Nu hittade jag en site i USA där man kan beställa för leverans i Sverige:
http://woodworker.com/cgi-bin/search.exe

Funderar på att köpa DeWalt 14.4V borrmaskin samt cirkelsåg:
DW983KS-2 14.4 V XRP COMBO 297USD

(gör sök på 980k i sökrutan på ovanstående address)

Undrar om det är en bra affär?
 
568 dollar för stora lådan DW-5-kit känns ju som under halva priset! Vad tillkommer när man beställer såhär? Moms? Skatter? Frakt? Nån som vet?
 
Batteriladdaren kommer inte att fungera här hemma.

USA 110 V 60 Hz, Sverige 230 V 50 Hz.

Så till priset måste du addera inköp av laddare som fungerar i Sverige. Vad nu en sådan kan kosta???
 
Eller en trafo för 110 volt. Vilken inte är dyr. Inte i jämförelse med en originallladdare iallafall.
 
Det här blev man ju inte så lite sugen på...

Jag har kollat lite.
Själv vill jag ha en skruvdragare/borrhammare, så jag håller på och suger på den karamellen.

Den kostar i "listan" $187.
Till det kommer $12.45 i "Packing and insurance delivery".

Dessutom kostar det, som jag förstår det, $48,95 att få den hitskickad.
Jag har mailat dem och frågat om det.

För att reda ut vad som gäller hittade jag följande på
http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=55

Att handla utanför EU från ett sk. tredje land är förstås lite mer komplicerat. Vid import från andra än EU-länder ska varan förtullas och moms samt ev punktskatt betalas i Sverige av köparen. En privatperson som beställer från t.ex. USA behöver sällan bekymra sig. Sker transporten med en yrkestransportör typ Posten, DHL m fl ombesörjer de vanligtvis förtullning varvid tullmyndighetrna även tar ut skatt. Du får då betala dessa avgifter när du löser ut paketet. Anländer varan som ett diskret paket eller brev skall mottagaren själv tulldeklarera. Här finns en viss risk att man ”glömmer” denna lilla procedur. Om man räknar med att slinka igenom systemet och inte gör det, kan det bli en obehaglig överraskning när man ska lösa ut sitt paket och ser att du får betala 30% av priset i tull och moms. Tullavgiften varierar men ligger mellan 5-15%. Viktigt att veta är att när man handlar från tredje land gäller etableringsprincipen, vilket betyder att det är det land där företaget är etablerat som räknas. Vissa företag har ompackning i andra länder för att komma undan vissa regler och skatter men detta saknar alltså betydelse. Det är ändå det lands regler där företaget är etablerat som gäller.


När det gäller tredje-lands-köp blir det förstås ännu svårare med garantier och ånger eftersom det säljande landets lagar gäller. Har din vara inte en internationell garanti kan det bli riktigt krångligt och dyrt! Även andra praktiska problem är att beakta t.ex. klarar produkten nätspänningen i Sverige? Eller är det standard skillnader på bild och ljud ex. NTSC ,PAL
Jag återkommer med deras svar.

Motsvarande för kittet skulle bli:
$568+13,45+123,55 = $705
Enligt forex.se SEK 5144,67
Plus en omvandlare från clasan för 399. artikelnummer 32-3438 (Tror jag i alla fall. Rätta mig om jag har fel!!!)

Totalt alltså 5600 kr för kittet eller 2100 kr för "min" skruvdragare.
Om man "åker dit" på tull och moms 30%:
7200 resp 2600

Vad säger panelen???

Har jag missförstått något?
Är priserna bra?

Jag återkommer med mailsvaret från dem.
 
Priserna låter ju bra, speciellt med tanke på att kittet från KRAUTA kostar 10.995:- :surprised: i deras reklamblad

Försökte hitta vad det skulle kosta att få det hitskickat, men hittade det inte. Men har även jag mailat dem och frågat.
 
Claes skrev:
Priserna låter ju bra, speciellt med tanke på att kittet från KRAUTA kostar 10.995:- :surprised: i deras reklamblad

Försökte hitta vad det skulle kosta att få det hitskickat, men hittade det inte. Men har även jag mailat dem och frågat.
Om man klickar på "contact us" så finns det en lista en bit ner.
Om jag läser den rätt så står det att det kostar $48.95 plus 20% för allt överstigande $200.

Det är det som är 123.55 i ovanstående uträkning.

Som jag förstår det så är det bara dessa extrakostnader.
Är mycket spänd på svaren, både ditt och mitt.

Skulle tro att de får en del ordrar om det visar sig vara rätt. Vi borde kanske kräva betalt ;)
 
Hej!

Här är ytterligare en amerikansk site som skickar internationellt, fördelen med dem är att om man checkar ut varukorgen kan man välja vilket land det skall skickas till. Därefter räknar den ut fraktkostnaden.

http://www.coastaltool.com

Har dock ej själv vågat mig på en beställning från det stora landet i väster.

Med vänlig hälsning

Stefan
 
Svaret från dem:
Thank you for the inquiry. The shipping cost on a web confirmation is indeed for US shipping and your cost would be considerably more. For shipping international orders, we offer two basic levels of service. The fastest is international priority air service, which normally takes about 3 working days to most locations, pending normal customs clearance, and the cost for the item you would like to order would be $102.55. We also offer USPS parcel post, which may take 6 weeks or more, and the cost of that service would be $70.95 . This does not include any duties or taxes that may be imposed by your government. I must also warn you that the small machines that we sell are all wired 110/115 volt, 60 hz, which is not compatible with the electrical supply in most of Europe, which is 230 volt 50 hz. without a step-down transformer.
 
Och det här sa de till mig:

The shipping cost would depend on which method you chose. For shipping international orders, we offer two basic levels of service. The fastest is international priority air service, which normally takes about 3 working days to most locations, pending normal customs clearance, and the cost for the item you would like to order would be $69.95. We also offer USPS parcel post, which may take 6 weeks or more, and the cost of that service would be $49.95. That is the total shipping cost, the $12.45 for US shipping would not be added to the $49.95 or $69.95. The shipping cost does not include any duties or taxes that may be imposed by your government.
 
Hå hå ja ja.
Då var det beställt då...

Vi får se vad som händer med kostnad, leveranstid, tull och annat spännande.
Återkommer med en "review" som ni kan få köpa billigt ;)
 
Nix skrev:
Återkommer med en "review" som ni kan få köpa billigt ;)
:surprised: Skulle du verkligen ta betalt av dina vänner här på forumet? ??? ;)
 
Immobil skrev:
:surprised: Skulle du verkligen ta betalt av dina vänner här på forumet? ??? ;)
Nej, hur tänkte jag nu???

Klart att ni får den gratis ;)

Förutsatt att ni hjälper mig lite (igen):

Jag behöver ju en trafo.
Men nog räcker det med Clasans billigaste???

Art nr 32-3438
Effekt 55VA
Pris 399 :-

Även om effekten inte skulle "räcka" så innebär väl detta bara att det tar längre tid att ladda?
Dvs 1 timma kanske blir 2 eller så.

Någon som kan detta?
 
Om man har någon bekant i USA så går det fritt genom tullen(iallafall när jag beställ från USA).
Den bekanta köper saken man vill ha å sen skickar han den som vanligt paket.
 
kör samma pryl med... grått paket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.