Dörren på långsidan över ett av hjulen. Aggregatet mitt emot. Lavar (med fotstöd) på varsin kortsida. Höj upp golvet så dörren kommer ovanför hjulet, sätt luckor i golvet för förvaring av ved/dryck där. Avhakningsbar trapp som kan läggas in i bastun om den ska fraktas någonstans.

Skulle jag ha dörren på kortsidan så skulle jag nog försöka sätta aggregatet bredvid dörren och ha lav bortanför den och i ett L på kortsidan.
 
En annan fundering: Måste väggarna gå rakt upp? Om du gör så att väggarna lutar utåt så får du ju bättre utrymme. Kanske bara 20 cm i "sitthöjden" men det kan göra mycket för rymdkänslan.
 
A
I en sån här kan man också basta i.

husvagnsbastu1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
husvagnsbastu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rln skrev:
En annan fundering: Måste väggarna gå rakt upp? Om du gör så att väggarna lutar utåt så får du ju bättre utrymme. Kanske bara 20 cm i "sitthöjden" men det kan göra mycket för rymdkänslan.
Jag kollade upp om att bygga bastutunna. Men saken är den jag är rätt kass på att bygga. Har bara byggt en grej innan och då fick jag mycket hjälp, den här gången är jag på egen hand... Vill att bygget ska vara så enkelt som möjligt, inte krångla något så man fastnar mitt i projektet.

Tanken med att höja golvet är god, men för mig blir det nog för mycket "krångel" och potentiell pankaka...

Maflax: Trevlig bastu, läskiga bilder. :D
Hur har fukten blivit i den husvagnen efter bastubaden?
 
Redigerat:
A
Vad jag har märk så något. Har vattenavrinning under aggregatet. Så det är inga problem.
 
Hur går det med projektet?
 
maah skrev:
Hur går det med projektet?
Jodå, det går framåt, men sakta sakta. Är tidsoptimist och när saker tar längre tid än jag tänkt blir jag inte lika entusiastisk. Det och min tinnitus...

Men råsponten på insidan och på taket är på. Ska sätta upp plywooden på utsidan, snickra en dörr, borra hål för skorstenen och sätta upp skyddsplåt. Sedan är det klart. Förhoppningsvis innan nyår.
 
Kul att du är på gång, dela gärna med dig av bilder :)
 
Kul projekt. Hoppas bara att du INTE följde rådet att vända dörren inåt. En bastudörr måste alltid av säkerhetsskäl gå utåt. Själv hade jag också valt att ha dörren på långsidan, då det kanske kan ge liggplats, men det är ju kanske inte prioriterat.
 
Nej då, det hade jag ingen tanke på att låta dörren öppnas inåt.

Jo, dörren på långsidan hade kanske varit lite bättre, men hjulen kommer i vägen, 3d-hjulen är inte i skala, och fördelen med att ha dörren på kortsidan i fram är att man får en liten plattform att stå på utanför dörren. Liggplats får jag plats med ändå. Fast nu när väggarna är uppe och jag känt efter funderar jag på att bara fixa en liggfåtölj och ställa in. Sen om jag skaffar vänner eller flickvän får jag väl skaffa en fåtölj till. :D
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hej, har precis ögnat igenom tråden...

Mitt förslag är att placera dörren på långsidan men i ett hörn (ex. fram eller bak-kant på vagnen, på den sidan där taket är högt). Sedan aggregaret mitt emot dörren. Lavar i två olika höjd i den andra delen av vagnen utefter kortsidan. Om det finns plats kan man bygga ut den nedre laven utefter den långsidan som aggregaret är på eller om man bara vill ha golvyta framför. Går ju att göra den nedre laven flyttbar också så att man kan dra in den under den övre för att få ytterligare golvyta...

Mvh
 
imported_Soren:
Ditt förslag är bra, och så kunde jag gjort, men valde en annan väg med dörren på kortsidan. Däcken var lite i vägen och när dörren är i fram får man en naturligt liten plattform att stå på när man ska gå in och ut.
Sedan är det en nackdel med din planlösning. Tänk om det sitter 3-4 glada och fulla personer i vagnen och någon snubblar när dom ska gå ut ur bastun ner på aggregatet? Med min planlösning är den risken borta.
 
Redigerat:
Ja, ramla över aggregatet vill nog ingen göra. Är ju lite svårare att skydda ett vedeldat aggregat än ett el-uppvärmt, men något på sidan kan man ju bygga. Hyrde en fjällstuga för några år sedan, där fanns en liten trång bastu med el-agg. men inte ett enda skydd för aggregaret, det kändes inte alls ok att bada där med familjen.

Lägg gärna upp fler bilder. Idag är det förövrigt en utmärkt bastudag, med 20 minus ute så behövs lite värme...
 
Har nu eldat i bastun för första gången. Har inte byggt någon lav eller fixat med lister och dylikt än men när jag fick dit skorstenen kunde jag inte hålla mig! :p

Var -16 grader ute när jag tände. Tog ett tag innan det blev varmt, undrar om jag hade i för mycket sten...
Hade bara en låg stol att sitta på och det blev på tok för kallt! Golvet var bokstavligen iskallt, låg alltså is på golvet trots rökröret var närmare 300 grader varmt...
Men om man stod upp och hällde på vatten på stenarna blev det genast "riktig bastu" om huvudet iaf.

Jag hade med mig en IR-termometer, en sådan där "rikta och klicka" med laser. Stenarna blev aldrig varmare än 90 grader. Hur varma ska stenarna vara innan man ska börja basta?

Ska bygga färdigt och elda på rejält sen innan jag uttalar mig om bastun är felbyggd eller ej. Var mest orolig att sätta eld på väggen vid aggregatet nu första gången, men väggen blev aldrig varmare än 40grader. Och stenen under aggregatet höll minusgrader under den timme jag eldade... Men som sagt, riktigt kallt ute var det.
 
Det borde nog bli över nollan på golvet även om det är kallt utomhus. Hur ser ventilationen ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.