Köpte en liten sommarstuga för ett år sen. Finns kamin installerad. Då sotare skall ringas varje år så var jag nära på detta, då jag insåg att takstegar saknas. Då slog det mig att detta kanske inte är gjort helt enligt alla regler.
Kamin -> skorsten i metall genom stort hål i innertaket med hönsnät och brandfiltar som isolering (täckt av plåt på insidan) och sedan okänd genomföringar genom vind och tak.
Så. Vad bör jag göra? Ringa dit en sotare och få riskera dyra paragrafryttare och massa omarbete, eller sota själv och låtsas som det regnar? Kaminen har funnits där i minst tio år enligt grannar, som inte vet mer om detta än så.
Idéer? :)
 
Jadu, jag hade viljat veta om något var fel på skorstenen. Anser du dig själv som en expert på området och kan avgöra om skorstenen är i bra skick eller inte ? Om ja, så är det bara att köra på.
Vad händer om stugan brinner ner? Vad säger försäkringsbolaget om stugan brinner ner?
Bara för att något funnits en lång tid behöver det inte betyda att det kommer funka för evigt.

Om du får en känsla att "allt är inte gjort enligt alla regler" när det gäller eld.. Ja då hade iaf jag tänkt om några gånger.

Med vänlig hälsning, fremax
 
D09
Ring sotaren och be om tidigare protokoll

Dvs bransskyddsbesiktning. De kanske kan hjälpa litet iaf .
 
Sotaren, vad jag förstår, lär inte ens äntra taket utan takstegen. Så, det är ju fråga två (som bör vara en annan tråd); hur monteras en sådan på tak med pannor och vilka regler finns gällande dessa? På en höft, vad kostar en sådan installation mha hantverkare?
 
LimpTheGimp skrev:
Köpte en liten sommarstuga för ett år sen. Finns kamin installerad. Då sotare skall ringas varje år så var jag nära på detta, då jag insåg att takstegar saknas. Då slog det mig att detta kanske inte är gjort helt enligt alla regler.
Kamin -> skorsten i metall genom stort hål i innertaket med hönsnät och brandfiltar som isolering (täckt av plåt på insidan) och sedan okänd genomföringar genom vind och tak.
Så. Vad bör jag göra? Ringa dit en sotare och få riskera dyra paragrafryttare och massa omarbete, eller sota själv och låtsas som det regnar? Kaminen har funnits där i minst tio år enligt grannar, som inte vet mer om detta än så.
Idéer? :)
Även om man skiter i paragraferna så ska ju anläggningen inte vara farlig för liv, hälsa och egendom så ta hursomhelst dit någon som kan avgöra om installationen är farlig eller inte. Genomföringar i bjälklag och tak tex är kritiska punkter där brand ofta startar om saker och ting inte är i ordning, är röret ett spirorör kommer det att falla samman och bränna ner kåken vid en ev soteld osv. Det finns anledning till att det finns regler, även om de ibland får en imbecill tolkning av övernitiska människor.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ta dit en sotare, som vet hur det ska vara för att minimera risken för brand. Denne vill säkert ha tillgång till vinden för inspektion av både inner- och yttertaks-genomföringar. Tillgång till utsidan av taket kan behövas, men inte nödvändigtvis med alla normala skyddsåtgärder fixade. För enstaka gånger går det att fixa säkerheten med annan utrustning, men det kan ta lite längre tid och bli lite dyrare. Fråga sotaren hellre hur det ska vara, så vet du att det blir godkänt sedan när du monterar det som behövs för dennes säkerhet ( varierar med takhöjder, taklutningar, material m.m).
 
Redigerat:
Jag vet vad du menar med paragrafryttare, men alla sotare som varit hos oss har varit kanon. De har kontrollerat öppen eldstad och en kakelugn i ett torp på gården, och de har kontrollerat ett nybyggt pannrum och en nybyggd kakelugn i vårt hus. Supertrevliga, kunniga och korrekta. Chansa inte med eld, det kan gå riktigt illa!
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Ring bygglovsavdelningen på kommunen och begär ut protokollen från när kaninen och skorstenen installerades.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack för bra svar.
Kort sagt så är det bara att ta dit sotare och hoppas att anläggningen inte döms bort då. :) Tidigare ägare har gjort allt själv och troligtvis lite off the record. Har dock mätt och kollat allt som går och det är faktiskt inom ramarna för brandskyddsverkets regler.

Problemet är att man ju inte kan komma in på vinden för inspektion, det finns ingen lucka. Får se till att såga upp en sådan så fort kylan lugnat sig lite. Sedan skall vi också mecka dit någon form av takstege/fotsteg. Tips på detta eller är det bara att ta dit någon som får bestämma vilken typ av lösning vi skall ha på taket? Har förstått att det kan vara olika regler på sånt där.

I vilket fall, då ju nu kaminen faktiskt används mycket (pga kylan) och vi inte kommer få dit någon som kan sota på ett tag så funderar jag på att elda en sån där skorstensrens och ta mig upp på taket och köra med en viska själv för att känna mig lite lugnare. Blir ju såklart lite hispig när man inser att ingen sotat på minst ett år. Det eldas endast vintertid och det är kanske 5 meter skorsten totalt.
Det kan ju knappast skada att rensa lite själv...? Och, är denna något att ha?
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ved--och-Brastillbehor/Sotarset-2000023068/

Vi brukar elda såhär:
- Öppna spjället helt (sitter på kaminen, innan skorstenen)
- In med rejält med ved i kaminen och tutta på
- Ha luckan liiite på glänt då det tar sig bättre
- När det tagit sig så stänger vi luckan helt
- när man märker att det tagit sig ordentligt så stänger vi spjället "helt" för att behålla värmen i kåken (det blir såklart inte helt stängt, det ryker gott ur skorstenen ändå när det väl blir värme i kaminen och draget satts igång).

Edit: gällande detta så är det också en lucka undertill som suger in luft och denna är alltid öppen, kaminsluckan skall nog egentligen alltid vara helt stängd men det tar fyr mycket bättre om man eldar 5-10 minuter med denna på någons millimeters glänt :)

Bör man elda mycket (eller då och då) med spjället fullt öppet för att "rensa ur"? När man eldar på detta vis så känns det som om man eldar för fåglarna då mestadels(?) av all värme försvinner ut, men detta är kanske bra för skorstenen?

Veden är till 80% torr. D.v.s. 80% har legat och torkat i över ett år, medans viss ved är sen i somras (i vår ägo sen i somras, hur tort det är är faktiskt okänt). Vi brukar försöka köra med sådär vart femte/sjätte vedträ av "nyare" variant då vi annars riskerar att stå med endast sommarveden kvar i slutet på vintern. Alltså att vart femte/sjätte vedträ är okänt torkat, dessa kommer från svärfars polare som sågar egna brädor så vi fick ett stort lass spillbitar som faktiskt är i jättebra storlek för att elda med. :)

Edit2: Veden är till ca 60% barr och 40% björk.

Något att anmärka på gällande hur vi eldar och som vi kan göra för att hålla prylarna i så gott skick som möjligt? :)
 
Redigerat:
kulle
Ta en bild eller ge en bra beskrivning på vad du har för taktäckning och hur det ser ut så kan du nog få bra vägledning här om vad du ska ha för taksteg/stege
 
En modern kamin ska däremot inte eldas på detta sätt, Primärluften bör inte vara större än att sekundärluften hinner tända alla brännbara rökgaser.Mao var försiktig att "överdosera" den luft som kommer in underifrån.
 
När det gäller takstege så är det varken dyrt eller svårt att montera, jag köpte steg på bygghandeln som häktas in under pannorna, tror dom kostade typ 50-70kr st. Det är lösa steg som krokas i läkten under pannorna. Inga skruvar eller liknande, satte upp 3 steg på 10 minuter, inkl. undersökning på hur dom skulle fästas.
 
Sota varje år verkar onödigt, sotarna kommer och sotar vår braskamin vart tredje år. Tidigare var det vart fjärde år.
 
Hur ofta man ska sota beror väl på hur mkt man eldar?
 
Hos mig kommer dom en gång om året, ev. två. Är inte riktigt säker än då jag bara haft kaminen i drift sen i maj. Kan bli två gånger då den är registrerad som huvudkälla för värme samt som panna då den är vattenmantlad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.