pelpet skrev:
Jag tror det viktigaste är att ge personen lite tid att fundera på saken. De flesta säger nog reflexmässigt nej på en fråga om dennes hus är till salu, med om personen får fundera ett tag kanske denne hinner tänka över saken och se fördelarna också.

Kanske skriva ett brev och be om att få komma och titta lite på huset om någon vecka eller två?
Själv skrev jag om min personliga koppling till huset, det gjorde susen..! :)
 
Biffkrull skrev:
Hej,

I Frankrike är det inte ovanligt att, framför allt äldre personer, ofta utan familj eller osams med dem, säljer sina hus på ett kontrakt 'viagère'.
viagère
adj f
1 (droit) qui doit durer pendant la vie d'une personne et pas au delà.
2 qui bénéficie, sa vie durant, de ressources

Dvs, efter försäljningen så har de rätt att bo kvar tills deras livsbana ändar.
Jag har inte stött på det i Sverige men det kanske finns ändå.

Fövisso så det ju en liten 'risk' i det hela. Jag hörde om ett fall där säljaren, även om hon var ett tjugotal år äldre än köparen, överlevde denne. :confused:
Jag vet inte hur vanligt det är, men min morfar sålde sin gård på detta sätt till kommunen i början på 70-talet(?) gissningsvis, och bodde sedan kvar till tidigt 90-tal.
 
Frågan är väl varför säljaren inte ska välja att sälja fastigheten på "öppna marknaden", dvs med mäklare.
Enda anledningen skulle väl vara att priset inte är det viktigaste - och så kan det vara någon gång ibland.
 
Det kan ju också vara så enkelt att det är ett stort beslut att bestämma sig för att sälja huset, kontakta mäklare osv och att det känns övermäktigt. Kommer det istället en person vid rätt tillfälle och "erbjuder sig" att köpa känns allt plötsligt mycket enklare och mer hanterbart.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jac har funderat på samna sak med ett hus i närheten! Och jag har en mamma som är 78 och bor ensam i ett stort hus. Skulle en trevlig köpare anmäla sig och de kom överens skulle hon slå till o sälja. Hon gitter dock inte ta tag i saken själv.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
dja skrev:
Jag vet inte hur vanligt det är, men min morfar sålde sin gård på detta sätt till kommunen
Till kommuner och liknande kan jag förstå den franska uppskjutna överlåtelsen.

Mellan privatpersoner är det bara ett big NO NO!
Kan ju ta en dag - eller 30 år. Då kanske man inte ens lever eller är intresserad.
 
"Viagère"-varianten har jag stött på i Ungern också - fast det hette ju inte så där. Fick intrycket av att det är rätt vanligt men det hänger nog ihop med att ungerska pensioner ofta är ytterligt svåra att leva på nuförtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på hur mycket bedrägeriförsök det förekommer mot äldre nuförtiden skulle jag nog göra som du tänkt; skicka ett brev där du beskriver att du beundrat detta hus sedan lång tid tillbaka, och är intresserad köpare den dag (för den kommer, det inser också han) han tänker sälja. Om trädgården börjar bli förvuxen är det nog inte så långt borta. Berätta om dig själv. Om du "är från trakten" så kanske det finns beröringspunkter, t.ex. gemensamma bekanta/vänner till dina föräldrar eller andra släktingar. Föreslå att ni träffas över en kopp kaffe och pratar helt förutsättningslöst, pusha honom inte, då kan allt gå i baklås. Lycka till!
P.S. Berätta gärna här på forumet hur det gick. D.S.
 
  • Gilla
Nicke_A och 1 till
  • Laddar…
Karldanaxel skrev:
Med tanke på hur mycket bedrägeriförsök det förekommer mot äldre nuförtiden skulle jag nog göra som du tänkt; skicka ett brev där du beskriver att du beundrat detta hus sedan lång tid tillbaka, och är intresserad köpare den dag (för den kommer, det inser också han) han tänker sälja. Om trädgården börjar bli förvuxen är det nog inte så långt borta. Berätta om dig själv. Om du "är från trakten" så kanske det finns beröringspunkter, t.ex. gemensamma bekanta/vänner till dina föräldrar eller andra släktingar. Föreslå att ni träffas över en kopp kaffe och pratar helt förutsättningslöst, pusha honom inte, då kan allt gå i baklås. Lycka till!
P.S. Berätta gärna här på forumet hur det gick. D.S.
Tycker det är helt rätt tillvägagångssätt, just med tanke på rånare och annat! Känns nog mera säkert för den som ev.ska sälja!
 
Karldanaxel skrev:
Med tanke på hur mycket bedrägeriförsök det förekommer mot äldre nuförtiden skulle jag nog göra som du tänkt; skicka ett brev där du beskriver att du beundrat detta hus sedan lång tid tillbaka, och är intresserad köpare den dag (för den kommer, det inser också han) han tänker sälja. Om trädgården börjar bli förvuxen är det nog inte så långt borta. Berätta om dig själv. Om du "är från trakten" så kanske det finns beröringspunkter, t.ex. gemensamma bekanta/vänner till dina föräldrar eller andra släktingar. Föreslå att ni träffas över en kopp kaffe och pratar helt förutsättningslöst, pusha honom inte, då kan allt gå i baklås. Lycka till!
P.S. Berätta gärna här på forumet hur det gick. D.S.
Låter som en bra plan! Ska absolut hålla er uppdaterade, förhoppningsvis kan det bli en lång tråd
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Varken min mor eller jag hade uppskattat om det ringde på folk som ville bjuda in sig på kaffe och prata husaffärer. Men att skriva ett brev är nog en god idé.
Får du inget svar kan du ju försöka ta reda på om han har några barn, och kanske försöka kontakta dem på ett inte alltför påträngande sätt.
 
Rogero skrev:
Frågan är väl varför säljaren inte ska välja att sälja fastigheten på "öppna marknaden", dvs med mäklare.
Enda anledningen skulle väl vara att priset inte är det viktigaste - och så kan det vara någon gång ibland.
Min käre mormor överväger att flytta, men "orkar inte med allt stök med en försäljning och visningar".

Så hon vill helst sälja till någon utan att hålla på med mäklare, visningar och allt vad det innebär.
 
Brevet är nu skickat iaf. Lade även med ett kuvert i brevet med min adress och ett frimärke på om han vill svara mig på det sättet. Självklart även alla andra kontaktuppgifter. Så nu är det väl bara ha is i magen och hoppas han svarar iaf.

Har sökt på hans efternamn osv (ovanligt) för att se om han har några barn, men ingen som heter som han i nuläget. Någon som vet hur man kan kolla det på bästa sätt? mest bara för att man är nyfiken.

Huset är byggt(registrerat) 1926 och ägaren då var en kvinna med samma efternamn som nuvarande ägare. Hon ägde det ända till 2006 då nuvarande ägare tog över. Det kan ha varit mormor/farmor till mannen. Det är uppgifter jag fick av lantmäteriet.
 
Lycka till :)
 
  • Gilla
Nicke_A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.