Det kommer nog bli en dusch i källaren har vi kommit fram till. Toalett finns det redan en, den kommer att renoveras i samband med tvättstugan.

Har rivit ur nästan hela badrummet nu. Var förvånansvärt friskt! Bara "syllen" som varit lite rutten på sina ställen.
Hittade två skarvar på radiatorrören inbyggda i väggen... Ska plugga igen dessa idag så att jag kan riva färdigt, sen blir det några varv till åvc. Släpvagnen full med isolering nu!
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Idag har jag pluggat radiatorrören till det gamla badrummet samt åkt till åvc med tre fulla kärror. Blir en sista sväng imorgon.

Var inte så mögligt som jag först trodde, mest panelen i det gamla förrådet som var dålig, samt "syllen" såklart.

Det sitter gammal puts på väggarna, måste jag knacka ner all och putsa väggarna på nytt eller räcker det att ta ner det som sitter löst?
 
D
Är det någon färg på putsen?

Är det smuligt överallt eller är det bara bom på vissa ställen?
 
D
har precis avslutat att ta ner 50-60 kvm puts i vår källare, men vi hade plastfärg på alla väggar, så där var det ju motiverat, tog även bort putsen där den satt hårt, men det var plastfärg, dock var det smuligt (ej bom) på de flesta ytterväggar och även en del innerväggar.

Dina husväggar är förmodligen murade på sanden och inte betongplattan, mina var det iaf, borohus -63. Kan vara värt att kolla upp.
 
Aha, vilket hästjobb! Det är färg på putsen, och putsen känns rätt smulig.

Utrymmet jag håller på med nu är en tillbyggnad som gjordes på femtiotalet, där är jag osäker på om väggarna står på plattan eller ej. Utrymmet gjordes till garage först, sen på sjuttiotalet murade man igen porten och byggde badrum.
 
D
Ok. Jag skulle tagit bort all puts. Men det beror på skick o hur länge den suttit. Risken annars är att du får laga då o då, vilket tar på psyket... Snabbaste sättet för mig var med borrhammare och bred flatmejsel. Bila från sidan. En vägg tog 2 timmar. Sen stålborste.
 
D
Hyrde en fläkt på cramo, minskade dammet avsevärt.
 
Nu är gamla badrummet tomt! Har börjat knacka ner lös puts. Putsen är målad, undrar om jag måste ta ner all då jag vill måla med silikatfärg sen?

Vi har nu bestämt att det rummet ska bli permanent tvättstuga, så vi gör iordning det först. Blir lite ändrade etapper med andra ord!
 
Lägg stabil puts där. sedan kan ni bestämma om det ska bli tvättstuga eller badrum/relax. puts behövs oavsett vilket.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu! Allt sorterat och kört till åvc.

Pratade även med färghandlaren, han rekommenderade INTE silikatfärg i tvättstugan, då den var matt och kunde lätt få svarta prickar av mögel då det blir fuktigt där inne när man hänger tvätt. Så det får nog bli kakel på väggarna.
 
D
du är på god väg.

ska du kakla på puts eller direkt på betonghålstenen? :)
 
Tror det blir att putsa sen kakla!
 
D
samma här!
 
simpa81 skrev:
[bild]

Så här ser det ut nu! Allt sorterat och kört till åvc.

Pratade även med färghandlaren, han rekommenderade INTE silikatfärg i tvättstugan, då den var matt och kunde lätt få svarta prickar av mögel då det blir fuktigt där inne när man hänger tvätt. Så det får nog bli kakel på väggarna.
va? vilket konstigt uttalande, vi har haft silikatfärg i tvättstugan i flera år utan några problem. Det ska inte bli så fuktigt i tvättstugan när man hänger tvätt att det är risk för mögelpåväxt det är ju en process som kräver tid också, då torkar ju inte tvätten och det luktar sunk. Särskilt i en källare. Mer ventilation och/eller, helst och en avfuktare.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Aha! Härligt att höra att det faktiskt funkar! Luftavfuktare har vi redan nu, så den kommer vi använda. Sen kommer det att sitta en fuktstyrd paxfläkt där som kommer att få snurr på ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.