen så borde det bli ett ickeproblem för en villatrapp i Malmö.
 
Har haft både aluminium och plast. Köper du en billig variant så är det aluminium som gäller. Plasten i de billiga kinavarianterna klarar inte kölden utan går sönder ganska snabbt. Vill du ha kvalitet som håller och är lätt att arbeta med köper du Fiskars plastgrejer. De är helt överlägsna men kostar också därefter.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Jag bor i Skåne/Kristianstad så vi har generellt inte så mycket snö.

Vad jag förstår så har man alltid ansvar för att skotta och hålla trottoar utan för sitt hus i bra skick. Om någon halkar där så riskerar jag som husägare in till trottoaren böter. Har pratat med kommunen och mycket riktigt har jag ansvar för denna bit trotts att den ligger utanför mitt staket till tomten.
 
Cheesen
Ja just ja, så är det säkert söderöver... Har ju bara haft villor i norra Norrland. Aldrig vart med om att trottoar skulle vara villaägarens ansvar. (då skulle inte kommunen kunna snöröja gatan)
 
Korvgubbe skrev:
En tanke vad det gäller saltet och betong. Världens kuster är fulla med betongkajer flytbryggor och pirar som verkar hålla bra. Visst, det finns många som kanske inte ser så roliga ut längre men om man betänker åldern och exponeringen så borde det bli ett ickeproblem för en villatrapp i Malmö.
Nej, saltvatten kräver en annan typ av betong, det fräts annars sönder rätt snabbt.
 
Vem som har ansvaret för trottoaren varierar från kommun till kommun.
 
Korvgubbe
Anna_H skrev:
Nej, saltvatten kräver en annan typ av betong, det fräts annars sönder rätt snabbt.
Och hur vanligt var det med den specialbetongen när man byggde betongkajer i u-länder för tjugo eller trettio år sedan?
Min poäng är att exponeringen för en trappa i Skåne är så pass låg att det borde vara försumbart. Det är trots allt inte så många dagar på en normalvinter som det behövs.
 
Eld skrev:
Vem som har ansvaret för trottoaren varierar från kommun till kommun.
Japp. Vanligt är tex fem meter från tomtgräns. Så är det hos oss.
 
Korvgubbe skrev:
Och hur vanligt var det med den specialbetongen när man byggde betongkajer i u-länder för tjugo eller trettio år sedan?
Min poäng är att exponeringen för en trappa i Skåne är så pass låg att det borde vara försumbart. Det är trots allt inte så många dagar på en normalvinter som det behövs.

Det är nog helt klart så att man även i U-länder under 80-90 tal använde sig rätt sorts betong och att man nog har gjort så sedan länge. Sen så kan man säkert som du säger salta en skånsk betongtrappa utan problem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det finns massor av olika sorters salt.

Havssalt består mest av natriumklorid vilket inte skadar betongen. Vägsalt (kalciumklorid) är däremot skadligt. Båda kan användas för att smälta snö och is. Magnesiumklorid smälter också snö och borde inte skada betong. Det finns också ett konstgödsel som heter Urea som fungerar för ändamålet, vet dock inte hur bra det är för miljön att använda det.
 
snowjim skrev:
Jag bor i Skåne/Kristianstad så vi har generellt inte så mycket snö.

Vad jag förstår så har man alltid ansvar för att skotta och hålla trottoar utan för sitt hus i bra skick. Om någon halkar där så riskerar jag som husägare in till trottoaren böter. Har pratat med kommunen och mycket riktigt har jag ansvar för denna bit trotts att den ligger utanför mitt staket till tomten.
Kolla upp reglerna noga så att du inte tar på dig onödigt extrajobb. Hos oss så har vi ansvar för den snö som faller på trottoaren men om kommunen plogar upp snö på trottoaren så är vi inte skyldiga att skotta den. Om det saknas trottoar så är man istället skyldig att underhålla 1,2m utanför den plogade snövallen istället.
Vårt hus råkar ha en ca 30 cm (ja, trettio centimeter) bred trottoar så när plogbilen har varit där en sväng så är hela trottoaren täckt av plogvallen och då är vi befriade från ansvar resten av säsongen.

För att vara mer on topic så använder jag en plastskyffel från Fiskars och den fungerar utmärkt. Jag hade tidigare en billig plastskyffel från Bauhaus men de är inte ens jämförbara. Så vad du än köper så se till att köpa lite kvalité.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.