nimhed skrev:
Nej, på nya ugnar är det inte ovanligt att man monterar ett tilluftsrör, så man slipper använda uppvärmd luft för att förse ugnen med syre.
Det är väl främst om huset har FTX-ventilation som det kan vara poäng att ta förbränningsluften utifrån. Värmemässigt är det knappaste relevant.
 
Kakelugnar uppeldades av tjänstefolk tidigt på morgonen och framåt em ,dessutom var accepterad rumstemp säkert bara 16-18 grader kanske lägre för 100 år sedan.Kallras vid fönster blir också en konsekvens om endast kakelugn och ej radiatorer under fönstren.Man eldade även verkligen kontinuerligt under kalla säsongen så efter veckor o månader var hela murstocken kontinuerligt ljummen och bidrog till husets uppvärmning markant.
 
  • Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
hakan_o skrev:
Finns inga dörrar att stänga till rummet med kakelugnen, dom är borttagna. D.v.s. avhängda, så dom finns ju kvar rent fysiskt om man nu skulle vilja ha dom på plats. Kan ju vara så att andra rum "stjäl" värme men tycker bara att det ändå borde vara lite varmare en liten bit från kakelugnen och inte bara alldeles nära den.

Har läst lite på olika ställen på nätet om kakelugnseldning och spjäll o.s.v. och inget är ju alltid entydigt utan olika människor tycker ju också olika saker.
Men tycker mig ha fått uppfattningen att en kakelugn skall eldas måttligt vilket betyder en "brasa" och sen inget mer. Alltså inget påfyllande med mer ved på befintlig brasa. Tänd på och låt brinna ut. Och kakelugnen skall inte vara full med ved utan ca 3-4 vedklabbar. Det är för att kakelugnen inte skall bli för varm för då kan den helt enkelt spricka. Den skall inte bli varmare på ytan än att man kan hålla handen på utsidan av den. Och det är ungefär dit jag kommer med min kakelugn några timmar efter att jag tänt på från början. Beror lite på hur och när jag ändrar spjäll och luckor o.s.v. och hur stora vedklabbarna är.

Och man skall helst elda en gång på morgonen och en gång på kvällen så kakelugnen inte hinner kallna ner helt så får man ut mesta möjliga effekt av den vid varje eldning. Kan ta ett par veckor med eldning innan kakelugnen fungerar helt optimalt.

Finns ett par mindre sprickor på ytan på ett par ställen på utsidan av kakelugnen, verkar som det är där det blir som varmast och antagligen har någon tidigare ägare eldat lite för hårt vid något tillfälle.
Om du tycker att din kakelugn inte fungerar tillräckligt bra kan du väll göra som oedvinss. Då är det bara att elda på utan att behöva oroa sig för någon keramik.

oedvinss skrev:
[bild]

Såhär gjorde vi här hemma. Visst,det tar bort lite av charmen med kakelugn men vilken skillnad det blev,spisen framför sprider värme direkt,och tål att eldas hårt med,samtidigt blur kakelugnen/murstocken varm som vanligt efter ett tag. Haft det såhär i ca 6 år nu och det funkar bra. Sotarna som har varit här har inga som helst invändningar,så länge man har bra drag.. Blir något sotigare i kakelugnen/skorstenen än om man eldar direkt i. (Håller på att renovera,därför väggar/golv ser ut som det gör;))
(y)

Jag blev tagen av detta. Jag tycker att det är en mycket vacker skapelse. Jag ser det som den lågteknologiska vedeldnings svar på skvadern ;) och jag har fått lust att köpa ett gammalt hus med kakelugn och göra samma sak fast med en antik gjutjärnskamin. Vad snyggt det skulle bli :rolleyes:
 
  • Gilla
oedvinss
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det är väl främst om huset har FTX-ventilation som det kan vara poäng att ta förbränningsluften utifrån. Värmemässigt är det knappaste relevant.
Hänger inte riktigt med på varför det skulle vara skillnad med och utan ftx.

En kakelugn kan nog förbruka ca 50-100 kubikmeter luft i timmen, så helt irrelevant tror jag inte det är.
 
  • Gilla
ojohano
  • Laddar…
Lohberger har en lösning som liknar den med kaminen som de kallar genomeldning där rökgaser från kökspanna via ssk spjäll leds till kakelugn i angränsande rum.
 
nimhed skrev:
Hänger inte riktigt med på varför det skulle vara skillnad med och utan ftx.

En kakelugn kan nog förbruka ca 50-100 kubikmeter luft i timmen, så helt irrelevant tror jag inte det är.
Varifrån kommer siffrorna? Många kaminer brukar schablonmässigt ange upptill 25 m³/h oavsett storlek.

Normalt är luftflödet in i en eldstad litet i förhållande till normalt ventilationsflöde och helt försumbart jämfört med en köksfläkt. Enda gången flödet är så noga reglerat att extraflödet kan bli relevant är om huset är tätt och ventilationen är med FTX. Vid FTX finns dessutom ett undertryck i huset som kan göra det svårt att tända utan att det ryker in. Såvitt jag förstår är det därför och inte av värmeskäl som man använder tilluft utifrån.

Sedan kan jag inte se annat än att det borde bli ett värmemässigt nollsummespel om man tar förbränningsluften inifrån eller utifrån. Kallare förbränningsluft leder till en något minskad avgiven effekt från eldstaden. Tar du i stället rumsluft så kommer den ökade ventilationen av rummet att öka värmebehovet precis lika mycket som eldstadens effekt ökar.

Om vi sedan tittar på effekten.100 m³ luft per timme även om jag betvivlar detta. luft har specifika värmekapaciteten 1 kJ/kg*ºC och densiteten 1,2 kg/m³. Antar vi 20ºC inomhustemperatur och 0ºC ute så får vi: 100 m³/h * 1,2 kg/m³ * 1 kJ/kg*ºC * 20ºC / 3600 s/h = 0,667 kW. Förvisso ingen försumbar effekt, men den förutsätter både att mitt resonemang om att det är ett nollsummespel är fel och att eldstaden verkligen gör av med så mycket som 100 m³ per timme.
 
Avemo skrev:
Varifrån kommer siffrorna? Många kaminer brukar schablonmässigt ange upptill 25 m³/h oavsett storlek.
Jag tror att även det är mycket. Vår Tulikivi har ett tilluftsspjäll som ser ut som nedan. Vid första laddningen brukar jag köra det helt öppet för att få en bra bottenglöd, sedan körs den halvöppen enligt reglaget och då är öppningen ca 3 cm2 per hål, dvs totalt ca 12 cm2 vilket ger en bra förbränning utan sot. Vi kan avrunda uppåt och säga att öppningen är 20 cm2 samt att luften flödar med 1 m/s genom spjället, vilket ger ett flöde på 7,2 m3/h.
spjäll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag nu letar info verkar det vara 20 och inte 25 m³/h som anges. Jag mindes nog fel. Hur som helst tror jag att detta är ett maximivärde. Den luftmängden måste kunna levereras till eldstaden, men vid normal eldning blir det verkliga flödet mindre.
 
Hittade info här.
http://www.svd.se/elda-smart-for-effektiv-varme
Där pratar de om att en kassett drar 20-25/h, och jag la på lite för en kakelugn. Kanske lite väl mycket :surprised:
Intressant med tilluftsrör pga undertrycket och inte värmebesparing
 
Om man är orolig för kolmonoxid sä kan man raka ur all aska i en plåthink med lock som man ställer ut på ett brandsäkert ställe(snödriva i dessa tider) och sen skjuta igen spjället sä kan man sova utan risk för kolmonoxid.
 
  • Gilla
LarLid
  • Laddar…
M
Kakelugnar engagerar många så jag har inte orkat läsa hela tråden tyvärr. Däremot motsätter jag mig några påståenden som gjorts.

1. En kakelugn skall inte värmas upp stenhårt genom att fylla 2/3 med ved osv. Det är precis det den inte gillar. Den vill kunna bli varm och expandera i lugn och ro. Man skall därför börja elda tidigt på säsongen och sedan vara konsekvent med det. Lättare sagt än gjort. Dock får man ju gärna frångå det men då får man lite det problemet du beskriver - tempen höjs väldigt sakta i rummet.

Min teori är att man ska starta med 2-3 klabbar (hur stor är en klabb egentligen?) och sedan fylla på med kanske 2 till. Detta gör att ugnen inte hettas upp för snabbt men samtidigt tillförs en stor mängd energi.

Den skall bli så varm att man nätt och jämnt kan hålla handen på den.

2. Tilluft får aldrig förses med hjälp av fläkt då risken är att man eldar för hårt.
Ugnen skall själv dra in den luft som den behöver och t ex FTX får stängas av om det behövs.
Öppna ett fönster om draget är dåligt.


Sen ska man veta att när kakelugnar var i tiden, så eftersträvade man inga 21C inne.
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Håller med.
När jag säger att man ska elda snabbt, menar jag inte per automatik hårt.
Man ska alltså inte lägga in en pinne, vänta tills den brunnit upp, lägga in en till osv.
Jag matar den med 4-5 pinnar, låter det antingen bli glöd och stänger butiken, eller lägger på 4-5 igen.
När jag har min glöd, vill jag att så mycket ved som möjligt ska ha bidragit till glöden.
Stoppar man in en pinne i taget, har de första hunnit bli aska innan de sista har brunnit färdigt.
Men, ofta handlar det ju mer om mys än värme.
 
Provade i förmiddags efter första brasan med en bordsfläkt som blåste mot kakelugnen snett underifrån. Lite bättre blev det ja. Men kakelugnen blev lite sval på ytan efter ett tag. Stängde av fläkten en stund och satte på sen igen när ytan blivit varm på nytt. Man får väl sätta ett paus-gångtidsrelä som styr fläkten...:)

Gjorde samma sak efter eftermiddagsbrasan. Har en temp.mätare i rummet bredvid kakelugnen, ingen dörr emellan och kanske bara 2 m mellan kakelugnen och mätstället. Men fläkten blåser från detta rum. Inte in i det.
Trots detta blev det en höjning där från 19,5 till 21 efter ett tag.
Kändes i hela vardagsrummet då man närmade sig det och kom in i det att det var en högre temperatur nu och dessutom betydligt bättre fördelad i rummet än tidigare. Så en bordsfläkt hjälper rätt bra. Sen är det kanske ingen kul eller snygg lösning att ha den ståendes på en stol bredvid kakelugnen...
 
M
Prova att sätta fläkten uppe i kronan om det finns plats för det.
Riskbedömning om hur vida det verkar lämpligt ur brandsäkerhet får du göra själv men det är ju inte mycket i en fläkt som kan fatta eld.
 
Marcussjogren skrev:
Prova att sätta fläkten uppe i kronan om det finns plats för det.
Den lösa bordsfläkten menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.