Hej!

Jag och min sambo har planer för framtiden, som bland annat kräver att vi överlåts en "stor" bit mark, helst obebyggd. Våra planer innefattar saker som vilthägn, odling/åkermark, biodling etcetc men ändamålet är inte fokuset i min fråga.

Vi har googlat en hel del, funnit liknande frågor på liknande forum men inget har varit direkt "spot on". Många frågar efter mindre arealer, tomtköp eller problem vid avstyckningar osv. Därför ställer jag nu frågan själv här i forumet i förhoppningen om svar, trots att frågan säkert ställts förr.

Hur ska vi bäst gå tillväga för att köpa mark på minst 50 ha? (Gärna 50-80 ha). Allra helst ska marken vara obebyggd och med en variation av vegetation. Äldre skog, yngre skog, löv och barr, hyggen, ängar, åkrar, övriga impediment, damm/sjö, bäckar och ja, en salig blandning. Plats i landet är inte alltför viktigt men slipper helst behöva flytta alltför långt norrut, om möjligt gärna söder om Dalarna. Svaret hade såklart varit lätt om man hade extrema mängder pengar men så är tyvärr inte fallet. Hur ska jag gå tillväga för att ha störst chans att finna vad jag söker till en relativt liten eller rimlig summa?
 
Lämpligen så kontaktar du t.ex. LRF konsult för ett förutsättningslöst möte, de har också bra statistik på vad en sådant objekt rimligen bör kosta dig.

Lägst pris är naturligtvis arealer med hög andel som inte kan brukas, och/eller liten andel gammal skog och stor del som ska återplanteras (men det senare kommer ju kosta er)

Spontant skulle jag dock säga att ni nog bör sikta in er på att ni inte klarar er undan med mindre än ett par-tre miljoner tror jag inte är realistiskt.

Är ni inte vana(vilket ert inlägg säger) så råder jag er att köpa via mäklare, även om det kostar mer.
 
Redigerat:
Tack för det. Vi ska kontakta LRF.
Jo sant, vi har inget emot ängar, fornlämningsområden, träsk/myrar, naturreservatsområden eller liknande. Vi kommer enbart avverka för eget bruk så det blir knappast några skövlingar. Jag har sett att t ex sveaskog säljer mark för ca 100 ha/1 mkr men det är såklart långt norrut, tänker dock att marker med hög andel "obrukbarhet" borde närma sig den prissättningen även i södra halvan av landet?
 
Nu har jag begränsad erfarenhet så ta mina inlägg därefter, men generellt är priserna betydligt högre söder om Värmland. Dels på grund av tillgång och efterfrågan men också på grund av att boniteten (markens förmåga till virkesproduktion) är högre. Söderöver kan jag tänka exploateringen av marken är större förutom att den generellt är mer brukba, dvs. potentiellt odlingsbar mark är upparbetad för detta. Så kanske inte fallet är längre norrut?

Jag tror ni får svårt att hitta era drömmars mark färdig, men med en god plan, långsiktighet och en massa jäklar anamma så får ni säkert till det. Lycka till!
 
harry73
Här i Skåne betar kor på övningsfältet i Revinge. Ni kanske inte behöver köpa marken men kan hyra, arrendera, eller bara få till en överenskommelse med fortifikationsverket eller ägare till ett naturreservat.
 
Bra råd, titta in på LRF Konsult, där finns en hel del att välja på:
http://lrfkonsult.se/varatjanster/Fastighetsformedling/#!///50/100/1000000/10000000/1/

Men det verkar som att ni letar efter en utopi, ett nytt Eden med lite gammalskog, lite nyskog, lite äng, lite åker, lite sjö, en bäck osv.
Undrar om verkligen en sådan ideal blandning finns i sinnevärlden :)
Och att sedan få Lantmäteriet att stycka av är nog ett problem också,
om de inte kan övertygas om det realistiska i syftet.

Mitt råd är att leta i Sydsverige, t.ex. i Smålands avfolkningsbygder.
Där växer det växer så det knakar så man har nöjet att se att något händer.

Prisexempel: För några år sedan köpte några grannar ut ett litet skifte, ca 6 ha, med blandning av betesmark och illa skött snårskog. priset var 50.000 kr/ha.
 
Tack för era svar!
Arrende är också intressant, men av många själ är vi i förstahand ute efter överlåtelse.
Vad jag menade med blandningen av vegetation var inte att allt måste finnas på marken. Jag syftade på att det inte gör någon skillnad om det är blandat lite hejvilt, dvs att vi inte söker något specifikt förutom arealen och att det måste finnas både skog och öppen mark (oavsett typ) samt vattendrag av någon form. Sen hjälper det givetvis på priset ju mer "hinder" för normalt bruk det finns.

Är det någon som känner till hur det ser ut med tillgång och efterfrågan av naturreservat? Om en markägare äger naturreservat, har den biten då något reellt värde (förutom eventuellt bete)? Kan dessa områden vara lättare att bli tillåten att köpa eller är det snarare tvärtom? Vad säger reglerna om naturreservat, är det tillåtet att hägna in och släppa djur?
 
harry73
Naturreservat har ett skötselplan som man ska följa, så det beror på vilket naturreservat det är och vad som är syftet med reservatet
 
Harry, tack för infon. Kan du utveckla? Kan ett syfte med reservat vara vilthägn?

Mixi, tack vi söker ofta på hemnet (och LRF) men tänkte höra här på forumet om det fanns bättre sätt att finna, till bättre priser. Just länken du skickade ser bra ut med areal och vatten i området, dock är skiftet väldigt ostrategiskt utformat för ett vilthägn. Vi har inga exakta krav på dess geografiska utformning men slipper helst ett så avlångt skifte. Priset har jag heller inga exakta stolpar för men 1.6 mkr är aningen i överkant för oss. Då letar vi hellre hårdare efter en skogs-/jordbruksmässigt mer värdelös mark. Vi hoppas på att hitta något runt miljonen men hittar vi helt rätt så är aningen högre ingen omöjlighet. Som jag tidigare nämnde säljer vissa företag, t ex sveaskog, mark för omkring 100 ha/ 1 mkr. Det är visserligen långt norrut men hoppas på att hitta mindre brukbar mark än vad de har, dock längre söderut. Kanske brukbarhet gentemot latitud kan slå ut varandra till ett någorlunda liknande pris. T ex 70 ha för 1 mkr. Kan ju hoppas iallafall, om ni tror att det är en reell plan för ett par engagerade själar?
 
anledningen till det låga priset hos sveaskog är just låg brukbarhet(låg bonitet i Norrland). Jag tror tyvärr att ni får mycket svårt att hitta det ni söker för de pengar ni tänker er. Runt 2 Mkr är sannolikt mer realistiskt.
 
Förstår det :/ Vi får söka ett tag till, luskamma tillfällena, men annars blir det till att höja den finansiella ribban. Tack! Men för att återgå till sökandet, vart har vi bäst chans? LRF ska vi kontakta och hålla ständig koll på areal.se och hemnet. Men finns fler tips? (Förutom lokala smptidningar, blir svårt att samla alla nya nummer från alla tänkbara delar av landet)
 
Får man fråga om ni tänkt att leva och försörja er på fastigheten?
 
Jepp, det har vi tänkt. Lite olika verksamheter men det mesta grundar sig på fastigheten...
 
Varför ska den vara obebyggd? Tänker mig att det alltid är mer problem (bygglov/tillstånd mm) att bygga nytt jämfört med att renovera/bygga ut befintliga nyggnader. Jag skulle leta efter bebyggda gårdar helt enkelt, nästan oavsett skicket på byggnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.