katos skrev:
Nu är soffbordet behandlat och klart. Ek behandlat med matt polyuretanlack för att det ska vara tåligt.

[bild]

[bild]
Mycket snyggt. Gillar hur du fasat av sargen, det gjorde sig mycket bra. Hur breda är stavarna i bordsskivan, ser väldigt breda ut, snyggt matchat med ådringen i skivan också!
 
  • Gilla
Shinue
  • Laddar…
Tack! Dom är bara 10cm för att det inte ska slå sig. Jag tycker faktiskt att ådringsmatchningen blev bra. Glömde nämna det men sammanlagd arbetstid 19h.
 
Ljusstaken kan bli lite tuff.

Helt igenom i trä = eldfara.
Ingen manschett som fångar upp nedrinnande stearin = bordsskivan "förstörd".

Får jag föreslå en ljusstake i keramik eller mässing i stället?
Eller i vitt porslin som godisburken bredvid.

Vore ju synd om det fina bordet skulle brinna upp (och 19 arbetstimmar vara förgäves :cool: )

Och jag instämmer i att ådringen i skivan är mycket vackert lagd!
 
Tack för omtanken KOW. Ljusstaken har en ljushållare i mässing så ljusen kan faktiskt brinna ut utan en total brand. Förutom det så är jag helt säkrad mot brand ändå. Det brinner nämligen aldrig hemma hos en brandman. Har aldrig hänt.

Jag är också lyckligt nog gift så jag har som du förstår ingen talan i inredningsfrågor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi och 8 till
  • Laddar…
katos skrev:
T...
Det brinner nämligen aldrig hemma hos en brandman.
...
Och thoraxkirurger får aldrig hjärtinfarkt, sjömän drunknar aldrig och kockar får aldrig maginfektion.

Jepp, jag förstår :D
 
Stearin är ju inget problem att få bort från en lackerad yta så det är nog ingen fara.
 
katos skrev:
Nu är soffbordet behandlat och klart. Ek behandlat med matt polyuretanlack för att det ska vara tåligt.

[bild]

[bild]
Supersnyggt! Hur har du fäst sargen i benen, tapp och tapphål eller?
 
katos skrev:
Tack för omtanken KOW. Ljusstaken har en ljushållare i mässing så ljusen kan faktiskt brinna ut utan en total brand. Förutom det så är jag helt säkrad mot brand ändå. Det brinner nämligen aldrig hemma hos en brandman. Har aldrig hänt.

Jag är också lyckligt nog gift så jag har som du förstår ingen talan i inredningsfrågor.
Dessa fanns att bli inspirerad av på rinkaby rör i Malmö :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde ett i stort sätt likadant bord fast matbord och då blev det klassiska tappar i sargen, finns tidigare i tråden. På det här bordet ville jag testa min nya Domino XL så det blev två lösa tappar istället. Det tog max 1h istället för 4h.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Vi har en ganska trång hall och har därför saknat möjlighet till en sittplats invid entrén. Jag har därför snickrat en fällbar bänk som även fungerar som skydd för det skrymmande elementet i hallen.

Bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänken är byggd av regelvirke i dimensionen 45x45 mm och 45x70 mm. Som överstycke sitter en fönsterbräda. Bänkens gångjärn består av en genomgående 10 mm gängstång och dess nedfall dämpas av två gasfjädrar. Under överstycket sitter fyra klädkrokar för att man ska kunna hänga vantar och mössor på tork över elementet.

Eftersom bänken är placerad mitt emot hatthyllan i hallen är den perfekt att användas vid på- och avtagning av skorna. Den brukas flitigt av familjemedlemmarna och är även trevlig att erbjuda överraskade gäster som kommer på besök.
 
  • Gilla
MaskarBits och 61 till
  • Laddar…
stig-helmer skrev:
Vi har en ganska trång hall och har därför saknat möjlighet till en sittplats invid entrén. Jag har därför snickrat en fällbar bänk som även fungerar som skydd för det skrymmande elementet i hallen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Bänken är byggd av regelvirke i dimensionen 45x45 mm och 45x70 mm. Som överstycke sitter en fönsterbräda. Bänkens gångjärn består av en genomgående 10 mm gängstång och dess nedfall dämpas av två gasfjädrar. Under överstycket sitter fyra klädkrokar för att man ska kunna hänga vantar och mössor på tork över elementet.

Eftersom bänken är placerad mitt emot hatthyllan i hallen är den perfekt att användas vid på- och avtagning av skorna. Den brukas flitigt av familjemedlemmarna och är även trevlig att erbjuda överraskade gäster som kommer på besök.
Ritning tack! :cool:
 
  • Gilla
Skysodan och 6 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Jäkligt smart bänk.
Tack!!
 
Jag har en ritning i sketchup som jag kan sända till den som vill (skicka ett PM).
 
Vilket gensvar! Man kanske skulle starta tillverkning... Någon i branschen som är intresserad?

Har lämnat in designskydd hos PRV - om inte annat så "just for fun" :)

Förresten, ni som vill ha sketchup-filen måste bifoga en mailadress att skicka den till, tror inte det går igenom forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.