richardtenggren
falkn skrev:
Vi har dock stjärnnät här, d.v.s. en kabel till varje lägenhet från splittern i källaren. Det jag gjort är enbart att i min lägenhet, splitta min kabel och montera två uttag med slutmotstånd, i utgångarna på båda.
Låter som hos oss fast det sitter en splitter i trapphuset, dock en för varje våning, dessa är matade från en splitter i källaren. Men stjärnnät är väl kopplade i "serie" mellan lägenheterna?

Vad använde du för uttag? Finns väl lite olika dämpningar, beroende om det är slututtag eller inte? Ska byta ut vårt uttag och sedan lägga till ett i sovrummet i kommande renovering så skulle vara intressant att veta, har även jag ComBort...
 
berne88 skrev:
hur gjorde du med hörnen när du la fiskben?
Jag gerade inte frisen om det är den du syftar på. Däremot såg jag till att alltid sluta och börja med 3 hela stavar, så det blir symetriskt. D.v.s. Jag lägger inte frisen löpande från kant till kant utan anpassar någon av de stavarna innan de sista 3. Se bild nedan:


WP_20150802_10_39_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därmed får jag alltid den "fyrkanten" i alla hörn vilket jag tycker är snyggare som start/avslut.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
Låter som hos oss fast det sitter en splitter i trapphuset, dock en för varje våning, dessa är matade från en splitter i källaren. Men stjärnnät är väl kopplade i "serie" mellan lägenheterna?

Vad använde du för uttag? Finns väl lite olika dämpningar, beroende om det är slututtag eller inte? Ska byta ut vårt uttag och sedan lägga till ett i sovrummet i kommande renovering så skulle vara intressant att veta, har även jag ComBort...
Nej, stjärnnät är motsatsen till serienät och innebär att varje lgh har egen matning från inkommande splitter.

Jag använde detta uttaget:

http://www.kjell.com/se/sortiment/l...edia-uttag/macab-multimediauttag-10-db-p30466

Med detta slutmotståndet:

http://www.kjell.com/se/sortiment/l.../tv-radio-uttag/slutmotstand-75-ω-p30449
 
richardtenggren
falkn skrev:
Nej, stjärnnät är motsatsen till serienät och innebär att varje lgh har egen matning från inkommande splitter.

Jag använde detta uttaget:

[länk]

Med detta slutmotståndet:

[länk]
Jag yrade till det, rörde ihop det med ringnät eller vad det heter, var länge sedan jag läste nätverk. Men vi har alltså stjärnnät, vilket är tacksamt.

Använder du dessa till båda uttagen eller bara till det första?
 
Okej :p Ja, till båda. Uttagen är inte vidarekopplade från varandra utan inkommande signal går först till en splitter och sedan en kabel till resp. uttag. Båda blir därmed slututtag.
 
richardtenggren
Aha, jag tänkte koppla i serie, jag kör idag med en splitter för att få tv i sovrummet. :)
 
Då ska du nog ha det andra uttaget med annan dämpning. Slutmotståndet är dock samma.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Allt detta coax-snack får mig att tänka på den gamla goda tiden när man hade LAN med 10BASE2.

Alltid någon jävel som drog ut terminatorn så hela nätet dog :D
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Anslutning mellan olika golvnivå

Jag behöver lite hjälp med hur jag ska lösa anslutningen av de golv som har olika nivå. Det gäller då från Hall 1 till Hall 2 och från Hall 2 till Matsal och Sovrum. Sen gäller det även vid entrén där tröskeln är upphöjd en del, dock ligger där golv som vanligt. Problemet är ju också att golvet inte slutar jämnt och snyggt eftersom där alltid suttit någon form av täckande övergångslist. Som jag ser det finns det tre eller möjligtvis fyra alternativ.

hall-hall 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 1
Man sätter en tröskellist i mässing över kanten på det ovanliggande golvet och stöter sedan emot med en kvartsstav i ek.

tröskellist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kvartsstav.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2
Man sätter en smyglist i ek och sedan tröskellisten i mässing ovanpå denna.

Smyglist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 3
Tröskellist i ek.

tröskellist 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 4
Man försöker hitta någon hörnprofil i mässing vilket troligtvis är rätt svårt.

145181.JPG

Vilken lösning tror ni blir bäst? Jag tror själv att det lutar mest åt alternativ 2.
 
kan du inte göra egna trösklar, å sedan behandla dom, i liknade det golven är? eller vill du ha mässing?

Vet att jag gjorde egna här hemma, då det var nivå skillander, då jag inte hitta något som passa
 
Alltså det är ju inga trösklar nu utan bara golv i olika nivå. Jag vill ju inte ha något som bygger på ännu mer.
 
richardtenggren
Blir det inte snyggast med en nivålist i mässing som bryter av lite?:)
 
Problemet med det är ju sidorna. Där blir ju synligt in på en liten bit.
 
richardtenggren
Okej, visste inte hur det såg ut på sidorna, tänkte om skarven var hyfsat centrerad. Men jag googlade lite och hittade en sida som kan göra hörnlister på begäran i mässing.
http://www.olivesverige.se/produkt/maessingslister

Annars kanske du kan fräsa ut en egen list i trä? Jag gjorde så mellan vår hall och vardagsrum samt kök och hall, dock ser man inte sidorna på våra lister.
 
falkn skrev:
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska lösa anslutningen av de golv som har olika nivå. Det gäller då från Hall 1 till Hall 2 och från Hall 2 till Matsal och Sovrum.
Beror på hur stor nivåskillnaden är och om du kan få till en rak kant. Om du har 8-10 mm eller mer kanske du kan försöka dig på att fästa en halvflytande eklist med lösfjäder.

Så här ser det ut mellan vår hall och kök.

Sågade först till profilen som i detta fall har ca 30 graders lutning, men ej spetsig i framkant. Lämnade ca 2-3 mm i framkant (därav skuggan) för att minska risken för flisning. Fräste spår med en skivfräs och limmade fast en lösfjäder. I och med att listen sitter i en dörröppning går fjädern inte hela vägen, men den håller fast listen typ 90% av längden. Mot tiljorna är listen limmad med vanligt trälim. Sitter hur bra som helst och ser snyggt ut.


eklist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.