Jag är fullt medveten om att nedanstående ingrepp måste utföras av behörig elektriker (krav från nätägaren). Jag ställer frågan för att jag vill få grepp om hur stort ingrepp detta är.

Min villa har av historiska skäl 35A huvudsäkring. Jag står nu i beredskap att installera bergvärme och kan därför minska huvudsäkring, min plan är att gå ner till 25A. Bef. säkringar är gänga III men 25A och lägre är ju gänga II. Måste man byta hela porslinspaketet, eller hur görs detta? Man kan väl inte sätta i en 25A-propp i ett gänga III-hus? Passdelen går väl iofs att montera, men det blir ju rätt mycket sidoglapp i propphuven.

/Mats Huvudsäkring01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudsäkring02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite OT men när du ändå ska minska... har du räknat på ditt kvarvarande behov? Kan det gå att gå ner ett steg till? Skiljer ju en del i fast avgift.
 
Intressant tråd, jag har exakt samma tankar kring att säkra ner från 35A till 25A.
I all okunskap handlar mina funderingar egentligen mest om den löpande kostnaden, alltså hur mycket man tjänar på att gå ner en storlek? Känns onödigt att ha så mycket när vi inte använder det.
 
Det enda sättet att veta hur mycket billigare det blir är att kolla vad dom olika tarifferna kostar just hos din nätägare, för det skiljer rätt mycket över landet.
 
Även 25A är rätt mycket om man har bergvärme. Vi gick ned till 16A och installerade för säkerhets skull mjukstart på pumpen (7kW). Ingen säkring har skjutits än.
 
35A tyder på ganska stort hus.
 
elmont skrev:
Det enda sättet att veta hur mycket billigare det blir är att kolla vad dom olika tarifferna kostar just hos din nätägare, för det skiljer rätt mycket över landet.
Aha, då ska jag kolla upp det hela. Tackar.
 
Enk Projektet skrev:
35A tyder på ganska stort hus.
I vårt fall var det förra ägaren (en kyrklig församling) som hade lägerverksamhet på platsen. De kände väl behov av att säkra upp eftersom det var direktverkande el som värmekälla, en gigantisk varmvattenberedare, och två stora bastu som kördes samtidigt ibland. Det kanske inte var skäl nog för 35 A, men så gjorde de iaf.
 
Bödde skrev:
I vårt fall var det förra ägaren (en kyrklig församling) som hade lägerverksamhet på platsen. De kände väl behov av att säkra upp eftersom det var direktverkande el som värmekälla, en gigantisk varmvattenberedare, och två stora bastu som kördes samtidigt ibland. Det kanske inte var skäl nog för 35 A, men så gjorde de iaf.
Ja då hade dom nog behov av 35A :)
Hur stort är huset?
 
Enk Projektet skrev:
Ja då hade dom nog behov av 35A :)
Hur stort är huset?
Ca 240 m2.
 
EyEr0n skrev:
Du sätter bara i reduceringshylsor och vanliga 25A PK.
[länk]

Så totalkostnad för detta bör vara:
1 timme arbete för elektriker.
1 bilkostnad.
3 25A proppar
3 reduceringshylsor.
Tips från läktaren: ha ett par extra reduceringshylsor hemma, de är ganska sköra och spricker om man tappar dem vid säkringsbyte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Om propphuvarna är bra så sitter dock reduceringshylsan fast rätt OK i denna, och det är vanligast att man tappar ur säkringen istället.
Men det är ändå en bra idé att säga åt elektrikern att ta ut ett par extra hylsor, det är ju liksom ingen kostnad typ, och pajar man en hylsa så är det ju garanterat på julaftonseftermiddagen, då det blir otroligt knöligt.

Låt dom ligga vid mätarsäkringarna (i skåpet, om det är ett sådant) så man vet var dom är.
 
Finns det inga färdigbyggda propphuvar med gänga III och fäste gänga II säkringar ?

Man kan justera kopplingen kring PEN ledar plinten så att den inte är delbar längre. Det kan elektrikern lätt justera om behov finns. ( säkerhetstänkande åtgärd)
 
Redigerat:
EyEr0n skrev:
Du sätter bara i reduceringshylsor och vanliga 25A PK.
[länk]

Så totalkostnad för detta bör vara:
1 timme arbete för elektriker.
1 bilkostnad.
3 25A proppar
3 reduceringshylsor.
Och jag som tyckte att jag postade sent på kvällen :)
Stort tack för ditt svar, detta blir en bra lösning. Förmodligen kan vp-installatörens elektriker ordna detta i farten när han ändå är här och kopplar in värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.