Får instämma med Yaken. Det kan ligga hos nätägaren. Kolla med närmaste grannar om de har samma problem. Jag har varit med om detta. Hela mitt kvarter tappade en fas då något brann i en elcentral ute på gatan. Alla stod vi inne vid våra elskåp och kliade våra huvuden fördärvade. I princip samtidigt som jag öppnade min farstudörr för att gå över till grannen så öppnades 3 andra farstudörrar med likaledes förvirrade ansikten. Efter ett litet möte på gatan så ringde vi nätägaren som snabbt skickade en jourbil.
Värt att veta är också att om du fått några skador till följd av detta så kan nätägaren hållas ansvarig. I mitt fall så brann en trefas vattenpump till vår pool, men det ersatte nätägaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
O
Det kan bli rätt roliga fel om en fas går... precis som TS beskriver.
 
Problemet med med automatsäkringar är att selektiveteten ofta försvinner gentemot 1-2 steg större diazedsäkringar. Det gäller vid kortslutning.

Det betyder att en kortslutning i en gruppledning ofta " drar med sig" en huvudsäkring på 16 - 20 A.
 
Hos mig när en säkring har gått har t.ex displayen på köksfläkten lyst, men den gick inte att starta och tvättmaskinens (ligger på samma fas) display funkade också, men gick ej att starta. "Pluppen" satt kvar i säkringen även fast den hade gett upp.
Slet några hårtussar innan jag provade att gå ut och kolla i elskåpet och byta säkring...
 
GODA nyheter, expertpanelen på byggahus hade rätt. Det var en huvudsäkring som gått, tack gode gud!(y)

Jag hade börjat tänka på alla kostnader:
- Golvvärmen som lagt av
- Spis + spisfläkt + diskmaskin som lagt av
- Ta hit en elektriker som behöver felsöka och debitera en dag eller två

Dags att sätta frugan i en kurs, propp-bytar-kurs :wow:
Hoppas det inte påverkar så hon skal ge tillbaks på något sätt...

hagv skrev:
Hos mig när en säkring har gått har t.ex displayen på köksfläkten lyst, men den gick inte att starta och tvättmaskinens (ligger på samma fas) display funkade också, men gick ej att starta. "Pluppen" satt kvar i säkringen även fast den hade gett upp.
Slet några hårtussar innan jag provade att gå ut och kolla i elskåpet och byta säkring...
Precis så var fallet för mig med, pluppen hade fjädrat ut lite grann bara.
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
Skönt att höra.
Nu när det var ett så enkelt fel och billigt fel så kan du unna dig en riktigt god fredagsöl och ett par trisslotter
 
O
ByggaHus panelen kommer att skicka en faktura på utfört uppdrag.
faktura belopp, 5000:-
varav uppkopplingsavgift 2000:-
samlingsavgift 2000:-
fakturaavgift 300:-
arbetskostnad 200:-

:D
 
  • Gilla
brajt och 3 till
  • Laddar…
Ett tips är att skaffa en "phasen", brukar rekommendera att folk har en sådan (eller liknande) hemma så går det snabbt och lätt att se om där är spänning :)
 
Odjuret skrev:
ByggaHus panelen kommer att skicka en faktura på utfört uppdrag.
faktura belopp, 5000:-
varav uppkopplingsavgift 2000:-
samlingsavgift 2000:-
fakturaavgift 300:-
arbetskostnad 200:-

:D
Det verkar ju saknas underlag för en 500:- där. TS kommer att misstänka oss för att salta fakturan så nästa vecka kommer denna faktura att dyka upp i Juridik-delen av forumet :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Odjuret skrev:
ByggaHus panelen kommer att skicka en faktura på utfört uppdrag.
faktura belopp, 5000:-
varav uppkopplingsavgift 2000:-
samlingsavgift 2000:-
fakturaavgift 300:-
arbetskostnad 200:-

:D
Rotavdrag då? :D
 
Redigerat:
  • Gilla
parom
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Ett tips är att skaffa en "phasen", brukar rekommendera att folk har en sådan (eller liknande) hemma så går det snabbt och lätt att se om där är spänning :)
Problemet med sådana enkla instrument är att dom kan visa på spänning ( felfritt) i det här fallet.
I ett sådant falł måste man mäta med en multimeter mellan faserna. En sådan mätning kommer att visa om den misstänkt felaktiga fasen innehåller " riktig spänning" eller är bakmatad från övriga faser.
 
Odjuret skrev:
ByggaHus panelen kommer att skicka en faktura på utfört uppdrag.
faktura belopp, 5000:-
varav uppkopplingsavgift 2000:-
samlingsavgift 2000:-
fakturaavgift 300:-
arbetskostnad 200:-

:D
...inte att förglömma Framkörningsavgiften...
 
Redigerat:
O
Stuff skrev:
Det verkar ju saknas underlag för en 500:- där. TS kommer att misstänka oss för att salta fakturan så nästa vecka kommer denna faktura att dyka upp i Juridik-delen av forumet :D
Kunden har ännu inte begärd specificerad faktura. :)
500:- är övriga materialkostnader. 1st kaffemugg. Man måste ha lite marginaler eftersom arbetskostnaden är så låg :D
 
Odjuret skrev:
Kunden har ännu inte begärd specificerad faktura. :)
500:- är övriga materialkostnader. 1st kaffemugg. Man måste ha lite marginaler eftersom arbetskostnaden är så låg :D
Haha expertpanelen har även humor :)

Även om jag nog själv hade kollat huvudsäkringarna till slut så ska ni ha ett galet stort TACK alla som hjälpte till.

Finns det proppbytar-certifikat som man kan ge i julklapp till frugan, givetvis efter avslutad kurs ?
 
sajjen skrev:
Säkringar kan gå utan att "pluppen" ramlar ut. Allt tyder på att en huvudsäkring har gått. Byt alla tre.
Jag råkade ut för detta förra veckan. Tyvärr fanns bara en extrasäkring, så jag fick ta ut säkringarna en och en och se om något mer slocknade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.