Det är nog lite av detta som blir ditt problem "Grunden är ca 40 cm hög från marken räknat, hur ska man se om det är delvis en betong grund när utgångspunkten är trä?".
Har man inte kunskap själv att kunna avgöra konstruktion kan man inte hänvisa till det utan ska då ta hjälp av person med erforderlig kunskap.
Och i ditt fall har inte någon besiktning/kontroll gjorts utifrån vad som du skriver i tidigare inlägg för då hade man kunnat se det.
Se inte det jag skriver som något personligt utan att det är vad du kommer att mötas av om du väljer att driva det vidare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O
Men på vilket sätt försämras huset pga att det var betongbjälklag?
För om du skall driva en process, så handlar det om att upptäckten försämrar husets värde. Frågan är om den verkligen gör det.

Men om det är torpargrund som du skriver, varför kollar du inte den grunden ordentligt?
 
Redigerat:
Går inte att ta sig in, det finns inga kattgluggar eller insp lucka
 
kulle
Du får skära och hugga upp en inspektionslucka, alltid bra att kunna ta sig in och ha koll på sin grund där det går.
 
Lagamunda skrev:
Går inte att ta sig in, det finns inga kattgluggar eller insp lucka
Om det stämmer skulle det från en köpares sida föranlett en fördjupad kontroll/besiktning utifrån att du tidigare beskrivit misstanke om ev. fuktproblem som du var beredd på skulle kunna finnas. Du skulle här också kunnat begära ytterligare information från säljaren i skriftlig form. En besiktningsman kanske hade noterat fördjupad kontroll.
Det är precis detta som är problemet med att inte utföra den kontroll/besiktning som ska göras av köpare och sedan göra antaganden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Huset är alltså tillbyggt! Är det i den tillbyggda delen som har betongbjälklag?
Hur är det i den gamla delen?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Nej huset är inte tillbyggt, fick dock precis veta utav en granne att förra ägaren grävt ut torpare grunden i två utav sovrummen på husets gavel och gjutit igen dessa då bjälklaget var murket, men ingen dränering har lagts ner.. Då vet ju uppenbarligen förra ägaren jag köpte av att golven är gjutna, då kan man ju undra varför detta inte framgått av objektsbeskrivningen och varför säljaren inte informerat varesig mig eller mäklare? Och det är nu i ett av dessa rum man känner en instängd och unken doft.
 
Tramstråd. En torpargrund utan inspektionslucka eller en ventilationsgluggar låter inte som en torpargrund utan mer som en platta. Du gör ingen besiktning men har själv inte tillräckliga kunskaper för att avgöra typen av grund. Köpte du huset osett?
Nu ska du lägga golvvärme och vill att tidigare ägare ska bekosta din renovering. En platta anses antagligen som en bättre och dyrare grund än torpargrund så tidigare ägare kanske borde kräva mer pengar av dig istället eftersom du tydligen betalat för lite?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Lagamunda skrev:
Skrev kanske lite otydligt, det gäller alltså bjälklaget i grunden. Vi besiktigade inte huset då det är gammalt och vissa mindre fel var att räkna med då viss renovering kvarstod, då huset inte är dränerat visste jag att viss fukt eller liknande kunde förekomma men såg inte detta som ett stort problem då det var ett trä bjälklag på torpargrund. Men nu när det visar sig att det är en betongplatta i vissa delar av huset så är ju fukt problemen av en annan karaktär än jag kunnat veta då det framgick att grunden var ett trä bjälklag och inte betong. I min mening hade priset och mitt ev intresse för huset varit helt annat då vi dels letat efter hus byggda i sent 1800 tal, om säljaren undertecknar ett köpekontrakt och intygar att uppgifter lämnade är saningenliga, hur kan då detta falla under min undersökningsplikt? Jag vill hävda att det är frågan om lögn och bedrägeri?
Innan du kastar för mycket skit och anklagar säljaren för att ha ljugit och varit bedräglig så kanske du skall fundera lite över ditt eget ansvar i det hela.

Man kan anta att du köpt ett hus från slutet av 1800-talet. Huset har en synlig grund som är 40 cm hög och utan ventiler . Eftersom du har Skåne som ort i din profil så kan man kanske också anta att huset finns där.

Man kan ju då diskutera vad man då har menat med bjälklag i beskrivningen av huset....mellanbjälklag, golvbjälklag eller vad?

Jag kan mycket väl tro att en person med ett hus byggt med en oluftad grund i Skåne då enbart tänker på mellanbjälklaget dvs bjälklaget mellan nedervåning och vind/ovanvåning.

I Skåne brukar man ju ganska ofta hitta gamla hus med oluftade grunder och sandfyllning. Dvs så är huset byggt på en låg grund och där man har lagt golvbjälkarna direkt på marken och fyllt grus emellan, golvbjälkarna finns där för att kunna spika golvbrädorna. Denna typ av grund och golv skulle man nog i dagligt tal kallat för en "sandfylld oluftad grund" istället för ett träbjälklag.

Eftersom du nämner att grannen talat om att man grävt ut rummen och gjutit igen eftersom det varit ruttet så tyder det sannolikt på att det är just en sådan grund för detta är just problemet med sådana golv/grunder. Detta har skett i alla tider, golven blev dåliga och man tog upp golvplankorna bytte golvbjälkarna och spikade tillbaka golvet.

Om detta jag skrivit stämmer kan jag mycket väl förstå att man i rutan för bjälklag skrivit trä och tänkt på mellanbjälklaget. Och man kan ju också fundera på om en gjuten platta på mark är ett bjälklag överhuvudtaget, för det är ju det du egentligen har i dessa rum.

Om man köper ett sådan hus borde man nog som köpare själv försöka sätta sig in i hela byggnaden och dess skick, med egen kunskap eller inhyrd, innan man skriver på ett köpekontrakt.
Hus byggda i Skåne på denna typ av grund och även gamla med torpargrund, dvs en uteluftad grund (med ventiler), har mycket ofta en mycket grund grundläggning ofta på lera (som det finns gott om i Skåne) och dräneringsarbete kring dessa kan därför ibland vara riktigt äventyrliga.

Om du vill ha vattenburen värme i de befintliga gjutna golven så är ju inte detta något större problem för du kan ju alltid skära upp spår för slangar och gjuta in sådan i den befintliga plattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Din dåre, är du född i ett dike? Din kunskap ska vi väl dåligt tala om, om du anser att alla torpare grunder har katthål!
 
Lagamunda skrev:
Din dåre, är du född i ett dike? Din kunskap ska vi väl dåligt tala om, om du anser att alla torpare grunder har katthål!
Jag anser att man ska kolla en riskkonstruktion innan man köper ett hus från 1800-talet. Stå ditt kast och sluta kalla andra för dårar.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Tack oceanis för ett välskrivet och ordentligt svar utan onödiga utsagor, precis det jag sökte 👍
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lagamunda skrev:
Din dåre, är du född i ett dike? Din kunskap ska vi väl dåligt tala om, om du anser att alla torpare grunder har katthål!
Nu kanske du ska lugna ned dig lite och fundera på hur du vill gå vidare med dina golv ;)

Du har fått de svar som krävs på din fråga i tråden, kanske inte de svar som du önskade få.
Sedan är det inte helt klart om du kan fräsa ned slang. Du måste verifiera att det finns isolering och material under som förhindrar att det suger vatten om du vill stänga av golvvärmen sommartid.
 
Redigerat:
  • Gilla
StoffeM
  • Laddar…
Lagamunda skrev:
Under bostads beskrivning står det
" fasad - puts
Tak - eternit
Bjälklag - trä

Grunden är ca 40 cm hög från marken räknat, hur ska man se om det är delvis en betong grund när utgångspunkten är trä?
Vart står det att grunden är Torpargrund?
Bjälklag avser mellanbjälklag, och där det är torpargrund. Platta på mark, är/har inget bjälklag.

Ditt problem är ungefär lika stort som mitt, när jag köpte hus. I objektbeskrivningen stod det 7 rum och kök, 205 kvm. Men det visade sig vara 8 rum och kök, samt 220 kvm. Senaste tillbyggnaden var av någon anledning inte medräknad. Detta var mycket svårt att upptäcka utan att gå in i huset...:rolleyes:
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
O
Haha... Att jag inte ens tänkte på det själv... att bjälklag oftast menas mellanbjälklag.... Jag gillar att lära mig nya saker...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.