Hej!!
Behöver råd ang val av nytt värmesystem samt ventilationslösning.

Nyligen inflyttad i enplansvilla byggd 74:

120 kvm entreplan
120 kvm källare
Vattenburen el med radiatorer (tidigare oljepanna)
1 st luft/luft på entreplan som är gammal och gnäller och inte används
Självdragsventilation
Inga paxfläktar

Vi funderar på luft/vattenvärmepump eftersom vattenradiatorer finns i hela huset.
Samtidigt är vi väldigt sugna på FTX-ventilation eftersom husets nuvarande ventilation verkar dålig. (imma på rutorna vid kall väderlek, matos dröjer sig kvar länge, paxfläktar saknas i badrum)

Men både luft/vattenvärmepump samt FTX blir dyrt. Vi har fått offererat FTX för 76,000 kr samt luft/vattenpump för ca 100,000 kr.

Vi fick även offererat en ”enklare” ventilation för 28,000 kr utan värmeväxlare. Billigare installation men den återvinner ju ingen värme som FTX.

Troligen tar vi luft/vattenvärmepump men frågan är vilken ventilation som är klokast med tanke på både pris och utförande.

Är mycket rådvill, tankar kring detta hade uppskattats

Försöker bifoga ritning på offererat FTX-förslag så ni ser hur huset ser ut.
Mvh Henke

FTXritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni kollat upp att radiatorerna är lämpliga för värmepump? Om systemet är från -74 och gjort för oljeeldning så kanske det är dimensionerat för 80/60 eller liknande.
100k låter dyrt för en luft/vatten tycker jag om den bara ska kopplas på ett befintligt system, men det beror ju lite på omständigheterna och vilken pump det är.
Jag skulle absolut satsa på FTX om det ska göras ordentligt. Att satsa på någon enklare lösning för 28k låter dumt, då skulle jag hellre bara förstärka självdraget med en enkel fläkt "så länge".
 
Enligt värmepumpsfirman skulle radiatorerna funka. Ang. att värmepumpsofferten skulle vara för dyr så anser en kompis till mig att vi ska behålla den nuvarande vattentanken och "bara" få den inkopplad till en ny luftvattenpump. Vet inte hur värmepumpsfirman ställer sig inför detta.
 
peternicklas
Bästa är att docka LV pumpen till din elpanna. Då har du elpannan som reserv när det blir kallt och LV pumpen inte räcker till.
 
peternicklas skrev:
Bästa är att docka LV pumpen till din elpanna. Då har du elpannan som reserv när det blir kallt och LV pumpen inte räcker till.
Fast jag tror att det systemet som offererats har nån eluppvärmning i sig?
 
peternicklas
HenkeH2 skrev:
Fast jag tror att det systemet som offererats har nån eluppvärmning i sig?
Säkert, men det kostar...
 
Kanske ska man ta en mekanisk utsugsfläkt på vinden i stället för ett gäng paxfläktar i de "orena" utrymmena? Det är ju inte i närheten av ftx, men det tar väl hand om den mest grundläggande fuktutdrivningen. Att badrummen saknar fläktar söker mig.
 
Finns det kanalisation för frånluft i huset i dag? Hur ventileras bad, tvätt mm i källaren?
Jag är också inne på samma tanke som HenkeH2 i inlägget ovan. Att till att börja med förbättra ventilationen med en centralt placerad frånluftsfläkt.
 
Frånluft på entreplan finns ju i självdragskanaler i badrummen. I källaren finns ett ventilationsrör som suger från tvättstugeområdet och går sen upp genom en central stam upp på vinden och ut. Med eventuell utbrodering av röret i källaren så det verkligen täcker både tvättstuga och nedre dusch ska nog det räcka, om man bara får snurr på luften genom nån form av fläkt. Ftx eller simplare frånluftshistoria på vinden.
 
O
Jag skulle inte tveka på att satsa på att uppgradera värmesystemet till luft/vatten. (bergvärme är inte alltid ett alternativ.)
Jag installerade själv luft vatten i somras. Det gick på strax under 100000 för montering samt pump. Även nu när temperaturen krypit ner mot -10 å ibland lite kallare så verkar den ändå klara sig utan att gå in å "stödvärma"
Det finns ingen anledning enligt mig att behålla nått av de gamla, mer än elementen förstås. Värmepumpen drar i snitt nu när det är kallt mellan 2,5-3 kw i timmen.Då har vi 20 grader inomhus.

Jag ska installera ftx i huset. Har precis fått hem alla delarna. Själv skaffar jag ftx för komfortens skull. Om det dessutom skulle bli energibesparing så är det bara positivt... (lite borde det kanske hjälpa... eftersom man kan täta fönstrena...)
 
  • Gilla
Erik Roos
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Vad har du för typ av hus?
 
Bra val av både värmesystem och ventilation. Tyvärr smakar det så kostar det.
FTX är inte så svårt att installera själv. du kan sänka den kostnaden till 35000 om du gör det själv.
 
O
Jag bor i ett hus från 1959... 1,5 plan Elementen är dock helt nya. Vilket naturligtvis hjälper till lite. De gamla var alldeles för risiga och så var det nått slags 2 rörs system där båda rören rymdes i ett rör...

Ftx installerar jag själv...

Jag var tvungen att rätta mig... hade skrivit 11,5 plan...
 
Redigerat:
Satsa på det bästa för hälsan & sämsta för plånkan, spara/snåla görs på annat. Vi har FTX och skall installera LVVP under året. Är gigantisk skillnad i kvalitet på luft med FTX:en, gick från uselt självdrag, hus från -69, 1,5-plan med vind.
 
Ja, jag har förstått att man kan göra jobbet själv. Den sortens jobb är dock inget jag ger mig på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.