Hej

Håller på att inreda vår kallvind i ett hus från 1954, trappan upp kommer på plats nästa vecka å sen så är det dags för att mata fram el till 11 uttag, 2 lamputtag samt två strömbrytare. Skulle behöva hjälp med hur jag smidigast drar elen samt vad som är mest vettigt!?

Tänkte mata upp en EKK Light 3X1,5 i rör från garaget ( centralen ) genom en garderob på övervåningen och sen igenom till vinden, frågan är hur jag bäst fördelar detta till alla uttag.mm. min ide var att dra matningen till en kopplingsdosa som sitter nedanför stödbensbalken ( obs stödbenen kommer att vara synliga, vi kommer att ha snedtak från luftspalten i nock till takfot ) så alla uttag är utanpåliggande förut två stycken samt strömbrytarna som sitter i en mellanvägg. efter att matningen gått till en dosa så går den vidare upp till takdosan och sedan ner till ett antal uttag.osv samma sak med den andra takdosan...har bifogat lite skisser samt en bild. Hoppas det hjälper :) ?

Obs, en Elektriker kommer koppla in allt i skåpet med 13A säkring samt JFB...

DSC_0375.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0374_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Ska uttagen sitta på stödbenen?

Vad av takstolarna blir inbyggt, och vad blir synligt. Jag fick lite svårt att visualisera ifrån din beskrivning.

En murad vägg längst bort? ser jag rätt?

Fönster bakom ryggen där du tar fotot? antar jag ...
 
Hej

Stämmer, uttagen skall sitta på stödbenen.

Det enda som blir synligt är hanbjälkarna samt stödbenen, resten kommer det liggande panel på, ovanför hanbjälkarna isoleras det samt panel där också...går luftspalt från gavel till gavel där sen.

Stämmer, båda gavlarna är murade ( siporex stenhus ) dessa väggar skall antingen målas eller så reglas det upp en vägg inpå 45X45 OSB + Gips

Litet fönster bakom mig ( 30X30 )...vi skall montera 2-3 takfönster Velux är det tänkt.
 
Redigerat:
Det verkar lite synd/nödigt att låta alla uttag och dosor vara utanpåliggande, om man nu har chansen att bygga in.

Det där med 13A säkring känns ju lite tveksamt. Det tar man till som en extraordinär nödlösning. Och det är långt ifrån alltid som det är OK, beror helt på förutsättningarna.

Om du inte tänker ha några stora elförbrukare däruppe (hur tänker du lösa uppvärmingen?). Så räcker det troligen med en 10A säkring till de relativt få uttagen. Men annars borde du tänka dig att låta dra upp två grupper på 10A. Det ger också färdelen att inte allt slocknar om säkringen löser ut.
 
Mikael_L
Dra upp matningen till ena takdosan, därifrån rör till nästa takdosa.
Rör och/eller kabel ner till alla uttag och övriga dosor.

Detta kräver lite djupare takdosor då det blir så mycket kabel, kopplingar och stutsar där.
Dvs inte de grundaste, typ TED13, utan mycket gärna i storleken av en TED-39 eller liknande om det får plats.
http://www.elbutik.se/product.html/takdosor-ted

Till stödbenen kan du dra rör/slang som slutar i liv med där de inte längre kan gå dolt, sen skalar du upp EKRK eller EXLQ så någon dm av mantelförsedd kabel går in röret, sen uppskalade ledare fram till takdosan.
Och så klamra kabeln snyggt utanpåliggande sen.

Och 10A säkring, bra val till allmänuttag, framförallt då strömbrytare och lamputtag osv inte säkert är typade för mer.
Behöver du mer effekt dit upp, gör två grupper med en gång istället.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det verkar lite synd/nödigt att låta alla uttag och dosor vara utanpåliggande, om man nu har chansen att bygga in.

Det där med 13A säkring känns ju lite tveksamt. Det tar man till som en extraordinär nödlösning. Och det är långt ifrån alltid som det är OK, beror helt på förutsättningarna.

Om du inte tänker ha några stora elförbrukare däruppe (hur tänker du lösa uppvärmingen?). Så räcker det troligen med en 10A säkring till de relativt få uttagen. Men annars borde du tänka dig att låta dra upp två grupper på 10A. Det ger också färdelen att inte allt slocknar om säkringen löser ut.
Sant, det är lite synd...men det blir lite svårt att bygga i dessa uttag då vi vill ha stödbenen synliga, igentligen så är det en ren estetisk fråga, mer praktiskt att bygga igen stödbenen och fälla in uttagen, eller inte. Det går ju iof att bygga in dessa efteråt om nu nästa ägare skull vilja, bara att smälla upp OSB + Gips och fälla in. Tanken var att det skulle kännas mer öppet med stödben synliga och ha snedtak från nock till fot.

ang 13A så var det nåt som elektrikern nämnde, kanske är bättre att dra upp två matningar...så gör vi, kostar inte speciellt mkt mer samt lägga dom på 10A.
 
peternicklas
Kan du inte dra upp en 3-fas matning? Sätta en lite undercentral med jordfelsbrytare och huvudströnbrytare. Då kan du ju även ha lite större förbrukare.
 
Kommer mest vara lampor, TV, data....inga större förbrukare.
 
Mikael_L
peternicklas skrev:
Kan du inte dra upp en 3-fas matning? Sätta en lite undercentral med jordfelsbrytare och huvudströnbrytare. Då kan du ju även ha lite större förbrukare.
Såg du bilden? Tror du det behövs? ;)

Kanske om marre ska sätta upp en liten halvstor serverhall där + AC som drar 30kW ... :D

Men visst, kan du klämma till med 20mm VP-rör dit upp så har du en bättre framtida utbyggnadsmöjlighet, att dra upp 5*2.5 mm2 för ett ev effektbehov på upp till 11kW.
Ger också en möjlighet till trefasgrupp och enfasgrupp i varsitt rör.
 
Till stödbenen kan du dra rör/slang som slutar i liv med där de inte längre kan gå dolt, sen skalar du upp EKRK eller EXLQ så någon dm av mantelförsedd kabel går in röret, sen uppskalade ledare fram till takdosan.
Och så klamra kabeln snyggt utanpåliggande sen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måste man har EKRK / EXLQ den synliga biten som går in i dom utanpåliggande uttagen, räcker inte EKK? Eller är det för att om någon gnager eller hugger en kniv i kabeln som man har mantlat även inomhus?
 
peternicklas
Mikael_L skrev:
Såg du bilden? Tror du det behövs? ;)

Kanske om marre ska sätta upp en liten halvstor serverhall där + AC som drar 30kW ... :D

Men visst, kan du klämma till med 20mm VP-rör dit upp så har du en bättre framtida utbyggnadsmöjlighet, att dra upp 5*2.5 mm2 för ett ev effektbehov på upp till 11kW.
Ger också en möjlighet till trefasgrupp och enfasgrupp i varsitt rör.
Just framtida behov jag tänkte på. Kanske vill/behöver ha ett extra element, AC på sommaren mm. Kostar så lite när man ändå håller på. Man har även bättre möjlighet att balansera faserna.
 
Mikael_L
Bara att EKK klamrat synligt är så förbannat fult. Jag får klåda när jag ser sånt. :eek:

EKK är för mjuk. Ligger inte rakt och snyggt.
 
Redigerat:
Mikael_L
peternicklas skrev:
Just framtida behov jag tänkte på. Kanske vill/behöver ha ett extra element, AC på sommaren mm. Kostar så lite när man ändå håller på. Man har även bättre möjlighet att balansera faserna.
Två rör, ett av dom 20mm, ger en ganska stor framtidstrygghet.
Det handlar egentligen bara om man vill ta kostnaden och jobbet för en UC nu (som kanske inte behövs) eller senare om ev behov upptäcks.
 
peternicklas
Mikael_L skrev:
Två rör, ett av dom 20mm, ger en ganska stor framtidstrygghet.
Det handlar egentligen bara om man vill ta kostnaden och jobbet för en UC nu (som kanske inte behövs) eller senare om ev behov upptäcks.
Jag har lärt mig att alltid dubbla allt, nätverk, eluttag, mm. I synnerhet när det är en ovanvåning, man vet aldrig vad som kommer att hända med den.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag drar upp två stycken 20 mm rör varav den ena är för elen och den andra för fiber, nätverk.mm, drar fram detta tomma rör till ett tomt uttag i mellanväggen på båda sidor så kan man dra in detta efteråt...frågan är om man kan dra fiberkabeln efteråt så många meter ( cirka 20 meter )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.