Hej!
Tittade på ett hus/torp från 1908 i helgen. När jag tittade på bilderna så blev jag lite fundersam, var det verkligen orginalfönstrena som fanns kvar?

Det är enkelfönster med separata innerfönster. Jag tittade inte efter blåsor eller ränder i glasen på plats. På bilden ser man inte några ränder eller blåsor i glaset, verkar väldigt plana. I övrigt se bild.
Fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan huset någon gång efter 1908 ha bytt fönster (på 30-50 talet) till nya enkel fönster med planare glas? Verkar inte troligt, då skulle det väl vara kopplade glas, kanske utan spröjs..

Vad tror ni

Mvh,
Jakob
 
svårt att säga men nåt som är helt säkert är att det är en pensionerad hobbysnickare som ägt huset.........Mycket skarvar där för det är ju dumt att slänga virke.....:)

Glas och hörnjärn kan ju vara bytt tidigare. Fönstren i sig ser ut som hos mina föräldrar, dina gångjärn är aningen äldre dock.
 
  • Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
Tack för svar. Vad betyder "ser ut som hos mina föräldrar", vilken ålder har de?

Byta glas gör man väl bara om de går sönder. Hörnjärnen var lika på alla fönster runt huset, de är väl inget man behöver byte heller(?).

Om det är några ändringar gjorda så är det förmodligen på 40-50 talen.

Fler synpunkter?
 
Tänk på att det är många hus som har byggår 1908-1910 i registren trots att dom är äldre eftersom man registrerade alla byggnader då.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
jakobmagnusson skrev:
Byta glas gör man väl bara om de går sönder. Hörnjärnen var lika på alla fönster runt huset, de är väl inget man behöver byte heller(?).


Fler synpunkter?
De gamla glasen kan mycket väl blivit bytta just pga att de ojämna och vid renovering blev de utbytta. Ungefär som att man spikade masonit över gamla spegeldörrar.
 
  • Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
Intressant.. OM huset är äldre så kanske mitt antagande om att ev. byte / renovering av fönster gjorts 40-50 tal är fel, det kanske har behövts göra tidigare(?), och kan förklara varför det är englas fortfarande...
 
useless skrev:
Tänk på att det är många hus som har byggår 1908-1910 i registren trots att dom är äldre eftersom man registrerade alla byggnader då.
1929 är ju ett väldigt vanligt årtal annars, det måste skett något just det året?
 
scim skrev:
1929 är ju ett väldigt vanligt årtal annars, det måste skett något just det året?
1929 är så kallat värdeår för alla byggnader äldre än så.
 
Tror inte på 50-talet med dom gångjärnen och metallvinklarna.
Snarare före 1945.
(jobbet kan ju vara gjort senare i o f sig men med gammalt material)
 
1909 är också ett vanligt år hos mäklare. Har hört förklaringen (obekräftad) att det skulle vara en begränsning i deras informationssystem att lägga in äldre.
 
thomasx skrev:
1929 är så kallat värdeår för alla byggnader äldre än så.
Ja, jag förstår ju att det inte var en enorm byggboom det året, men varför just 1929?
 
PS Skarven i den vertikala foderbrädan respektive anslutningen foder till bleck ser inte helt bra ut när det gäller sågvinklar, uppvik och spalt. Fast det var ju inte det tråden handlade om ;)
 
Om fönsterglasen är cylinderblåsta (ytan är lite "randig" om man tittar från sidan) så lär de nog vara äldre än 30-tal iaf.
 
Intressant diskussion, det gör ju inget att det går lite utanför ämnet. :)

En ytterligare ledtråd är att huset har korrugerad zinkplåt på taket. Vilket kanske kom till samtidigt som fönstren blev monterade eller renoverade?

Var det under krigsåren som man gjorde såna här lösningar (som MagHam var inne på, att det är från före 1945)?
 
Intressant diskussion, det gör ju inget att det går lite utanför ämnet. :)

En ytterligare ledtråd är att huset har korrugerad zinkplåt på taket. Vilket kanske kom till samtidigt som fönstren blev monterade eller renoverade?

Var det under krigsåren som man gjorde såna här lösningar (som MagHam var inne på, att det är från före 1945)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.