Lexington skrev:
[bild]

Plåtkanalen som omsluter rökröret är nog svetsad (ser ut som det sitter två loppor på baksidan), så blir nog till att kapa för att få bort.
Är det inte skruvat eller nitat? Det är väl förzinkad plåt som nog inte mår så bra av svets? Jag tror att huven är skruvad liksom skorstensgaveln. Röret lyfts upp med kran. Jag tror att ni kan återanvända rör och plåt.

Vi bytte ut en gammal Handöl och sålde den på blocket. Trodde inte att någon ville köpa en fyrkantig plåtburk, men den såldes snabbt.
 
Nä, va inte huven på taket jag menade, den behåller vi som den är, men delen som sitter inomhus mellan kamin och tak :)

Takdelen behöver nog bara skrapas o få ett nytt lager färg!
 
Tycker inte du ska återanvända röret, det var förmodligen 160 mm rör på den tiden. Nu är det vanligtvis 150 mm. Finns visserligen muffar. Om du återanvänder röret måste du också bygga in det i bostadsutrymmet eftersom du måste ta bort det som sitter mellan kamin och tak. Dessutom är det gamla rökröret mycket tungt och svårjobbat. Har du väl fått bort det är du inte sugen och ta upp det igen om du inte har kran. Men då får du en kostnad för kran vid två tillfällen. Ett nytt rör är inte särskilt dyrt, de är mycket lättjobbade. Tänk på nuvarande avstånd till brännbart och också att kaminen passar till gamla skorstenshuven (alltså att röret kommer upp där huven sitter). Det varierar mellan kaminer.
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
Nä röret ska inte heller återanvändas, det enda som ska vara kvar är huven på taket, kamin och alla rör ska bytas!
 
Sitter o letar skorstenspaket på nätet o hittat ett som bör räcka för mig, dock behöver jag diameter på skorstensröret då jag behöver beställa en täckplåt för genomgången i taket inomhus (har ett rektangulärt hål idag då min kamin ser ut som den gör), vilket innebär att den runda täckplåten som följer med inte kommer täcka mitt hål.

Finns två olika rör i det paket jag kollat på, en halvisolerad modul med 30 mm isolering som sitter närmast kaminen, och en fullisolerad modul med 50 mm isolering som går upp genom taket, behöver veta diametern på det fullisolerade röret så jag kan beställa plåt hos plåtslagaren. Tyvärr står inte detta på sidan och hittar det inte hos tillverkaren heller?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/skorstenspaket-nsp-150mm-svart
 
Redigerat:
Du kan få rektangulära plåtar av alla fabrikat om du begär det.
 
Ett alternativ är ju att bygga igen det fyrkantiga hålet så det passar den runda plåten. Beror på vad du har för innertak, men några småbitar av glespanel, spånskiva spackel och färg är vad som behövs. Glöm inte att lämna fem cm "luft" mot kaminröret.
Det halvisolerade rörets diameter måste väl finnas uppgift om hos K-Rauta om du ringer?
Annars kan du räkna med 150 mm rökrör + ett halvisolerat rör (är det 25 mm?). Mitt halvisolerade NVI rör är ca 220 mm.
 
eller låt den gamla plåten sitta och fäst den runda medföljande över det fyrkantiga hålet. Hålet i plåten är ca 1 cm större än röret för att en profilerad silikonlist skall kunna monteras i springan. Oftast går man över till helisolerat ca 5 cm under tak
 
Jag tror inte att han har någon plåt mot taket då det fyrkantiga svepet går ända upp mot innertaket och håller rätt avstånd mot brännbart (5 cm).
 
Redigerat:
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Precis som olotor skriver, sen kan jag tyvärr inte bygga igen taket heller!
Hålet i taket idag är ca 300x400, går de o få så stora plåtar?
Sen skulle jag vilja ha den vit också, men det är kanske bara dumt?
Men kan kanske räkna 50+50+150+10=260? Annars får jag åka o mäta!
 
Om det är halvisolerat så ska du inte räkna med 50 mm isolering.
 
Fast det är väl den helisolerade delen som går genomtaket? Den halvisolerade är väl bara första metern direkt efter kaminen?
 
Redigerat:
När vi bytte i fjällstugan nyss så hamnade skarv mellan halv och hel isolerad precis så att täckplåten i innertaket dolde den bredare delen och man ser bara det halv isolerade röret. Kanske alltid blir så om man måttar rätt då man beställer?

Rev gamla kamin innan. Hugos fantastiska braskamin. Måste vara det fulaste som skapats i kaminväg. Drog upp gamla rökröret genom taket. Det är inget stunt jag försöker mig på igen kan jag säga och då var vi ändå två man som slet.
 
När jag monterade vår skorsten (Premodul), så beskrevs det som ett krav att skarven skulle vara nere i rummet. Skarven fick absolut inte vara jäms med taket eller högre upp!

"Kontrollera att ovankanten på övergångskonan inte når upp till innertaket. " står det i monteringsanvisningen.

Skulle förvåna mig om det är tillåtet nu att göra så, då det finns en brandrisk med det.
 
Redigerat:
Inga problem åtminstone med NVI, skarven ligger i bjälklaget. Gjordes i våras enligt deras instruktion och godkänt av sotare. Tror det är samma med Premodul. Skönt att slippa se en ful övergång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.