Eller jag vet ju att min http switch inte fungerar som den skall men om det fungerar för er så kanske man skall prova att skapa dom igen. Det som skapades för flera vekor sedan kanske har en bättre funktion idag om jag skapar om dom :)
 
Nu blir det till att prova när jag kommer hem från min minisemester. Jag är i polen och där är allt billigt utom fibaro vilket är konstigt med tanke på vart man tillverkar dessa.:(
 
Jag gjorde likt matsv med energiförbrukningen för att skapa dygns förbrukning men tyvärr är det inte många gånger jag står ut med att inte starta om boxen inom ett dygn. Så den regeln är ganska tråkig på plattan på väggen där det är tänkt att man skall se dygnsförbrukningen.
Jag har en ticket hos zipato med problemet långsam box. Tyvärr verkar dom inte finna problemet. Och med tanke på svaren så tror jag tyvärr att det är långt till att mina problem är löst.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag gjorde likt matsv med energiförbrukningen för att skapa dygns förbrukning men tyvärr är det inte många gånger jag står ut med att inte starta om boxen inom ett dygn. Så den regeln är ganska tråkig på plattan på väggen där det är tänkt att man skall se dygnsförbrukningen.
Jag har en ticket hos zipato med problemet långsam box. Tyvärr verkar dom inte finna problemet. Och med tanke på svaren så tror jag tyvärr att det är långt till att mina problem är löst.
Jag vet inte vad du menar med "långsam box". Men som "gammal programmerare av avancerade system" (sedan 1976) så satte jag igång och kopierade regler för att skriva snabbare. Släpade ut en regel och plockade saker från den till en ny regel som jag skapade. Erfor snabbt atrt det ska man inte göra. Då blir saker mer sammankopplade och boxen allt som oftast hispig. Beror givetvis på den totala avsaknaden av dokumentation om hur systemet fungerar.

Jag rev allt och började om och skrev allt från grunden med unika namn på allt. Då verkar boxen bli stabil.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
HenFre skrev:
Jag vet inte vad du menar med "långsam box". Men som "gammal programmerare av avancerade system" (sedan 1976) så satte jag igång och kopierade regler för att skriva snabbare. Släpade ut en regel och plockade saker från den till en ny regel som jag skapade. Erfor snabbt atrt det ska man inte göra. Då blir saker mer sammankopplade och boxen allt som oftast hispig. Beror givetvis på den totala avsaknaden av dokumentation om hur systemet fungerar.

Jag rev allt och började om och skrev allt från grunden med unika namn på allt. Då verkar boxen bli stabil.
Tack.
Min box blir långsam efter ca ett dygn. Då kan man gå in i badrummet och det tar 8 sek innan lyset tänds. Rörelse till aktor.
Jag får nog titta till mina regler eftersom jag gjort som dig när jag skapat regler. I all lathet när regelskapan är uppbygd som den är är det ju lätt att man kopierar från en tidigare regel till en ny When block.
 
Tomas Andersson skrev:
Tack.
Min box blir långsam efter ca ett dygn. Då kan man gå in i badrummet och det tar 8 sek innan lyset tänds. Rörelse till aktor.
Jag får nog titta till mina regler eftersom jag gjort som dig när jag skapat regler. I all lathet när regelskapan är uppbygd som den är är det ju lätt att man kopierar från en tidigare regel till en ny When block.
Jag upptäckte att om jag använde mig av schemaläggaren som trigger och triggade ett antal belysningar med en lika namnat schema för fyra olika lampor som skulle gå igång slumpmässigt med sunrise offset 30 och sedan vänta slumpmässigt 0 -1800 så påverkade de varandra. Tog jag olika namnade triggers så löpte det som det skulle.

Då bytte jag namn i en av trigrarna och då byttes namnet i alla som var kopierade. Behöver förmodligen inte kopieras, räcker nog med samma namn. Men nu namnger jag dem individuellt och då ser jag ingen intern inbördes påverkan. Men givetvis boxen har ett kapacitetstak och för många triggers som löper med för korta intervall fyller den förr eller senare.
 
Det beror förmodligen på att en trigger, ett villkor, en sensor i en regel får en identitet när den konverteras till Java. Släpar man över så gissar jag att den behåller identiteten och då får många regler samma identitet. Kan aldrig vara bra. Men OBS - jag gissar - vet inte.
 
Tomas Andersson;

Någon skillnad på en sensor och en switch tror jag inte du upptäcker. Skillnaden är bara att sensorn kan du ställa om med HTTP och switchen ställer du om i kontrollenheten.

Problemet är nog snarare att en virtuell enhet är bara ett minne som minns status men gör inget utifrån status. De sänder bara triggersignal vid lägesförändring. I övrigt är de passiva och andra regler får ta beslut utifrån deras läge.
 
Om man vill ha en switch som inte tappar minnet vid omstart av boxen så kan man använda en plugg eller puck. Den påverkas ju inte av en omstart och dess status kan man känna av.
Har för mig att vissa även behåller status vid strömavbrott.
 
lilytwig skrev:
Om man vill ha en switch som inte tappar minnet vid omstart av boxen så kan man använda en plugg eller puck. Den påverkas ju inte av en omstart och dess status kan man känna av.
Har för mig att vissa även behåller status vid strömavbrott.
Enligt Zipatos support så ska alla virtuella enheter behålla minnet vid omstart medan variabler tappar minnet.
Det har hittills fungerat klockrent hos mig men systemet är rätt litet än. Totalt 39 enheter.
 
Jag använder virtuella sensorer eftersom många styrs av HTTP. Och när dom säger att dessa kommer ihåg vid omstart ljuger dom. Visst är dom rätt i gui men inte i regler.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag använder virtuella sensorer eftersom många styrs av HTTP. Och när dom säger att dessa kommer ihåg vid omstart ljuger dom. Visst är dom rätt i gui men inte i regler.
Hur kan de ha rätt status men vara fel i regler? Visa gärna en sådan regel så att jag förstår vad du menar.
Ligger de som sensor i ett "När/When" block så händer inget om de inte byter status.
Ligger de i en IF-sats så svarar de väl med sitt värde/status när regeln utlösts? Något annat lär väl inte hända?
 
Redigerat:
Jag har inte hittat någon trigger/sensor i systemet som utlöses av att Zipaboxen startar. Så kan det väl inte vara att det saknas? Är ju basic i objektorienterad programmering.
Någon här som kan upplysa mig om vad jag missat?
 
Jo det blir så här.
Något triggar when och sedan kommer en IF (tex någon hemma) skall den utföra något.
I en sådan regel kan IF sensorn HTTP stå i true i gui men regeln triggas inte ändå. Man måste byta til fals sedan true igen och då fungerar regeln igen.
 
Jag har i desperata åtgärder funderat på att låta en raspberry pi sköta omstarten med allt var det innebär att sända status på HTTP efter start. Men det känns otroligt fel väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.