TeroM skrev:
Lyser hela tiden, gröna siffror inte altför störande.

[bild]

EDIT: Övrigt, snygga och värmer 'mjukt'.

Det jag saknar är dessa element men med möjlighet till slavkoppling och / eller utan inbyggd styrning för att kunna styre ett rum centralt istället.
Är dina element tysta, d.v.s. "knäpper/smäller" inte någon gång i minuten (i princip)?
Kan jag ju fråga alla som har införskaffat Adax Neo-element!

Jag köpte 2 st. 800W (400V) och 1 st. 1000W (400V) "Adax Neo NP KDT/DT" från Bygghemma förra veckan, och de knäpper/smäller alldeles för ofta. Då jag bytte ut några äldre oljefyllda med smällande termostater blev besvikelsen stor när även dessa lever om. Dock ej lika högt och mycket, men ändå.
Väldigt synd då de är bra i övrigt.

Det känns som att sannolikheten att det är fel på samtliga 3 element är rätt låg, tyvärr, men tänkte höra med andra som har likadana element om det finns chans för reklamation.
 
Jag har haft tre st Neo, har bara ett kvar nu, men jag har aldrig hört ett knäpp från någon av dom.
Det måste vara något fel på dina.
 
Peter2400 skrev:
Jag har haft tre st Neo, har bara ett kvar nu, men jag har aldrig hört ett knäpp från någon av dom.
Det måste vara något fel på dina.
Aha. Det var värst! Då talar vi om otur. 3 st. "trasiga" i samma leverans? :) Noterade inget tok i hur de var förpackade, i.a.f. Det var just "Adax Neo NP KDT/DT" du hade/har? Serie 4 verkar jag ha.

Känns som det knäpper/smäller till om plåten på något sätt då och då om mina, började lite smått intala mig själv att det var normalt, även fast jag hoppades att så icke var fallet, vilket det inte verkar vara!

Jag borde ju inte ha lyckats ställt till med något vid installationen. Inga konstigheter med fästena, bara att haka dit efter ditskruvning, och jag satte elkablarna likadant som de gamla elementen (gul/grön, blå & brun).

Ska se till att kontakta Bygghemma i veckan här. Eller kanske Adax direkt (fast de verkar bara ha kundtjänst i Norge).
 
Redigerat:
Mitt adax neo 2000W 400v knäpper till oftast vid tillslag men ibland även när det slår ifrån.
 
Vet inte vad mina Neo har för beteckning, men dom är 230V 800W, den lägre effekten kan kanske göra en del skillnad.
 
Det finns tydligen två olika generationen av Neo i omlopp.
Jag fick med mig hem två av den gamla gen. den har ingen minne och återställs till fab. inställningar vid strömavbrott.
Den nya generationen har beteckningen S4 men det står inte på själva förpackningen utan man måste kolla på elementet eller på instruktionen.
Hoppas det hjälper nån...
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
laufera skrev:
Det finns tydligen två olika generationen av Neo i omlopp.
Jag fick med mig hem två av den gamla gen. den har ingen minne och återställs till fab. inställningar vid strömavbrott.
Den nya generationen har beteckningen S4 men det står inte på själva förpackningen utan man måste kolla på elementet eller på instruktionen.
Hoppas det hjälper nån...
Går faktiskt att uppgradera de gamla elementen också. Jag har inte gjort det än men mailade Adax för ett tag sen och då sa de att man kunde beställa nya elektronik kort, från mail:

"Vedlagt finner du litt info angående bytte av elektronikk fra S1 til S4 for Adax NEO. Netto pris pr sett er 215,- NOK. Dette inkluderer både display- og powerkort som begge må byttes."
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det är just Serie 4 jag har (som knäpper/smäller och lever om)... Kanske är den äldre generationen som är tyst?
 
Jag har inte kört mina länge ett par timmar bara(det är ett fritidshus) men jag har inte hört nåt knäppande . Det är nåt fel på de låter det som.
 
Jag har några gamla och några nya element både 800w och 1000w(400V) och har aldrig hört några knäppningar. De är ju elektroniskt styrda och inga stor reläer eller nåt som kan knäppa.
Knäpper det bara när elementet slår till? Vad kör du för temperatur på dem?
Skulle ju isf vara att det är spänningar i plåten som sen knäpper när temperaturen ändrar sig.
 
pseudonymen skrev:
Jag har några gamla och några nya element både 800w och 1000w(400V) och har aldrig hört några knäppningar. De är ju elektroniskt styrda och inga stor reläer eller nåt som kan knäppa.
Knäpper det bara när elementet slår till? Vad kör du för temperatur på dem?
Skulle ju isf vara att det är spänningar i plåten som sen knäpper när temperaturen ändrar sig.
Intressant! Kör dem i 20-21 grader (ej justerat, utan standard). Knäpper inte till specifikt vid av/på (röd lampa lyser/släcks), utan lite då och då. Verkar vara plåten som låter på något sätt, ja. Frågan är ju om det går att lösa? Verkar ju inte vara så för dig!

Är tempskillnaden större för mig mot ytterväggar? Någon skruv som kan dras/lättas? Har bara undersökt de 2 skruvar som är på vardera kortsida, och det är lika om jag drar åt eller lättar på dem. Kan ju lossa och undersöka om det finns något synligt mystiskt på baksidan.

Edit: De skruvar man kommer åt utifrån ser inte ut att ha någon inverkan på aggregatet/plåten som lever om. Är ju inte så sugen på att skriva isär och dona. :)
 
Redigerat:
Fick folk med den där långa plåt"regeln" som man ska fästa kopplingsdosan i, förresten? Mellan de två fästena man hakar i elementet. (Enligt manualen). Det fick inte jag med något av mina tre. Kanske bara gäller 230V-versionen, iofs.
 
Redigerat:
tjena.
jag har precis köpt hus och behöver byta lite element.
av dom 15 som sitter nu är det 4 som inte blir varma och 3 som är väldigt långsamma. så tanken var att byta alla eftersom dom är 35år och fula som stryk.
det sitter även en dosa på väggen som styr elementen centralt.
går dessa element att styra så eller ska man strunta i centralstyrningen

(är helt ny på detta med element :) )
 
Dom moderna elementen har så bra styrning att den är bättre än den gamla "centralstyrningen",så den skulle jag plocka bort och bara använda elementen inbyggda.
 
hur tar jag bort centralstyrningen?
är det bara att skruva ner boxen på väggen och isolera kablarna och spackla igen, eller finns det mer gömt nånstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.