Tomas Andersson skrev:
Jo det blir så här.
Något triggar when och sedan kommer en IF (tex någon hemma) skall den utföra något.
I en sådan regel kan IF sensorn HTTP stå i true i gui men regeln triggas inte ändå. Man måste byta til fals sedan true igen och då fungerar regeln igen.
Men det är väl självklart att en sensor i statiskt läge inte triggar en regel. Den triggar bara vid ändring och det åstadkommer du med en av/på.

Bristen är väl att systemet verkar sakna en trigger av typen "Vid start" som kan utnyttjas för att ställa in saker som behöver ställas in vid omstart.

Tänker fråga supporten om detta. Kanske finns någon. Man vet aldrig så bristfälligt som detta är dokumenterat.

Finns det inte har jag tänkt lösa problemet med en variabel som jag kallar "Omstart". Den blir alltid 0 om systemet startar om. Sedan skapar jag en liten rutin som 1 ggr/min kollar om "Omstart" är 0. Den rutinen får dels sätta omstart till 1 och dels göra det som behöver göras efter omstart. "En ful en" men har de inget "Starttrigger" så får det bli så.
 
Jag förstår vad du menar men tex om någon är hemma finns det inte någon att fråga. Detta triggas från telefonens gps när man kommer hem eller åker bort. Däremot om huset skall stå i ljust eller mörkt kan man skapa en regel som kollar. Dock kommer ju allt som triggas av den starta igen likt när det blir mörkt om de nu är mörkt när boxen startar om. Kanske lite dåligt förklarat av mig men regler är svår i ord.
 
Tomas Andersson skrev:
Jo det blir så här.
Något triggar when och sedan kommer en IF (tex någon hemma) skall den utföra något.
I en sådan regel kan IF sensorn HTTP stå i true i gui men regeln triggas inte ändå. Man måste byta til fals sedan true igen och då fungerar regeln igen.
Det är viktigt att förstå att denna regel inte kör för att "Bortrest" är "On". Den körs bara i det ögonblick när "Bortrest" slår om från "Off" till "On".

2016-01-10 Trigger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Jag förstår vad du menar men tex om någon är hemma finns det inte någon att fråga. Detta triggas från telefonens gps när man kommer hem eller åker bort. Däremot om huset skall stå i ljust eller mörkt kan man skapa en regel som kollar. Dock kommer ju allt som triggas av den starta igen likt när det blir mörkt om de nu är mörkt när boxen startar om. Kanske lite dåligt förklarat av mig men regler är svår i ord.
Ingenting triggas av att Zipaboxen startar - tyvärr. Däremot ska all status på virtuella och verkliga sensorer vara i exakt samma status som de var före omstart - annars är det ett fel. Alla variabler har däremot tömts på sitt innehåll.

Detta kan ju då utnyttjas så som jag skrev ovan. Att man har en liten rutin som triggas på tid (t.ex. minut) och som kollar en dedikerad variabel. Har den nollställts så har systemet startat om. Den kan i sin tur trigga allt annat som man vill återställa.
 
Då har jag fel på min Box. Efter omstart står som sagt alla virtuella sensorer som före omstart i Gui. Tyvärr betyder dom annat i regler.
Jag har lite svårt att lägga upp exempel nu eftersom jag sitter på en flygplats och väntar på försenat flyg hem. 😩 Ska landa på Skavsta och då förstår ni säkert förseningen.
 
Tomas Andersson skrev:
Då har jag fel på min Box. Efter omstart står som sagt alla virtuella sensorer som före omstart i Gui. Tyvärr betyder dom annat i regler.
Jag har lite svårt att lägga upp exempel nu eftersom jag sitter på en flygplats och väntar på försenat flyg hem. �� Ska landa på Skavsta och då förstår ni säkert förseningen.
Då är det väl inte fel på boxen? Förstår inget? De ska stå som före omstart. Annars vore det fel på boxen. Inget ska ändras av en omstart. Det som kan ske är om den, för oss osynliga delen av programmet, bygger upp skräp i minnet så försvinner detta av en omstart.

Zipaboxen är bara en liten dator som kör små programsnuttar när en av oss programmerad händelse inträffar. Sedan mins den gällande inställningar på switchar och sensorer. Inställningarna på dessa switchar och sensorer ska enbart ändras av programsnuttar vi skrivit eller av att någon manuellt påvetkat en brytare. Inget ska ändras av en omstart! Boxen ska fortsätta i exakt samma status som den hade innan. Bara dolda resultat av felprogrammering hos Zipato kan i bästa fall försvinna samt innehållet i alla variabler men virtuella swithar och sensorer är inte variabler.
 
Redigerat:
Svar från zipato på mina två problem ser ut så här

Hello Tomas,

We are aware of the issue with values of virtual devices being reset to 0 and our developers are working on resolving this issue. Delay in response can occur with devices depending on numerous factors. Do you have unusual delay with some device in particular?

Best regards,
Antonio Majer
Zipato Team

Därav är man väldigt nyfiken hur det fungerar för er. Eftersom dom verkar ju inte ha någon aning alls. Detta svar fick jag före jul och inget har ännu hänt.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Svar från zipato på mina två problem ser ut så här

Hello Tomas,

We are aware of the issue with values of virtual devices being reset to 0 and our developers are working on resolving this issue. Delay in response can occur with devices depending on numerous factors. Do you have unusual delay with some device in particular?

Best regards,
Antonio Majer
Zipato Team

Därav är man väldigt nyfiken hur det fungerar för er. Eftersom dom verkar ju inte ha någon aning alls. Detta svar fick jag före jul och inget har ännu hänt.
Risken är att vi pratar förbi varandra genom att det är något i den andres beskrivning vi inte förstår!?!? Vi fortsätter när du kan "klippa och klistra"! :)
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Någon kunnig som kan bistå med hjälp då jag har kört fast? Bifogad regel ska skicka ett pushmeddelande när torktumlaren är klar. Torktumlaren är kopplad till Fibaros wallplug med energimätning. Huvuddelen av regeln är lånad (från detta forum tror jag) men då den inte fungerade med min tumlare så har jag fått göra om den. Anledningen är att tumlaren flera ggr under en körning gör pauser på ett par sekunder vilket innebär att energivärdet då blir nära noll och att ursprungsregeln då skickade meddelande om att tumlaren var klar. Tanken med den nya regeln är att kolla om energivärdet är under 5W under ca 1 minut i sträck (dvs torkprogrammet slut) och först då skicka push. Tyvärr får jag fortfarande alldeles för många meddelanden om att tumlaren är klar trots att den fortfarande är mitt i programmet.

regel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
grogg skrev:
Någon kunnig som kan bistå med hjälp då jag har kört fast? Bifogad regel ska skicka ett pushmeddelande när torktumlaren är klar. Torktumlaren är kopplad till Fibaros wallplug med energimätning. Huvuddelen av regeln är lånad (från detta forum tror jag) men då den inte fungerade med min tumlare så har jag fått göra om den. Anledningen är att tumlaren flera ggr under en körning gör pauser på ett par sekunder vilket innebär att energivärdet då blir nära noll och att ursprungsregeln då skickade meddelande om att tumlaren var klar. Tanken med den nya regeln är att kolla om energivärdet är under 5W under ca 1 minut i sträck (dvs torkprogrammet slut) och först då skicka push. Tyvärr får jag fortfarande alldeles för många meddelanden om att tumlaren är klar trots att den fortfarande är mitt i programmet.

[bild]
Så här ser min ut:
tvätt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I första regeln "tvättmsk på" sätter jag variabel tvattmaskin till 1. När förbrukningen är över 100watt vet jag att tvättmaskinen är startad.

I andra regeln tvättmaskin färdig:
Först känner jag av om förbrukningen är under 2watt, min tvättmaskin ligger på ungefär 1,5watt när den inte gör något din maskin kan ha helt andra värden.
Sedan är det viktigt med "förena" så regeln startas igen om värdet sjunker under 2watt igen innan mina 600sek för push meddelande skickas.

Hoppas det hjälper dig lite..
 
  • Gilla
grogg
  • Laddar…
Är lite nyfiken på om fler har erfarenhet av att om man öser ut kommandon på Z-Wave nätet så misslyckas några kommandon? Blir inget av dem!

Denna regel fungerar klockrent varje gång om jag separerar kommandona till fysiska brytare med en "vänta 1 sekund" men om jag lägger kommandona klots i klots så missar båda påfallande ofta. Jag tolkar det som att nätet inte sköter sig perfekt. Ungefär som kollisioner på ett Ethernet-nät där Ethernet sköter omsändningen perfekt. Verkar inte Z-Wave göra?
Har fler denna erfarenhet?

2016-01-11  Separerade kommandon.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag hemma igen.

Nu ska jag förklara mina problem med http sensorer vid omstart.
Jag tror att det är bra att man är medveten om dessa problem så man inte behöver vara sur på regler som inte fungerar efter en omstart.

Jag tar min regel som sköter det mesta i huset om vi åker bort eller kommer hem. Men även om det blir mörkt eller ljust. Den tar även hänsyn till om någon är hemma eller borta när mörkret faller.

Ska?rmavbild 2016-01-11 kl. 20.53.57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser i regeln delas regeln i första if satsen om det nu är mörkt eller ljust.
Om jag nu gör en omstart av boxen spelar det ingen roll hur http ljust eller mörkt stod före omstart utan den kommer alltid vara inaktiv oavsätt vad det står i gui. Lika gäller någon hemma. Den kommer också vara inaktiv.

Vad händer då vid en omstart och någon tex kommer hem efter det och det är mörkt ute men http ljust eller mörkt står i inaktivt läge. Jo.... Huset tror det är dag och regeln kör hemma dag scen vilket innebär att huset slocknar.

Ett annat alternativ är efter en omstart och det blir mörkt ute så kommer huset att köra scen borta kväll eftersom http någon borta eller hemma är inaktiv.

Detta var det bästa jag kan förklara med ord vad jag menar med att http sensorer står fel vid omstart.
Jag hoppas nu inte bara det är jag som har detta problem. Jag kräver att alla skall ha detta problem annars måste det vara lätt för zipato att fixa problemet.
 
Tomas Andersson skrev:
Nu är jag hemma igen.

Nu ska jag förklara mina problem med http sensorer vid omstart.
Jag tror att det är bra att man är medveten om dessa problem så man inte behöver vara sur på regler som inte fungerar efter en omstart.

Jag tar min regel som sköter det mesta i huset om vi åker bort eller kommer hem. Men även om det blir mörkt eller ljust. Den tar även hänsyn till om någon är hemma eller borta när mörkret faller.

[bild]

Som ni ser i regeln delas regeln i första if satsen om det nu är mörkt eller ljust.
Om jag nu gör en omstart av boxen spelar det ingen roll hur http ljust eller mörkt stod före omstart utan den kommer alltid vara inaktiv oavsätt vad det står i gui. Lika gäller någon hemma. Den kommer också vara inaktiv.

Vad händer då vid en omstart och någon tex kommer hem efter det och det är mörkt ute men http ljust eller mörkt står i inaktivt läge. Jo.... Huset tror det är dag och regeln kör hemma dag scen vilket innebär att huset slocknar.

Ett annat alternativ är efter en omstart och det blir mörkt ute så kommer huset att köra scen borta kväll eftersom http någon borta eller hemma är inaktiv.

Detta var det bästa jag kan förklara med ord vad jag menar med att http sensorer står fel vid omstart.
Jag hoppas nu inte bara det är jag som har detta problem. Jag kräver att alla skall ha detta problem annars måste det vara lätt för zipato att fixa problemet.
Detta vara svårt att förlja p.g.a. namngivningsprinciperna. Du måste förklara hur sensorerna "Ljust eller Mörkt" respektive "Någon Hemma eller Borta" sätts. Av vad och till vad och när?

Efter normala programmeringsprinciper kan båda enbart vara sanna. Kan låta som hårklyverier men ska man kunna följa ett program så är "Ljust" Sant eller falskt. Ljust eller Mörkt kan enbart vara sannt för vad är det om det inte är mörkt eller ljust?

Samma med "Någon hemma eller borta". Kan också bara vara sann. Vad är det annars när ingen är varken hemma eller bortas.

Du skrev tidigare att sensorerna står exakt lika efter omstart som före omstart. De står alltså fel före omstart? Och då är problemet att se till att de står rätt.

Den regen du visar löps inte igenom vid en omstart. Den gör ingenting. Det finns inget som triggar den av en omstart. Den körs bara varje gång någon av de två sensorererna "Ljust eller Mörkt" eller "Någon Hemma eller Borta" byter status.
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Detta vara svårt att förlja p.g.a. namngivningsprinciperna. Du måste förklara hur sensorerna "Ljust eller Mörkt" respektive "Någon Hemma eller Borta" sätts. Av vad och till vad och när?

Efter normala programmeringsprinciper kan båda enbart vara sanna. Kan låta som hårklyverier men ska man kunna följa ett program så är "Ljust" Sant eller falskt. Ljust eller Mörkt kan enbart vara sannt för vad är det om det inte är mörkt eller ljust?

Samma med "Någon hemma eller borta". Kan också bara vara sann. Vad är det annars när ingen är varken hemma eller bortas.

Du skrev tidigare att sensorerna står exakt lika efter omstart som före omstart. De står alltså fel före omstart? Och då är problemet att se till att de står rätt.

Den regen du visar löps inte igenom vid en omstart. Den gör ingenting. Det finns inget som triggar den av en omstart. Den körs bara varje gång någon av de två sensoererna "Ljust eller Mörkt" eller "Någon Hemma eller Borta" byter status.
Jag tror vi hoppar detta eftersom vi bygger system olika. :)
Denna regel skall inte göra något vid omstart utan bara om det blir mörkt eller ljust. Eller om någon kommer hem eller åker bort. Och det blir fel när sensorerna står fel efter omstart.

Och jag klarar av att hålla ordning på att tex http sensor ljust eller mörkt är det true som är mörkt och ljust som är false därav slipper du två http sensorer.
Men visst skall jag fundera om läget blir anorlunda om jag gör som du säger
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Är det någon som provat senaste betan xx.9.8m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.