Hallå alla byggare!
Vi bor i en enplans tegelvilla byggd 1962 med källare. Idag har vi cat6 uttag i alla rum och på vinden har vi vårat ADSL modem och switch som det är kopplat till.

Då det blir så varmt där uppe på sommaren skulle jag gärna vilja flytta ner all utrustning i källaren. Men funderar på hur jag ska få ner kablarna enklast och förhoppningsvis slippa öppna upp en vägg och göra hål i betongbjälklaget.

En fundering jag har nu är att vi bytte ut uppvärmingen hemma hos oss förra året och rökröret från den gamla pannan står numera oanvänt. Skulle det gå att ta upp ett hål till det rökröret i murstocken på vinden och genom den föra ett rör ner till pannrummet och därigenom dra nätverkskablarna?

MVH,
Christian
 
Klart att det går men gör det inte! Försök hitta en annan framföringsväg.
En vacker dag kanske du eller nästa ägare vill använda eldningsmöjligheten igen och då blir den lösningen idiotförklarad.

Jag vet vad jag pratar om för jag har ett fritidshus där förr-förre ägaren dragit både avlopp och VP-rör i skorstenskanalerna.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Vi har redan öppen spis i en annan skorsten och skulle det vara så att man skulle vilja använda rökröret igen så är det ju inte lika mycket jobb att återställa detta jämfört med ett avloppsrör i rökröret.
 
Jag funderade en gång att använda en tompipa (jag hade många) för en centraldammsugare men lät bli efter många funderingar. Man vill inte gärna använda skorsten till annat. Tradition? Gyllene Regel? Husägarvett?
 
Jag är inne på att förlägga en 50mm flexslang i en av mina 9 rökkanaler. Detta för att kunna dra både NV, larm och annat jag inte kommer på nu.
 
Christian Ek skrev:
En fundering jag har nu är att vi bytte ut uppvärmingen hemma hos oss förra året och rökröret från den gamla pannan står numera oanvänt. Skulle det gå att ta upp ett hål till det rökröret i murstocken på vinden och genom den föra ett rör ner till pannrummet och därigenom dra nätverkskablarna?

MVH,
Christian
Jag avråder också, utan någon annan motivation än att det känns fel. Har du inga "skräprum" att ytdra i? Vi drog från vinden ner i kattvinden ner i ett skafferi, och slutligen ner i källaren.

En annan variant är att dra utvändigt, kanske innanför en träpanel om ni har det.
 
bakterie skrev:
Jag avråder också, utan någon annan motivation än att det känns fel. Har du inga "skräprum" att ytdra i? Vi drog från vinden ner i kattvinden ner i ett skafferi, och slutligen ner i källaren.

En annan variant är att dra utvändigt, kanske innanför en träpanel om ni har det.
Tyvärr har vi inget skräprum eller utrymme alls att dra det ner genom. Enda alternativet vi har är att öppna upp en vägg att dra röret i och göra hål i betongbjälklaget för att få ner det till källaren. Utvändigt är också ett alternativ men vi har ingen träpanel att lägga det bakom.
 
Att någon ev någon gång skulle vilja använda pipan till rökkanal är väl inte någon bra orsak till att i dag avstå att utnyttja den. Det är ju knappast nått större bekymmer för ev framtida ägare att ta bort trådarna och återställa kanalen och dessutom är det ju ett problem som den som vill återställa pipan har och inte behöver den nuvarande brukaren bekymra sig över vilka problem den framtida ägaren får..
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Något jag undrar då jag ställde frågan till en byggare vi hade hemma, han trodde att man inte bör göra hål till pipan på vinden för att det är en brandrisk om det skulle brinna i källaren att det sprider sig till vinden. Ligger det något i det?
 
Det finns brandtätningsmassa om man använder då man går med elkablar mellan brandceller så det är inga problem OAVSETT om byggaren har rätt eller fel.
 
  • Gilla
Robols
  • Laddar…
TS, du har kanske en "oanvänd" kanal mellan vinden och pannrummet där rören till/från öppna expansionskärlet gick/går.

När vårt hus hade oljepanna (byttes till fjärrvärme några år innan vi köpte huset) så satt expansionskärlet uppe på vinden, exp-röret och skvallerröret gick i en halvpipa i murstocken från vinden till pannrummet i källaren.
Strax efter att vi flyttade in så rev jag bort det gamla oanvändbara exp-kärlet och tillhörande rör, sedan drog jag ner fyra VPrör i den kanalen.

Några år senare (efter att vi monterat FTX-ventilation) så bytte vi ut öppna spisen till en ny kamin, samtidigt rev vi den gamla murade skorstenen som tog upp ca 1kvm i kök/vardagsrum till en plåtskorsten från kaminen. Detta eftersom det var bara en av åtta pipor som användes.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du har ADSLmodemet på vinden, har du inga uttag nere i bostadsdelen?
Eller elledningar som går ned från vind till gruppcentral och utnyttja utrymmet för elkablarna.
 
Redigerat:
Gällande brandcell(er) i enfamiljsbostäder så brukar det nästan alltid bara vara en enda brandcell i hela bostaden.
Pannrummen (med eldstad) har oftast varit "tvungna" att ha ett lager gips på väggar/tak men har haft vanlig innerdörr.
Men eftersom TS inte har någon eldande (olja/ved/pellets/etc) panna så behöver inte en eventuell brandcellsgräns mellan pannrum och resterande av bostaden vara intakt.
 
I mitt hus byggt ca 1980 är/var pannrummet en egen brandcell med speciella krav på både väggar/tak och dörr.
 
Demmpa skrev:
TS, du har kanske en "oanvänd" kanal mellan vinden och pannrummet där rören till/från öppna expansionskärlet gick/går.

När vårt hus hade oljepanna (byttes till fjärrvärme några år innan vi köpte huset) så satt expansionskärlet uppe på vinden, exp-röret och skvallerröret gick i en halvpipa i murstocken från vinden till pannrummet i källaren.
Strax efter att vi flyttade in så rev jag bort det gamla oanvändbara exp-kärlet och tillhörande rör, sedan drog jag ner fyra VPrör i den kanalen.

Några år senare (efter att vi monterat FTX-ventilation) så bytte vi ut öppna spisen till en ny kamin, samtidigt rev vi den gamla murade skorstenen som tog upp ca 1kvm i kök/vardagsrum till en plåtskorsten från kaminen. Detta eftersom det var bara en av åtta pipor som användes.
Det går ett rör i bjälklaget från pannrummet till vinden som expansionskärlet använde innan vi rev ut det, när vi rev passade jag på att dra en nätverkskabel i det röret för att ha nätverk i källaren men det hjälper inte när det är så många nätverkskablar som skall dras :) Övriga kanaler i murstocken är för ventilation.
005 - A 42358 SEKT SKORST.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.