2016-01-11 21.21.25.jpg

Min mamma har monterat en sensorpump (som egentligen är till för tvål) som diskmedelspump. Då behöver man inte lägga ned antingen kastrullen eller diskborsten när man vill trycka fram lite diskmedel, det räcker att vifta med diskborsten framför sensorn.

Och ja, hon behöver verkligen en ny visp :)
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
DSC_0288.jpg

DSC_0290.jpg
Lyften/hyllan för assistenten är den bästa detaljen i vårt kök. Den kommer få följa med när vi gör om köket så småningom.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Det jag blev mest nöjd med i vårt kök är hur vi lyckades få till mer arbetsyta genom att sätta ett snett skåp i hörnet. På så sätt får man bra yta och möjlighet att ha köksmaskin på bänken trots att man inte har plats för extra djupa bänkar. Corianskiva för att få hörnet skarvfritt är pricken över i.

before.jpg
hela.jpg

Den detalj som gör detta till något extra är dock att vinkeln inte är 45. Anledningen till detta var att vi om vi körde 45 inte skulle få plats med spis och två 40-hurtsar innan väggen. Därför kapade jag om stommen och vinklade om den.

closer.jpg
above.jpg

Jag blev även tvungen att förskjuta infästningen av gångjärnen i sidled och djupled för att luckan ska ligga an stommen. För att få detta exakt skrev jag ut distanser på 3d-printern som refererade de ordinarie hålen i stommen.

shimmodel.png
shim.jpg

Slutsatsen av detta är att man man inte bör vara rädd för att experimentera med okonventionella vinklar. Det kan vara det som optimerar layouten.
 
  • Gilla
klonk och 3 till
  • Laddar…
Vedspisen står högt i kurs här hemma. Blir kanon goda Vedeldade pizzor och så får man härlig värme på köpet! Skärmklipp1.PNG
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Byggde sockellådor av rullbackar som jag köpt billigt på secondhand. Skar ned dem på höjden med en brytkniv för att få dem att gå in under skåpen. Gjorde 7 st till en materialkostnaden under 500kr. image.jpeg
 
  • Gilla
Anj och 5 till
  • Laddar…
DSC07750.jpg
Det här är nog den snilleblixten vi är mest nöjda med, en handdukstork till kökshandduken. Finns väl ingen annan handduk i huset som är blöt lika ofta som den?

DSC07748.jpg
Dubbla diskmaskiner. Det bästa som har hänt. Love it. Har ni plats - bara gör det.

DSC07751 (kopia).jpg
Jalusiskåp att gömma undan maskiner, knivställ, kokböcker etc.

DSC07747.jpg
Högt på "vardagspraktiskt"-listan hamnar planmonterad häll. Väldigt smidigt att hålla rent.

DSC07749.jpg
Rent skönhetsmässigt är jag mest nöjd med greppen på luckorna som jag ritade och snickarna sen byggde. Snygga och sköna att greppa.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett många diskutera var den optimala placeringen av en köksö är. Svaret är naturligtvis att det finns ingen optimal placering, bara en bästa kompromiss.

För att komma runt detta kan man sätta köksön på hjul.
Har du många gäster, maximera ytan vid matbordet.
Skall du installera ny diskmaskin, rulla bort köksön.

hjul.jpg

Jag tycker den är stabil som den är men om man vill kan man ju öka bredden, kanske sätta två skåprader.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller på att färdigställa vår fiffigaste lösning ;) Jag hoppas bara jag hinner klart innan fredag... :)
Den kommer att bli super-duper-fiffig :)
 
Vi bytte fasta hyllplan till utdragbara i ett skafferi. Mycket lättare att få överblick, och att ha 'för' många prylar på varje 'plan', :D

DSC_0023.jpg
 
IMG_2729.JPG

IMG_2728.JPG

Snygg och enkel lösning för att slippa utstickande uttag som stör helhetsintrycket. Uttaget stängs med lock och blir nästan osynligt när det inte används.

På nedre bilden syns även knivställ med tillhörande skärbräda. Också en trevlig lösning.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Tyvärr saknas bild. Men det absolut bästa i mitt kök är frugan :)

(Bör tillägga att hon är lika bra i husets övriga rum)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
tynell skrev:
[bild]
Det här är nog den snilleblixten vi är mest nöjda med, en handdukstork till kökshandduken. Finns väl ingen annan handduk i huset som är blöt lika ofta som den?
Vad gör ni i ett kök för att få användning av en handukstork ?
 
Detta är saker jag vill ha i mitt kök nu när vi håller på att renovera det .
Yngsta barnet älskar att hjälpa till i köket , tanken är att göra något liknande detta som senare görs om till låda

image.jpeg

Små lådor under diskhon för borste diskmedel trasa etc etc , ska kunnas tas bort för att rengöras


image.jpeg
 
  • Gilla
Chilly_J och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det här räknas som en köksdetalj men jag kör ändå...

Jag är av den åsikten att det i många fall är snyggast och smartast att bygga ett kök som stilmässigt harmoniserar med huset. Dels blir det ofta snyggt då det känns naturligt och dessutom blir det mer tidlöst i bostaden. För ett drygt år sedan flyttade jag in i en funkislägenhet byggd 1942 och tyvärr var det platsbyggda orginalköket utrivet någon gång i slutet på 90-talet och ersatt med något smeck som dessutom var uselt uppsatt och höll på att rasa från väggarna. Köket var alltså tvunget att rivas men att köpa ett nytt plattsbyggt hade blivit för dyrt.

Det blev istället stommar från Ikea tillsammans med överfalsade luckor med snabelhandtag som beställdes från Järfälla Kök. För att få den platsbyggda känslan valde jag dock att gå ett steg längre så jag handmålade stommarna och spacklade skarvarna mellan med latexfog:

image1.jpg

Detaljbild:

image2.jpg

Stommarna från Ikea kostade sammanlagt runt 6000 kronor om jag minns rätt, luckor och beslag från Järfälla Kök drygt 20 000, klart billigare än ett äkta platsbyggt kök alltså. Såhär ser det ut idag:

image3.jpg

image4.jpg
 
  • Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
En till sak vi tillförde vårat Ikeakök är att vi tog passbitar runt om alla skåpsstommar förutom över sparksockeln.

image.jpg

image.jpg

Vi själva är jättenöjda och tycker att det blev lite mer stil på köket .
 
  • Gilla
jassej och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.