Tittar på ett massivt golv på 15mm. Efter lite sökande och läsande verkar det som det är bäst att lägga plywood (och någon fuktspärr/lumppapp). Hur tjock plywood tror ni man kan komma undan med? Man vill ju helst inte dra spiken/skruven ned i betongen, funkar 10mm eller är det för tunt?
 
12mm verkar vara det som gäller. Ytterligare en fråga då, hur monterar man bäst ihop de olika plywoodskivorna? Antar att man vill ha dem i en enda stor flytande bit som man sedan monterar golvet mot.
 
Finns ju spontad plywood som man brukar ha i badrum.
 
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men du lägger inte en 15mm plyfa och sen massivt golv om du har golvvärme då är det kört. Jag va med och bygge ett hus på ca 350m2 med massivt Ekholm på betong, då spacklades hela ytan och sen limmades planken mot detta. Idag ett par år senare ser det fortfarande bra ut så jag kan inte se någon nackdel i det.
 
Varför skulle det inte fungera med 15mm plyfa i botten och sedan skruva ett 15mm golv i detta? med 10 mm plyfa så är det ju en stor risk att man skruvar igenom så att säga.

Är precis på väg att hämta hem 15mm plyfa till denna lösning i mitt utbygge.....
 
Limning, ska vad jag har förstått, vara mycket svårare att lösa, även om det kanske går. Men inget för en lekman.
 
Nu syftade jag på att det är kört om du ska köra golvvärme. Inga Leverantörer av golvvärme rekommenderar trägolv tjockare än 25mm och lägger man ett 25mm golv så blir systemet ändå oherhört trögt. Tänk på att slangen ligger minst 5cm ner i betongen och värmen ska pressas upp genom betongen och sen genom golvet, det blir inte helt perfekt resultat. Du kan behöva komplettera med radiatorer eller en konvektor. Detta beror ju givetvis på hur rummet är utformat med fönster fönsterpartier etc.
 
Redigerat:
Dr.L skrev:
Nu syftade jag på att det är kört om du ska köra golvvärme. Inga Leverantörer av golvvärme rekommenderar trägolv tjockare än 25mm och lägger man ett 25mm golv så blir systemet ändå oherhört trögt. Tänk på att slangen ligger minst 5cm ner i betongen och värmen ska pressas upp genom betongen och sen genom golvet, det blir inte helt perfekt resultat. Du kan behöva komplettera med radiatorer eller en konvektor. Detta beror ju givetvis på hur rummet är utformat med fönster fönsterpartier etc.
Rekommedationen vad tjocklek har enbart med utgångspunkt av trögheten att göra. Varmt blir det oavsett. Lite senare med betong + plankgolv än med bara plankgolv och plåtar.
 
Det första TS skriver på rad ett i första inlägget är ingen golvvärme
 
Johan Gunverth skrev:
Rekommedationen vad tjocklek har enbart med utgångspunkt av trögheten att göra. Varmt blir det oavsett. Lite senare med betong + plankgolv än med bara plankgolv och plåtar.
Fast där har man ett problem, det kräver högre framledningstemperaturer enligt golvvärmetillverkarna och massiva golv är känsligare för högra temperaturer där blir ett kritiskt moment. Speciellt om man har rum med högt effektbehov.
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Vi lade 20mm massivt golv med 15mm plyfa på betong som underlag.
Golvet limades

[länk]
Det svaret var till Magnetns :)
 
Såg ny att tråden var sjukt gammal :)
 
Fortfarande lite nyfiken hur jag monterar plywood i vartannat. Är det bara spontad plywood som gäller? Tänker att den är rätt mycket dyrare? Plus att det inte verkar finnas på Byggmax.
 
Det var hantverkarna som gjorde detta moment så vet inte vad vi använde, men tror de bara lade kant i kant vanlig konstruktionsplyfa 15mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.