Hej.

Har samma fenomen när det regnat/snöat och sedan fryser så smäller det när trallen rör sej när den fryser (sväller/krymper) helt naturligt, speciellt när man lägger trallen utan mellanrum som både du å jag har gjort.
Har det då regnat flera dagar och trallen svällt upp så springorna nästan är borta och det sedan fryser på natten så fryser trallen fast i varandra och då kan det smälla som helvete om det rör på sej. märkte samma sak på min nybyggda entre när ja skulle gå till jobbet på morgonen så small det till så ja nästan sket ner mej när ja gick ut på trallen :) så det är inte träet som spricker.

en fråga till dej estwing. vad ska jag behandla min trall med om jag vill behålla den ljusa gröna ny impregnerade färgen? funkar det med cuprinol träskydd grön?
 
I vårt uterum smäller det mer eller mindre dagligen. Vi har gjuten platta och ingen trall. Jag trodde att det berodde på de kraftiga temperaturväxlingarna då det dagtid är 30-35grader inne i rummet och nattetid runt 0.
Träet borde rimligtvis röra sig lite då temperaturen växlar såhär kraftigt.
Är det normalt eller är något fel? Det smäller rätt duktigt som sagt.
 
RoTe
Har samma fenomen jag och jag har ingenting som är nybyggt. Det smäller som f-n i altanen och i väggen som står mot söder. Jag har huvudet mot söderväggen när jag sover så det är lite spännande ibland när kåken svalnar på kvällen.
 
Får passa på att tacka byggahus för denna tråden. Det är rena kriget i den nybyggda altanen utanför. Innan jag fattade vad det var som hände!!! :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
��������
 
Oj.
Ja rena kriget....
 
estwing skrev:
Oj.
Ja rena kriget....
Lite lätt överdrift kanske, men smäller lite nu och då :)
Såhär efter några år smäller det till i din altan som nu har några år på nacken?
 
Nån enstaka gång bara nu. Händer mest nybyggnation
 
Haha! Även jag landade här, tänkte se om någon annan hade samma fenomen och googlade på "altan +smäll" hahah... andra gången nu på två dagar jag varit ute för att inspektera tomma intet. Jävlar vilken smäll det va nyss och den fortplantade sig duktigt i husgrunden med.
 
shadowfire skrev:
Haha! Även jag landade här, tänkte se om någon annan hade samma fenomen och googlade på "altan +smäll" hahah... andra gången nu på två dagar jag varit ute för att inspektera tomma intet. Jävlar vilken smäll det va nyss och den fortplantade sig duktigt i husgrunden med.
När det blir riktigt kallt ute kan det smälla så man tror huset ska kollapsa.
 
Finndjävel skrev:
När det blir riktigt kallt ute kan det smälla så man tror huset ska kollapsa.
Ja det var verkligen på den nivån att jag trodde något verkligen hade rasat. Första gången det hände trodde jag att det var grannarnas ungar som levererat en dynamitgubbe som försenad nyårssmällare. :)

Nog för att det kan knaka och knäppa lite i huset vid väderomslag, men detta var betydligt kraftigare doningar.
 
Hade också en rejäl smäll (typ pistolskott) precis efter en omfattande renovering med en del ändringar i husets bärande struktur. Letade länge och väl efter något som verkade gått av eller satt sig men gick bet. Efter några månader insåg jag att ett däck på pirran spontanexploderat.

Hörde även om en kompis kompis (jag vet osäker källa) som hade ett nybyggt hus. Dom hörde en smäll en vinter. Fast där hittade dom en regel som stack ut ur väggen bakom ett skåp.
 
Tobbe.A
Det är så gött med Byggahus att man kan hitta svaren på sina frågor i en så här gammal tråd (y):D

Det har smällt som fasen i altanen ett par veckor nu när vi har haft extremt kallt i Gbg-området.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Samma här - smäller ordentligt hos oss. Altan byggd förra sommaren. Nu har man förklaringen. Tack ByggaHus :D
 
Verkar kunna smälla rätt bra även i ett 20 år gammalt hus och inte bara i altanen... eller ska man vara orolig? Vad gör man isåfall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.