peternicklas
Beror på vilken typ av fiber du ska ha. Jag drog till garaget men använde 25 mm. rör då jag köpte färdig fiber med kontakter. Drog 14 m. utan problem.
 
Är det något mer man skall tänka på förutom att dra 2 X 20 mm rör för el & fiber ?,

Värmen kommer antagligen bestå att 3 element ( gamla sektionsradiatorer från Lenhovda ) kopplade till en BVP -Thermia Diplomat Opt 8 kw, element är cirka 120X60X10 frågan är om detta räcker för att värma våningen som är på 50 m2 inredd yta. Tänkte isolera 200 mm i takbjälklaget, skulle vilja ha 300 mm men det stjäl för mkt plats. En tanke som har slagit mig är att köra på el-element, eftersom det är billigare och lättare, men frågan är vad det kommer att dra i förbrukning?! Känns också dumt att inte använda Bergvärmen när den nu finns!
 
Nu blev jag velig, frågan är om man skall köra på att sätta OSB + Gips på stödbenen eller inte..hmmm?! Vad hade ni gjort?
 
Det enda jag kommer på är att dra ett tomrör för ev framtida solceller/solpaneler (långsökt men man vet aldrig). Jag kommer göra samma renovering som er fast om ca 2 år och vi kommer sätta in vattenburna element.
 
Dra ett extra tomrör så du kan dra upp en matning till senare. Flexslang är ju nästan gratis :). För att veta om elementen räcker så får du ta reda på effekten på dem. Om jag minns rätt så var väll en bra tumregel 60w/m2.
 
Tackar för all info än så länge 😀 ös på med bra info angående allt med inredning av vind, speciellt sånt man kanske inte tänker på första gången man gör det....iof blir det nog inte många ggr i livet som man inreder en kallvind 😁😝

Angående element så tänkte vi köra på Purmo Compact C22 som är 2300mm långa och 300mm höga...då kan vi montera dom längre in mot takfoten 😀 och dom tar ingen användbar plats vilket är ett plus. Gäller att få så mycket yta att använda som möjligt på en vindsvåning
 
peternicklas
Vi inrede våran andra våning för några år sedan. Vi valde dock att bygga in stödbenen och istället gjorde vi förråd i det utrymmet som blev inbyggt. Nu kanske vi har bredare andra våning och inte var lika beroende av ytan.
 
Ytan är 10 meter X 6 meter...borde duga till ett större allrum samt ett sovrum hoppas jag 😁
 
peternicklas
Vårt var 12x10 och med en ny kupa så blev det allrum, sovrum, en klädkammare, ett förråd samt en lite toalett. Dessutom fick vi plats med 2 förråd i kattvinden på 3 kvm och ett större förråd där el och ventilationsrör går upp.Vi har dock ingen värme på andra våningen. Bjälklaget släpper igenom så att det räcker. Sitter en lvvp i reserv. Tror vi fick 80 kvm boyta samt 20 kvm biyta.
Kräver ju bygglov så du ser vad det bir när du gör ritningarna.
 
Peternicklas, gjorde du allt själv? Samt hur lång tid tog det för er...skulle vilja få en uppfattning om tiden, ser mig själv som relativt duktig amatör på byggfronten ( byggt 4 badrum, 2 kök, 3 altaner.mm själv) det brukar vara allt småskit och sånt man inte räknat med som tar extra tid första gången 😝😊
 
peternicklas
Marre666 skrev:
Peternicklas, gjorde du allt själv? Samt hur lång tid tog det för er...skulle vilja få en uppfattning om tiden, ser mig själv som relativt duktig amatör på byggfronten ( byggt 4 badrum, 2 kök, 3 altaner.mm själv) ����
Kommer inte ihåg det då jag gjorde det när det fanns tid över. Nu var det redan spångolv så det var lätt att springa där. Resterande arbete var från början med isolering, regling, el, VA mm. Det tar längre tid än man tror.Gjorde även kupan samtidigt. En vild gissning 2-3 månader. Gjorde allt själv förutom en del av elen, VVS, plastmattan samt hade hjälp med att växla av takstolarna.
 
Vi behöver inget bygglov för inredning av vår vind så länge vi inte gör några ändringar / kapar takstolar / stomme.mm, trappan upp går emellan två stolar, takfönstren emellan dom också, hanbjälkarna är redan på 2100 mm så dom behöver vi inte röra dom heller....behöver varken bygglov eller anmälan från vår kommun, såg självklart till att få detta på mail från kommunen 😁 det vi behövde var att det var brandvarnare på vinden kopplat med rummet där nere samt att ett av Velux fönstren var topphängt och max 1200mm från golv samt fast stege från det fönstret ner till takfoten...därifrån får man hoppa ner till altanen vid ev brand, är cirka 3 meter att hoppa...
 
Redigerat:
peternicklas
Marre666 skrev:
Vi behöver inget bygglov för inredning av vår vind så länge vi inte gör några ändringar / kapar takstolar / stomme.mm, trappan upp går emellan två stolar, takfönstren emellan dom också, hanbjälkarna är redan på 2100 mm så dom behöver vi inte röra dom heller....behöver varken bygglov eller anmälan från vår kommun, såg självklart till att få detta på mail från kommunen 😁
Jag fick söka bygglov för kupan och då blev jag tvingad till att även ansöka om ändringen på andra våningen. Takstolarna brydde de inte sig om utan det var hur rum och andra ytor skulle utformas som de ville veta. Har du det på epost så är det bra.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Jag förstår fortfarande inte riktigt det där med utanpåliggande i det här fallet. Vad har det med huruvida stödbenen är inhkapslade eller inte att göra?

Du kommer väl att ha gips eller liknande material som innertak/vägg. Montera dosor i skivväggen, blanda inte in stödbenen.
 
hempularen skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt det där med utanpåliggande i det här fallet. Vad har det med huruvida stödbenen är inhkapslade eller inte att göra?

Du kommer väl att ha gips eller liknande material som innertak/vägg. Montera dosor i skivväggen, blanda inte in stödbenen.
Du tänker att jag skall ha dom infällda i snedväggen/taket, då lutar ju uttagen neråt...funkar ju iof men blir det snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.