Vi som har bott ett längre tag/en längre tid i våra hus har för vana att städa med jämna/ojämna mellanrum med blandade resultat.
Att hävda sin rätt att få det städat innan inflyttning är lite som att slå sig själv i huvudet med en tesked, man kan göra det, det gör inte ont men fyller egentligen ingen funktion alls, bättre att låta bli.
Det kostar tid, pengar och skapar negativ energi som man istället hade kunnat lägga på att städa själv, rum för rum.
Mest troligt är att de flesta som "byter" bostad, städar fast det redan är städat, det blir smutsigt när man flyttar in...... har jag för mig.
Tips! Städa själv och sluta lägg tid på något som du faktiskt inte med säkerhet kan få rätt till!
Om det inte är ett otroligt stort hus så är det inte mera än 1 dags städning för 2 personer om det nu inte finns några möbler inne..... nu vet jag inte det eftersom jag tappade tråden för ett tag sedan....
 
Mikael_L
Ni som är mer juridiskt bevandrade, hur funkar det om:

Man möts vid huset på tillträdesdagen, säljare, köpare och mäklare för att kolla genom huset en sista gång och sen ordna med pengar och köpebrev etc.
Om man då upptäcker att säljaren glömt värmen, flera radiatorer har frusit sönder, golv har förstörts av vatten, okända vattenskador kan finnas lite varstans.

Vad händer då?
Måste köparen ändå betala hela köpeskillingen och sen hoppas på att säljaren återställer så köparen inte lider någon skada av händelsen?

Eller kan köparen hålla inne med säg en halv miljon med motiveringen att det är första snabb uppskattning för kostnaden för alla åtgärder?
 
Är det ens vanligt att man går igenom huset tillsammans vid tillträdet? Jag har då aldrig hört talas om det?
 
Pagno skrev:
Det kostar tid, pengar och skapar negativ energi som man istället hade kunnat lägga på att städa själv, rum för rum.
...
Om det inte är ett otroligt stort hus så är det inte mera än 1 dags städning för 2 personer om det nu inte finns några möbler inne..... nu vet jag inte det eftersom jag tappade tråden för ett tag sedan....
Det är en sak att dammsuga och dammtorka golv, men en fullständig flyttstädning kan ta en evighet beroende på den som bott där tidigare. Vattenlås som inte är rengjorda på flera år, matrester i kylskåp, köksskåp som är så skitiga att man måste skölja trasan hela tiden. Min syster flyttade in i ett sådant hus, det tog drygt en vecka att få allt normalrent.
 
D
scim skrev:
Det är en sak att dammsuga och dammtorka golv, men en fullständig flyttstädning kan ta en evighet beroende på den som bott där tidigare.
Här måste jag (tyvärr (y) ) hålla med dig. Att göra rent ett hus grundligt är ganska jobbigt. Väggar och tak i kök som är fulla av fett tar ordentligt med tid och kraft att göra rent. Dessutom är det ju mycket lättare att kompletteringsstäda efter en (ev. dåligt gjord) flyttstädning än att grundstäda när (nästan) ingen flyttstädning alls skett. Så att en flyttstädning skulle vara betydelselös håller jag inte alls med om. Sedan att proffs gör det snabbare kanske beror på att de har bättre saker, är mer erfarna eller slarvar mer...

Sedan anser jag att det är betydligt överdrivet det där om att plocka isär samtliga vattenlås m.m. Jag skulle vara fullt nöjd med att de fungerar utan problem och alltså inte är igensatta. Snart skall man väl torka rent avloppsrören också...
 
DIY_freak skrev:
Sedan anser jag att det är betydligt överdrivet det där om att plocka isär samtliga vattenlås m.m. Jag skulle vara fullt nöjd med att de fungerar utan problem och alltså inte är igensatta. Snart skall man väl torka rent avloppsrören också...
Det ingår i en flyttstädning, och om säljaren skitit i den är ju risken stor att det inte blivit gjort regelbundet innan heller, så då är det ju bara en tidsfråga. Hursomhelst är det jävligt äckligt att rengöra andras skit.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
scim skrev:
Det är en sak att dammsuga och dammtorka golv, men en fullständig flyttstädning kan ta en evighet beroende på den som bott där tidigare. Vattenlås som inte är rengjorda på flera år, matrester i kylskåp, köksskåp som är så skitiga att man måste skölja trasan hela tiden. Min syster flyttade in i ett sådant hus, det tog drygt en vecka att få allt normalrent.
Funderar på att göra mig ordentlig dum och kommentera detta inlägg utifrån en annan infallsvinkel, bara för att demonstrera hur dumt det kan låta/se ut/om vi snorrhanar vill tävla i vem som har störst masklikt bihang som inte är blindtarmen! Kanske, mja, jag låter bli, tror jag... har inte bestämt mig ännu, men det spelar ingen roll vad vi tycker och skriver, ts kommer likväl få flytta in i ett ostädat hus eller inte flytta in alls, om det vill sig illa. Hur som helst så kommer jag att bo kvar och läsa andras inlägg, fortsätta att städa mitt hus med jämna mellanrum och ha det relativt gott. Så mitt tips återigen till ts är att bortse från denna "lortgris" till säljare, städa själv, gå vidare, glöm bort detta och lägg krut på viktigare saker. Så hade jag gjort, det har inget med att man måste "ge" sig utan det handlar om hur man vill prioritera, det är inte hela världen om några år att ts fick städa sitt hus en gång extra utan att få ersättning för det! Även om vi har pengar så hade inte jag tagit dit en städfirma, jag hade städat själv, även om det hade tagit en vecka.
Mvh P-A
Ps jag säger inte att man skall acceptera vad som helst men välj era strider väl!
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
scim skrev:
Är det ens vanligt att man går igenom huset tillsammans vid tillträdet? Jag har då aldrig hört talas om det?
Hade aldrig varit med om det innan vår sista försäljning! Inte ens hört talas om.. men vi tyckte det var jäkla smidigt :) hade de klagomål el funderingar så togs det upp där.. Och skulle nått behöva åtgärdas så kunde det skrivas in i "papperna" när vi sedan möttes på mäklarbyrån/bank..

Köparna fick kontrollera fönster, kylskåp, väggar o golv (ja..vad de nu ville..) och godkänna dem (och mäklaren var med som vittne mest åt bägge håll..) och vi fick chansen att fråga om de ville ha kvar en del saker (gräsklippare, hyllor i klk osv)..mycket smidigt (y)
 
  • Gilla
andyv
  • Laddar…
D
scim skrev:
Det ingår i en flyttstädning, och om säljaren skitit i den är ju risken stor att det inte blivit gjort regelbundet innan heller, så då är det ju bara en tidsfråga. Hursomhelst är det jävligt äckligt att rengöra andras skit.
Tala om var i jordabalken eller hänvisa till ett prejudicerande fall i HD att det är definierat att man skall plocka isär vattenlåsen. Det kan hända att du sett någon ange detta i en checklista, men det gör det knappast till ett lagkrav.

Jag brukar absolut inte "regelbundet" plocka isär och rengöra mina vattenlås (vem har detta som checklista på lördagsstädningen???). När det börjar rinna dåligt i tvättstället så skruvar jag av duschmunstycket från slangen i badkarsblandaren och trycker ner en kraftig stråle i avloppet och efter ett kort tag brukar det vara fullt ös igen i avloppet.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
scim skrev:
Är det ens vanligt att man går igenom huset tillsammans vid tillträdet? Jag har då aldrig hört talas om det?
Det är väl en självklarhet att kolla över något som man en stund senare skall betala x antal miljoner för, vanligtvis på ett bankkontor.
Besiktningen är förhoppningsvis avklarad men det löper normalt några veckor / månader till övertagandet och då är det väl en självbevarelsedrift för köparen att göra en sista koll.
:rolleyes:
 
Snigla skrev:
Hade aldrig varit med om det innan vår sista försäljning! Inte ens hört talas om.. men vi tyckte det var jäkla smidigt :) hade de klagomål el funderingar så togs det upp där.. Och skulle nått behöva åtgärdas så kunde det skrivas in i "papperna" när vi sedan möttes på mäklarbyrån/bank..

Köparna fick kontrollera fönster, kylskåp, väggar o golv (ja..vad de nu ville..) och godkänna dem (och mäklaren var med som vittne mest åt bägge håll..) och vi fick chansen att fråga om de ville ha kvar en del saker (gräsklippare, hyllor i klk osv)..mycket smidigt (y)
Nej, jag tycker det låter som ett bra upplägg. Men jag tycker mäklarnas inställning verkar vara att försöka hålla köpare och säljare så långt ifrån varandra som möjligt.
 
roland53 skrev:
Det är väl en självklarhet att kolla över något som man en stund senare skall betala x antal miljoner för, vanligtvis på ett bankkontor.
Besiktningen är förhoppningsvis avklarad men det löper normalt några veckor / månader till övertagandet och då är det väl en självbevarelsedrift för köparen att göra en sista koll.
:rolleyes:
Som sagt, jag har aldrig hört talas om det. Normalt sett händer det ju inget mellan besiktning och tillträde så i normalfallet är det ju knappast något problem. Har något problem uppstått som visar sig efter tillträdet så är ju säljaren ansvarig oavsett.
 
Orkar inte läsa igenom alla 14 sidorna men en synpunkt:
Om det inte finns något villkor som ska uppfyllas efter att kontrakt skrivits så kan mäklaren redan efter att handpennigen betalats in ta ut sitt arvode. Vid kontraktsbrott så ingår mäklararvodet som en kostnad.
 
DIY_freak skrev:
Tala om var i jordabalken eller hänvisa till ett prejudicerande fall i HD att det är definierat att man skall plocka isär vattenlåsen. Det kan hända att du sett någon ange detta i en checklista, men det gör det knappast till ett lagkrav.

Jag brukar absolut inte "regelbundet" plocka isär och rengöra mina vattenlås (vem har detta som checklista på lördagsstädningen???). När det börjar rinna dåligt i tvättstället så skruvar jag av duschmunstycket från slangen i badkarsblandaren och trycker ner en kraftig stråle i avloppet och efter ett kort tag brukar det vara fullt ös igen i avloppet.
Som vanligt i den här tråden drar du något till sin spets för att föra diskussionen i en helt ointressant riktning. Du kan ju istället ta fram ett prejudicerande fall som visar att säljaren har rätt att skita i flyttstädningen trots att han skrivet under ett avtal som säger att den ska genomföras.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
D
scim skrev:
Som vanligt i den här tråden drar du något till sin spets för att föra diskussionen i en helt ointressant riktning. Du kan ju istället ta fram ett prejudicerande fall som visar att säljaren har rätt att skita i flyttstädningen trots att han skrivet under ett avtal som säger att den ska genomföras.
Vadå dra något till sin spets? Jag tycker ju det är du som gör det. Du kan ju peka på ett enda ställe där jag har sagt att det är OK att skita i flyttstädningen? Du och någon checklista du har hittat på nätet anser att man skall plocka ner vattenlåsen och rengöra dem. Jag anser inte att det skulle vara nödvändigt. Du kan/vill inte peka på någon lagtext eller rättsfall som stödjer din åsikt, så det är nog bara att konstatera att det kan finnas olika moment/nivåer på en flyttstädning där flera olika tolkningar är acceptabla. Du kanske tycker vattenlåsen skall göras rent men tycker det är OK att trädgården har lite ogräs. Jag kanske bara spolar rent vattenlåsen (eller försäkrar mig om bra avrinning) utan att plocka isär dem medan jag håller trädgården finare. Det finns inget i kontraktet eller lagen som säger att det ena eller det andra är rätt.

Du däremot hävdade med självsäkerhet att det ingår i en flyttstädning att plocka isär vattenlåsen, så då är det inte för mycket begärt att du skall kunna motivera detta påstående.

Jag har googlat efter vad ett flertal städfirmor och rekommendationer säger om flyttstädning och ingen av de jag tittat på nämner att man skall plocka isär vattenlås utan nämner enbart golvbrunnarna. Jag betvivlar inte att du kan hitta någon rekommendation eller firma som gör rent vattenlåsen i en flyttstädning, men jag hävdar enbart att jag inte anser att det kan anses som nödvändigt i en flyttstädning.

http://www.fastighetsbyran.se/Global/PDFer/Produktblad_flyttstadning.pdf

http://www.stockholmflytt.com/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=209

http://www.rena-hem.com/aktuellt/stadtips/guide-till-flyttstadning-vad-ska-man-gora

http://www.flyttstadning.nu/vad-ingar/
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.