Håller med. Finns det byggnader kan du många fall renovera och även bygga till utan några bygglov eller anmälningar.
Du får då en betydligt kortare startsträcka för att kunna bo på fastigheten.
Det jag skulle vara försiktigt med är en fastighet på 50 ha med mycket nyplanterat och ungskog. Mycket arbete, men även kostnader utan några intäkter för er generation att hämta.
 
Det är roligt med drömmar!

Men jag ser mest detta som en dröm.

Vilken bonde med högproduktiv mark kan leva på 50 ha?
Att få det att gå runt med den arealen impediment och myrmark är väl närmast omöjligt.

Men som sagt, det är roligt med drömmar (y)

Ser fram mot att få läsa om hur detta projekt utvecklar sig!
 
Vi har bara fem hektar men med just både lite skog, äng, dammar, en bäck och resten åkermark, placerat en mil väster om Revinge (som nämndes ovan) . Eftersom vi köpte marken med medföljande rivningsobjekt blev priset ca 200kkr/ha, men nu är summan uppe i närmre 400kkr/ha. Och efterfrågan är det inget fel på, tror inte en enda bonde som varit här missat att fråga om vi vill sälja eller hyra ut. Så ska du köpa 50ha här i Skåne där det mesta är åkermark kommer du inte ens i närheten med 2-3mkr.

Tycker också det känns mer som en dröm än ett realistiskt mål. Om ni inte flyttar en bra bit norrut.

Edit. Det kan också tilläggas att granngården förfogar över 100 ha och bonden får också jobba heltid vid sidan av under vintern för att få det att gå runt. Dock odlar han enbart, ingen skog alltså.
 
Redigerat:
harry73
Det är mycket ni har på 5 hektar :)
Att tomtpriset ni fick betala för det var 1 miljon (5*200 tkr) och att det nu är värd det dubbla förvånar mig inte när moderna villatomter i området redan kostar ca 1 miljon. Och styckar ni av 1 - 1,5 hektar kan ni säkert sälja det för över en miljon.
 
harry73 skrev:
Det är mycket ni har på 5 hektar :)
Att tomtpriset ni fick betala för det var 1 miljon (5*200 tkr) och att det nu är värd det dubbla förvånar mig inte när moderna villatomter i området redan kostar ca 1 miljon. Och styckar ni av 1 - 1,5 hektar kan ni säkert sälja det för över en miljon.
Det kan vara en riktig guldgruva, men kanske inte på ett sätt som TS hade tänkt sig:
http://www.sydsvenskan.se/lund/talt-at-flyktingar-satts-upp-pa-revinge/


PS
Oj nu blev det visst "politik" igen.
Förlåt!
 
Redigerat:
Köpte min lilla gård (6ha) med ett tillhörande fritidshus på för 700 000kr 2011. Men grannmarken på 43 ha (endast skogsmark) såldes för 4,8 milj. Så de handlar mycket om tur osv. (Södra Älvsborg)

Ofta svårt att köpa skiften upp på över 25-30 ha till bra pris. Då storbönder ofta köper dessa. Har med deras överskott att göra. Bättre köpa mer mark än att skatta bort pengar.

Sånt är livet. Allt som är värt något är dyrt :)

Kanske lättare att satsa på en mindre fastighet med möjlighet att expandera? Har dessutom flera bekanta som äger flera mindre skiften som inte ligger helt samlade, men ändå trivs bra och driver fungerande verksamhet. Dock är de oftast mest intresse/fritidshobby.
 
Ja det är ganska mycket. Men ängen är knappt på en ha, "skogen" på 0,7ha kanske (bara grova jävla granar som förmodligen skulle bli ved), bäcken och dammarna tar ingen större plats och resten är åker. Funkade väl bra till ett hushåll för hundra år sen.

Hade vi styckat av till villatomter hade vi nog kunnat göra oss en hacka. Men det var just avsaknaden av grannar som gjorde att vi flyttade hit :)

Gällande flyktingarna hade de gärna fått använda vår mark till tältläger gratis. Men det är alldeles för mycket byråkrati inblandat.
 
harry73
Tyckte lite synd om dom. Det är långt till närmsta affär och bussarna går sällan, så det var många som gick 8 km hem längs en mörk, smal och ordentlig trafikerad väg.
Men nu ska dom avveckla tältlägret igen.
 
Klart det inte går att försörja sig som skogsbonde/åkerbonde på 50-100 Ha.
Men om man är mer flexibel/entrepenör/driven så ser jag inga problem med att hitta möjlighter.

Kurser/kafeer/hantverk/äventyr/turism/jakt/upplevelser är nog framtiden istället för att försöka spara sig till 1000 ha mark att försörja sig på...

/ATW
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Obebyggd eftersom vi tänker att det kan vara en bidragande faktor till lägre pris. Eller har jag fel i det? Kanske utbudet av befintliga gårdar (oavsett skick) pressar priserna nedåt? Vår tanke är att själva bygga hus och mindre ekonomibyggnader. Boningshuset blir ett timmerhus byggt mha köpta grovsågade timmerstockar, ekonomibyggnaderna bygger vi utav eget timmer. Vi har många händer och kunniga skallar till hjälp och mitt yrkesval ger mig långa perioder av ledighet.
 
Oj! Missade att det dykt upp en sida till i tråden. Tack ska ni ha för alla svar, kul detta!

Att markerna i Skåne är ofantligt dyra känner jag till, som jag förstår blir markerna billigare ju längre norrut man tar sig (och avstånd till större städer). Men som födda och uppvuxna i Småland kommer avvägningen hur långt norr vi kan tänka oss att flytta.

Vi har ingen vision av att få ekonomin att gå runt på 50-80 ha med skogsbruk i tankarna. Som tidigare nämnt är det vilthägn vi har i planerar, framförallt hjortuppfödning. Vi kommer även arbeta med skinngarvning, konservering (från egen gård och genom beställningar), biodling, gårdsbutik m fl verksamheter.

Sen kanske det går att komma över en gård i sämre skick, bo där under tiden som vår mer utopiska gård konstrueras, sen stycka av fd gården och sälja den till ett par vänliga blivande grannar. Då kanske man lyckas spara in ett par få hundra kkr.

Knockonwood, anledningen till att impediment och liknande är välkommet är dels pga inköpspriset och dels pga taxeringsvärdet. Myrmark är en väldigt viktig biotop för bl a kronhjort då den mesta parningen sker här under brunsten. Ska inte gå in på detaljer men hjortarna gillar att gräva i gyttja, gegga ned sig och spä ut slasket med diverse kroppsvätskor som de rullar sig i för att imponera på damerna. I tillägg är dessa "hatade" ekonomiskt värdelösa områden även nyckelbiotoper för många fåglar och andra djur. Inte att underskatta för den som inte ämnar leva av boniteten. Dröm? Javisst, men likaså en plan! Jag ska hålla projektet uppdaterat men änsålänge är vi bara i förstadiet, informationssöket!

ATW, precis! Det är den framtiden vi söker!

Harry73, ser man på, tack ska du ha! Möjligheterna dyker upp redan i denna fasen!
 
Att hitta mark för 15-20k kr/ha söder om Dalarna lär ni aldrig göra som innehåller era önskemål. Kanske kan hitta 50-60ha ren myrmark men den är ju inte heller brukningsbar såvida man inte gillar hjortron. :)

Spar ihop mer pengar, köp en existerande gård och sikta lite lägre.

Man lever inte av 50ha, man lever inte av 100ha spannmålsodling heller utan några andra ben att stå på. Man odlar inte 100ha med skaplig skörd utan en skaplig maskinpark. Man ska vara extremt nischad om man ska leva på få hektar inom jord/djur/skog.
 
Alriksson, nej det är möjligt att vi måste sikta längre norrut. Gällande vad man lever av, vänligen läs mitt föregående inlägg. Vi är inte intresserade av spannmålsodling eller liknande.
 
Voh skrev:
Alriksson, nej det är möjligt att vi måste sikta längre norrut. Gällande vad man lever av, vänligen läs mitt föregående inlägg. Vi är inte intresserade av spannmålsodling eller liknande.
Satt och skrev inläggen samtidigt...

Dock så ska man ha visioner och drömmar men som född, uppvuxen och aktiv på landet så är verkligheten lite mer närvarande. Har sett flertalet verksamheter som dras igång av engagerade människor men som inte går mer än ett par tre år. Det beror på att man lever av det som står på sista raden, hur gärna man än vill så går det inte att leva av luft, kärlek och vilja.

Om fastigheten bör kosta Max 1 miljon, hur mycket planerar ni att hus, ekonomibyggnader och uppstart av verksamheten får kosta? Husbygge kan man räkna på sen multiplicera 1,5 så kommer man ganska nära sanningen.

Att man har många vänner som säger att dom kan hjälpa till, hur många kommer verkligen ATT hjälpa till? Att hjälpa någon en helg kan nog skapligt många, att hjälpa någon att dra igång eran verksamhet från noll är en annan sak. Ska ni eventuellt flytta 60-80 mil så är chansen ännu mindre.

Beroende på om ni ska driva det som hobby och skjuta in pengar i det eller som ni ska leva av det. Jobbar ni nu och tänker fortsätta jobba heltid så...

Bevisa gärna att jag har fel, jag ska vara den första att gratulera när det har varit igång i 10 år med resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.