Vitrinskåpen med dimbar belysning ovan skåpen i stället för den obligatoriska "dammhyllan". Man kan visa upp lite snyggare saker utan att behöva att de blir fulla med damm och fett. Belysningen kan man dimma ner nästan helt på kvällen, för att få lite nattljus om man går upp på natten. Två av skåpen är också avdelade med en platta, fäst med magneter, som döljer att ventilationen går inne i skåpet, så ja... hela den delen av köket är jag mycket nöjd med.
kök.jpg
Sist men inte minst, min nuvarande elvisp är från tidigt 80-tal och fläckvis ihoptejpad ;)
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Ett oanvändbart hörn förvandlat till ett skafferi.

skafferi.jpg
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
image.jpg

Den dimbara ledbelysningen under bänken 🙌🏻 Bra skarp belysning när vi lagar mat, myspysljus på kvällen...
 
Tröttnade på att vatten rann ner mellan arbetsbänken och diskhon och vidare ner under diskbänken.

20160109_193523.jpg

Gjorde en hemmagjord hängränna genom att dela ett avloppsrör och limma fast ändar av en gammal skärbräda. Hänger på en list i ena änden och två spikar i andra. Lätt att ta bort och göra rent vid behov.

20160109_193558.jpg

Enkel pryl som hjälper till att hålla rent utan att man ens märker att den är där.
 
Redigerat:
Micke_xyz skrev:
Tröttnade på att vatten rann ner mellan arbetsbänken och diskhon och vidare ner under diskbänken.

[bild]

Gjorde en hemmagjord hängränna genom att dela ett avloppsrör och limma fast ändar av en gammal skärbräda. Hänger på en list i ena änden och två spikar i andra. Lätt att ta bort och göra rent vid behov.

[bild]

Enkel pryl som hjälper till att hålla rent utan att man ens märker att den är där.
Får jag tipsa om transparent våtrumssilikon?
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Vår köksbänk är u-formad och vi gillar inte karusell-/snurrskåp. Så vi vände ett skåp åt "fel" håll, satte push-öppnare istället för knopp så luckan syns inte alls mycket. Vips har vi ett "hemligt" skåp nära matbordet där vi har saker för dukning, t.ex. servetter, ljus osv. Är mycket nöjda med detta.

IMG_0289.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
DubbelAdam och 10 till
  • Laddar…
eidlert skrev:
Vår köksbänk är u-formad och vi gillar inte karusell-/snurrskåp. Så vi vände ett skåp åt "fel" håll, satte push-öppnare istället för knopp så luckan syns inte alls mycket. Vips har vi ett "hemligt" skåp nära matbordet där vi har saker för dukning, t.ex. servetter, ljus osv. Är mycket nöjda med detta.
Jag gjorde precis samma sak av precis samma anledning! Funkar kanon men jag ångrar att jag inte tog två 60skår istället för ett 100 skåp, så här i efterhand så ser jag att platsen finns!
 
Redigerat:
kök.jpg Vi passade på och gjorde djupare skivor under överskåpen 80cm, enkelt och fantastiskt bra. då kan vi ha maskinerna kvar när man abetar på bänken.

Ett "walk in" skafferi är nog det bästa man kan ha i ett kök. gömmer massor av torrvarror,prylar och återvinning. Kommer aldrig mer ha ett kök utan.
 
  • skafferi.jpg
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Den bästa detaljerna i vårt kök tycker jag absolut är våra krokar där vi hänger allehanda prylar. Runt den utdragbara fläkten och spisen finns till exempel alla det är redskap som vi använder när vi lagar mat. Allting är lätt tillgängligt och enkelt att använda. En detalj är bara att fläkten kan puttas in när vi inte använder den. Jag tycker att det är så skönt att vi inte behöver se den hela tiden.
image.jpg
 
falkn skrev:
Får jag tipsa om transparent våtrumssilikon?
Varför göra det enkelt när man kan göra det omständligt?
 
Jag bara älskar våra nya lådor i lådorna
image.jpg

image.jpg
 
  • Gilla
Aaron och 1 till
  • Laddar…
Så har jag i mitt kök och jag tycker det är irriterande att behöva dra ut två lådor för att komma åt en gaffel :p
 
Martin Berggren skrev:
Så har jag i mitt kök och jag tycker det är irriterande att behöva dra ut två lådor för att komma åt en gaffel :p
Ja det var irriterande den första veckan , men nu tänker man inte på det längre
 
IMG_2001[1].jpg

Vi fick lära oss att kylskåp är en av de stora bovarna i husbränder med tanke på att det lätt blir varmt och dammigt bakom. Vi har löst detta på ett snyggt sätt genom att sätta dekorerad plåt (klöver) med lufthål högst upp då vi byggde in vår kyl och frys, och med ett svart nät bakom som dammskydd som inte syns. Dessutom ser det väldigt fint ut och blev som ett smycke i köket. Vi fick till en funktionell skönhet i köket, och en genialisk lösning med charm!! Massor av flugor i en smäll :)

Nu vill vi gärna kunna lyckas i köket också och vispa upp smeten ordentligt så att inte rulltårtan sjunker ihop som en mosig sörja (som alltid) då vi inte har införskaffat någon elvisp ännu.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Snygg ventilation. Dammskyddet längst upp är dock onödigt. Varm luft stiger uppåt så det kommer sugas in luft under kylskåpet och blåsas ut upptill.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.