Hej på er!

Jag och min sambo har precis köpt vårat första hus tillsammans och vi får nycklarna i början av mars :wow: Hon är 25 och jag är 26 och vi har ännu inga barn så vi ska försöka få så mycket nödvändigt som möjligt gjort innan det är dags :D

Jag har själv aldrig byggt någonting på hus, men jag har, efter förmåga, hjälpt min far bygga om sitt eget hus genom alla år sedan jag var tonåring. Vi är uppväxta med att man bygger själv. Mekanisk vana har jag och vad gäller fordon så kan jag lösa det mesta själv så jag har lyckligtvis inte tummen mitt i handen ;)

Det är iallafall ett trähus anno 1940 med förhöjd sockel som består av två våningar boyta samt vind och källare. Huset har i början har varit tvåfamiljshus med kök på vardera våningen och gemensamt tvättrum i källaren varpå planlösningen är lite lustig. Stadsnät och fjärrvärme installerades 2012 samt ommålning av huset gjordes 2013. Det finns även en stor inglasad veranda som byggdes 1998.

Det finns en del att göra och jag ska lista de åtgärder jag har i huvudet nedan, dock är det osäkert när vissa saker blir gjorda men det märker vi :p

Prio ett är att fixa köket. För närvarande är det ett gammalt kök á 1990-nånting med "durkplåts-diskbänk" och diverse mixade lösningar avseende bänkar. Vi kommer att blåsa ut alltihop och börja från scratch. Det blir IKEA-kök då min sambo arbetar där och vi har ritat upp det och bestämt hur allt ska bli.

Dessutom så kommer vi få slänga upp en limträbalk eller liknande i öppningen till matsalen då smartskaftet som rev halva väggen inte tog reda på att det var en bärande vägg :thumbdown:

Köksprojektet kommer uppdateras löpande så gott det går :)



2. Som en värdig tvåa på listan kommer källaren.
Här är det ingen värme, och väggarna är inte målade med silikatfärg så den befintliga färgen har börjat bubbla och det är ett litet förhöjt fuktvärde i källaren.

Dock tror jag att fukten till största del är skapad av förra ägarna då ventliationen enbart består av öppna hål till yttergaller, och det således blir kallt i källaren. Tvättmaskinen och torktumlaren står där nere så de skapar ju viss värme och mycket fukt, likaså blöta kläder som hänger på tork där nere bilar ju också fukt. Men det avhjälper självklart inte kylan vintertid. Deras lösning har då varit att ta isolering och täppa till varje öppning och hindra luftflödet :| :thumbdown:

För källaren är min plan att få till värme genom att installera vattenradiatorer som jag har fått gratis (helt nya) från en bekants bygge som var lite felberäknat.

Innan dess har jag funderingar på att blästra av den gamla färgen på väggarna och måla med rätt typ av färg samt bila upp det fulgjutna betonggolvet så man kommer ner en aning och får lite högre takhöjd För mig funkar det men jag är bara 1,75 lång också :D :p .Därefter ska det läggas klinkers med golvvärme under möjligtvis.

Efter att vi har löst källarbiten så får vi se om det är så att jag behöver dränera om. Ägaren innan de vi köpte av hade tydligen byggt sin veranda på 60 kvadrat och SEN kommit på att det skulle dräneras. Resultatet blev att de två sidor av kåken där det inte finns någon altan har blivit dränerade, och de två där det finns altan har inte blivit dränerade och det skulle då innebära handskottning eller rivning av altanen.. :thumbdown:



Utöver dessa två större prjojekt så skall garaget byggas om i framtiden samt diverse fix och tricks här och där. Jag ska göra vad jag kan för att hålla denna tråden levande så jag önskar er angenäm läsning (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Korro och 1 till
  • Laddar…
Då vill vi se massor av bilder när det blir dags för "renoveringsstart" men glöm inte "före" bilderna då dessa också är intressanta.
 
Välkommet till forumet och lycka till med renoveringen!
 
Såhär ser iallafall planlösningen ut på mäklarens underlag :)



25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer, har en del som jag försöker leta på men har inte hittat dem än :)
 
maah skrev:
Välkommet till forumet och lycka till med renoveringen!
Tackar! :)
 
Vi har börjat köpa delar av köket då vi fick bra pris.

Det som vi har köpt hittills är ugn och diskmaskin då vi fick dem med 30% rabatt.

Har även börjat bunkra en del verktyg som vi tillsammans har tillgång till men det saknas en del prylar.



Skruvdragare av större modell är ju ett måste, och jag funderar på om jag ska köpa en Milwaukee M18 BPD då jag redan har muttersmack av det märket och batterierna passar sinsemellan. Den har fått bra betyg och är av god kvalitet. Komplement för möbelmontage blir eventuellt Milwaukee M12 BDD då den också är bra (orkar dra 30NM) och jag kan nyttja samma laddare.,

Men jag kommer ju definitivt att behöva en kap- och gersåg. Har en gammal fast bordsvariant utan "skjutfunktion" som jag kan låna av farsan men det är ca en mil mellan oss vilket gör transport fram och tillbaka lite jobbigt om han nu skulle behöva ha tillbaka den.

Någon som har några synpunkter på vad mer man behöver?
Självklart har jag standardutrustning så som hammare och kniv osv osv, fokus ligger mest på el-verktyg i denna fråga (y)
 
Om du inte odlar pengar så rekommenderar jag CoTech som kap/ger. Jag har en sådan för dryga tusenlappen, fungerar utmärkt för hemmabruk. Faktiskt väldigt exakt i vinklarna, och går att justera själv om man så vill. Köp till en lite bättre klinga om du ska kapa lister osv.
 
simpa81 skrev:
Om du inte odlar pengar så rekommenderar jag CoTech som kap/ger. Jag har en sådan för dryga tusenlappen, fungerar utmärkt för hemmabruk. Faktiskt väldigt exakt i vinklarna, och går att justera själv om man så vill. Köp till en lite bättre klinga om du ska kapa lister osv.
Tack för tipset, men av erfarenhet så vet jag att det går 3 dåliga maskiner på en bra så jag är lite försiktigt inställd till CoTech, Ryobi och DeWalt bl.a.. Men det är nog som du säger ett bra budgetalternativ :)
 
Har i helgen pratat med frun i säljarparet om att eventuellt ställa över lite saker (inget av värde) och det verkar som att de har flyttat ut redan. Hennes make är i Thailand och cyklar med deras äldsta son och blir borta till strax innan överlämnande så det mest troliga är att de är nästintill helt utflyttade vilket med lite tur kan innbära att vi får nycklarna tidigt.

Enligt tidsplan skall vi få nycklarna V9 vilket är sportlovsvecka här, men både jag och min sambo var först på våra respektive arbetsplatser att begära ledigt så vi får en hel vecka på oss att komma i ordning (y)


Under lite slösurfande på div sociala medier så sprang vi på ett matsalsbord på 180x100 med 2st förlängningsskivor som skulle skänkas bort :cool: 2016-01-11 09.03.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi var först så fick vi ta det gratis. Bordet är i massiv ek och inköpt på Käkeläs Finnmöbler i Västerås så det var ett välkommet fynd då vårat nuvarande matbord är för litet :wow:
Fick paniklåna en släpvagn av en vän och det gick bra att köra med trots snömodd på is, framhjulsdrift och dubbfritt (det är INTE vårat hus i bakgrunden förresten, bilder kommer :p ) 2016-01-11 09.01.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kärran är en båtkärra för att frakta jollar i och reggad med totalvikt på 1300 vilket är precis vad man får dra med vår gamla kombi så det blev perfekt. (y)

Nedräkningen har börjat, enbart 49 dagar kvar tills vi får nycklarna :D :wow:
 
Redigerat:
Det var en rejäl kärra, i den hade ni ju fått plats med ett antal bord till.....(y)

Ser nästan ut som vårt köksbord, men vårt är 2m långt och har en bordsskiva som "hänger" lite utanför benstativet.
 
roli skrev:
Det var en rejäl kärra, i den hade ni ju fått plats med ett antal bord till.....(y)

Ser nästan ut som vårt köksbord, men vårt är 2m långt och har en bordsskiva som "hänger" lite utanför benstativet.
Jo, som kuriosa så går det in en tävlingsbil och däckställning för 16 däck samt verktygsvagn i kärran :p

Är ju i grunden en 3500-kärra som är nertypad (y)

Okej, dessa var löstagbara med nån sorts pluggar man sätter i hålen. Och om "vi" bestämmer att det inte duger i matsalen så kan det ju alltid stå i uterummet :D
 
Jag har även börjat fundera på ventilationen.

Huset har självdrag och det fungerar (tror jag), men som jag skriver i mitt inledande inlägg "att fukten till största del är skapad av förra ägarna då ventliationen i källaren enbart består av öppna hål till yttergaller (inga inre ventiler), och det således blir kallt i källaren vintertid. Tvättmaskinen och torktumlaren står där nere så de skapar ju viss värme och mycket fukt, likaså blöta kläder som hänger på tork där nere bidrar ju också med fukt. Men det avhjälper självklart inte kylan vintertid. Deras lösning har då varit att ta isolering och täppa till varje öppning och hindra luftflödet

För källaren är min plan att få till värme genom att installera vattenradiatorer som jag har fått gratis (helt nya) från en bekants bygge som var lite felberäknat.
"

Har inte hunnit utvärdera det än självklart, men jag funderar på om det eventuellt kan krävas mekanisk frånluft i tvättstugan för att reglera fukten om det inte hjälper att öppna upp det normala självdraget och få till värme i källaren. Frågan är om det är en bra idé eller inte, det kommer ju lokalt i källaren skapa ett undertryck. Och frågan är vilken lösning som blir bäst.

Min teori är alltså mekanisk frånluft som är manuellt styrd där jag kan slå på frånluften när vi tvättar och eventuellt när tvätt hänger på tork. Eller är det en dålig idé?

Först och främst ska jag få upp element så det finns någon form av värme i källaren.
 
Redigerat:
h02sld skrev:
Såhär ser iallafall planlösningen ut på mäklarens underlag :)



[bild]
min källare är näst intill identisk, som din, samma typ av rum och, det enda som diffar är väggen där mat är. det är ett stort rum för mig,

mitt hus är byggt 1943, jag har laggt klinkers i hela källaren, som du har tänkt att göra:)

Lycka till
 
Börja med element i källaren, sen kan du ha en "badrumsfläkt" som du har en timer på så den går typ fyra timmar.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.