Jag har försökt få Zipato Support att svara på hur "Refresh" fungerar.

Frågan har varit: "Om det är en missmatch mellan vad Zipaboxen har för status på en brytate/sensor och vad samma brytare har för fysiskt läge", vilken väg görs refreshen? Vilken anser de är det sanna värdet, boxens eller enhetens?

Den frågan undviker de att svara på! Svaret är bara att de sätter dem lika! Det kan bara innebära att de inte har någon princip utan gör lite hur som helst. Annars hade frågan varit enkel att besvara.

Här är första svaret:


Refresh all: refreshes the state of all used sensors/switches.
Enjoy your day.

Best regards,

Hrvoje



Här är andra svaret:

Hello again Henry,

if you type ctrl+shift+1 and click on GET JSON or GET JAVA CLASS you will get the access to the code behind puzzles.
Enjoy your day.

Best regards,

Hrvoje


När jag svarade att jag är ointresserad av att läsa deras kod. Jag vill bara veta hur de anser det ska fungera. Avviker det från hur det de presenterar att det ska fungera så är det ett fel jag kan rapportera. Sedan dess har det varit tyst.

Kan inte tolkas på annat sätt än att de inte har någon enheltig princip. Blir lite hipp som happ. Annars hade de svarat klockrent direkt.

En funktion de inte kan beskriva hur den jobbar blir ju oanvändbar.
 
Idag fick jag åter igen ett talande bevis för att om man kopierar regler så kan vad som helst hända.

Denna regel har jag i ett antal. De ska fungera exakt lika men gör lite olika saker beroende på läget på de virtuella switcharna och sensorerna och arbetar med var sin belysning.

2016-01-14 Schemaläggare 04.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eftersom de alla ska utlösas på exakt samma sätt så har jag kopierat detta block:

2016-01-14 Schemaläggare 02.JPG

Schenmaläggaren ska nu under testfas utlösa varannan minut. I skarp drift räcker var tionde minut.

2016-01-14 Schemaläggare 01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla har alltså samma schemaläggare. De har fungerat hipp som happ. Fr.o.m den femte lika regel jag skapade så slutad den utlösa varannan minut. Den utlöste aldrig.

När jag bytte schemaläggare så den unikt namni varje regel så fungerar allt som det ska trots att de gör exakt detsamma.

2016-01-14 Schemaläggare 03.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Jag tror vi hoppar detta eftersom vi bygger system olika. :)
Denna regel skall inte göra något vid omstart utan bara om det blir mörkt eller ljust. Eller om någon kommer hem eller åker bort. Och det blir fel när sensorerna står fel efter omstart.

Och jag klarar av att hålla ordning på att tex http sensor ljust eller mörkt är det true som är mörkt och ljust som är false därav slipper du två http sensorer.
Men visst skall jag fundera om läget blir anorlunda om jag gör som du säger
I natt har jag skaffat mig samma erfarenhet av Zipaboxen som du! :) :)
Startade om den och den blev fullständigt knasig.
Efter en hel natts testande är det bara att konstatera att varenda virtuell svitch och varenda virtuell sensor visar rätt värde på skärmen men visar "tomt" mot programkoden och med eller utan refresh saknar betydelse. Det trodde jag inte att det ens var möjligt att skriva sådana program. De hämtar uppenbarligen värdena från olika variabler för olika ändamål trott att det är samma uppgift som ska användas. En dödssynd vid programmering.

Konstaterade med meddelande att programmet alltid valde den "tomma" vägen (off) i if-satser trots att meddelandet skickade att variabeln var "on". Helt otroligt!! Förstår dig till fullo nu. :) Det är ju en katastrof.
 
  • Gilla
MatforsLars
  • Laddar…
Ja visst är det otroligt.
Själv har jag ledsnat på zipato för tillfället och börjat labba med razpberry pi. Jag känner att jag behöver något som jag är chef över. Synd på en annars rolig produkt.
Jag tycker även att det är konstigt att zipato inte tar mig på allvar eftersom jag ändå har monterat 6 anläggningar och dessutom har flera som vill ha detta. Jag har själv ett system med ca160 devices och är villig att hjälp till. Varför jag tjurat på med zipato är pga KNX delen. Sådan tur är har jag inte erbjudit någon som jag monterat till några avancerade regler så hos dom fungerar det ok men inte perfekt.
 
  • Gilla
matsv och 2 till
  • Laddar…
Denna regel kraschade. Man ser det inte utan att fylla regeln med meddelanden. Därför mängden meddelande.

Så länge den virtuella sensorn "HTTP FEST" var kvar i regeln kraschade den efter meddelande 1. Inga fler meddelanden kom.

2016-01-15 Katastrof 7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ersatte jag sensorn "HTTP FEST" med switchen "Z FEST" exekverade regeln men gick fel.

Såhär stod switschen "Z MÖRK PERIOD FRAMSIDA TAKFOT":
2016-01-15 Katastrof 5.JPG

Såhär returnerade Zipato innehållet i "Z MÖRK PERIOD FRAMSIDA TAKFOT": via e-mail

2016-01-15 Katastrof 6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det innehållet tolkade boxen som "FALSE" fast det presenterades för mig som "TRUE" och skulle vara true.

Den sista bilde gick inte att ta bort när jag bytte bild. Den hamnade här
 
  • 2016-01-15 Katastrof 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man kan ju faktiskt tycka att det är lite primitivt att inte boxen skickar ett meddelande, på något sätt, att en regel kraschar. Man kan slita sitt hår för att inte det händer som borde hända.
 
Tjena.
Tänkte bara höra ifall nån va intresserad av en zipabox duo (inkl 433mhz modulen)
Inkl 4st 3500w utomhus brytare 433mhz
13st 2300w inomhus brytare 433mhz

Ge mig ett vettigt bud via PM annars hamnar den på annons på söndag.
 
Tomas Andersson skrev:
Ja visst är det otroligt.
Själv har jag ledsnat på zipato för tillfället och börjat labba med razpberry pi. Jag känner att jag behöver något som jag är chef över. Synd på en annars rolig produkt.
Jag tycker även att det är konstigt att zipato inte tar mig på allvar eftersom jag ändå har monterat 6 anläggningar och dessutom har flera som vill ha detta. Jag har själv ett system med ca160 devices och är villig att hjälp till. Varför jag tjurat på med zipato är pga KNX delen. Sådan tur är har jag inte erbjudit någon som jag monterat till några avancerade regler så hos dom fungerar det ok men inte perfekt.
Tomten kom med en raspberry pi till mig. Har lagt till razberry kortet och tänkte försöka mig på Home Genie. Tycker att det ser bra ut men har inte haft tid till att sätta mig in i det ännu. Har lagt till några enheter men bara kört med zwave.me programmen ännu.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Problemet är ju att det inte ens går att skriva ett återställningsprogram när inget minne i boxen överlever en omstart. Det enda som överlever omstarten är det externa minnet i fysiska switchar och sensorer.

Har någon testat med backuppmodulen. Ger den någon förändring av detta?
 
Har någon här testat en omstart med datakabeln borttagen?
Startar den överhuvud taget om då?
 
Tomas Andersson skrev:
Ja visst är det otroligt.
Själv har jag ledsnat på zipato för tillfället och börjat labba med razpberry pi. Jag känner att jag behöver något som jag är chef över. Synd på en annars rolig produkt.
Jag tycker även att det är konstigt att zipato inte tar mig på allvar eftersom jag ändå har monterat 6 anläggningar och dessutom har flera som vill ha detta. Jag har själv ett system med ca160 devices och är villig att hjälp till. Varför jag tjurat på med zipato är pga KNX delen. Sådan tur är har jag inte erbjudit någon som jag monterat till några avancerade regler så hos dom fungerar det ok men inte perfekt.
Jag rättar mig på punkten tt det inte går att skriva ett återställningsprogram. Som jag byggt strukturen går faktiskt det.

Gillar man idén med boxen, som jag gör, så går detta alltså att lösa. Allt beroende på hur man bygger systemstrukturen.
Allt kan vara återställt inom 5 minuter. Givetvis är det lite irriterande när det händer men när systemet är färdigbyggt och en backupmodul är installerad så bör omstarterna bli sällsynta.

Jag har skrivit en liten rutin som går omedelbart efter omstart och ställer det mesta ungefär rätt och succesivt är allt återställt. Man får göra något mer genomtänkta rutiner men sedan tror jag det kommer funka som jag vill ändå i väntan på att Zipato fixar detta. För det måste de göra annars är de "out off business".
 
Redigerat:
Det går utmärkt att återställa systemet om man bara gör ett genomarbetat system.
Jag har löst min återställning och kommer att testa vidare. Hittills har problemen varit lösbara.
Det enda jag inte kan återställa är den virtuella väderstationen. Är det någon som vet om det går att tvinga fram en uppdatering? Det verkar ta någon kvart innan det sker.

Alla virtuella switchar och sensorer i mitt system före omstart:

Visa bilaga 2016-01-16 1 Före omstart.pdf


Direkt efter omstart:

Visa bilaga 2016-01-16 2 Direkt efter omstart.pdf


Efter återställning mindre än en minut senare:

Visa bilaga 2016-01-16 3 Direkt efter återställning.pdf
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Jag har blivit blind!!!

Inte nog med problem. När jag löst återstarten så har systemet slutat sända e-mail och SMS.
Fullständigt omöjligt att jobba säkert med boxen om inte detta fungerar. Absolut enda vägen att få reda på om det går rätt eller fel. I övrigt är det bara en "vit låda" med hokus pokus i.

Någon mer som har problem med Mail och SMS från systemet??
 
Denna regel borde blinka med lampan men det händer ingenting:

Boxen exekverar inga regler just nu:

2016-01-17 System stopt working 06.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-01-17 System stopt working 07.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu körde det igång och fungerar igen!

Experimenterar de på natten? 3 timmar med stillestånd! Givetvis beroende på att jag utvecklar och daterar upp systemet! Men ska inte det gå dygnet runt så borde de meddela detta!

Märkligt!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.