AndersMalmgren skrev:
Jo, i vårt fall var även fastighetens stigare enfas och gammal så var ju enkelt att motivera varför vi skulle uppgradera och samtidigt flytta ned mätaren. Jag ser inga fördelar med att ha mätaren i lägenheten, ganska ointressant att se totala förbrukningen, man vill oftast mäta av förbrukning på en förbrukare. Vill du ha totala förbrukningen kan man ju gå ner i källaren för de enstaka gångerna eller logga in på dina sidor på Fortum eller Eon i ditt fall. Nu ser din mätare rätt ny ut så kanske stigarna uppgraderats nyligen? Liten synd att de då inte flyttade mätaren, men framför allt synd att de inte drog fiber samtidigt som stigarna. Fibernätet för oss blev nästan gratis
Okej, då är det ju en helt annan sak.
Stigarna är relativt nya. 3-fas till alla lägenheter (16A). Ang. fiber är det väldigt lätt att dra in det nu också då det finns kanaler som kan användas för detta där antennerna går nu, där får plats fler trådar i dessa. Sen drar man ju inte signal och starkström i samma schakt oavsett.
 
Fiber kräver ett rör per lgh sedan blåser man fibern. Kanske finns andra sätt men då måste man ju dra om alla lghs om en fiber pajar?
 
Vi har bara en lägenhet per våning och en större kabelkanal i trapphuset som går från källaren och upp där det utan problem får plats 4 kablar till.
 
falkn skrev:
Vi har bara en lägenhet per våning och en större kabelkanal i trapphuset som går från källaren och upp där det utan problem får plats 4 kablar till.
Kablar jo, då kan man göra så kanske, men man vill ha fiber. Dock är jag ingen expert, men vad jag vet så vill man ha ett rör per förbrukare så att man kan blåsa fibern invudellt till varje lgh.

Aja bara en observering från min sida.
 
AndersMalmgren skrev:
Kablar jo, då kan man göra så kanske, men man vill ha fiber. Dock är jag ingen expert, men vad jag vet så vill man ha ett rör per förbrukare så att man kan blåsa fibern invudellt till varje lgh.

Aja bara en observering från min sida.
Samtliga av de offerter vi har tagit in på fiber har inneburit nätverkskabel från källaren till respektive lägenhet. Mig veterligen drar man inte in fibern i varje lägenhet.
 
Nja, det är snållösning idag. Standard är fiber hela vägen, med cat6 är du begränsad till 1 gigabit även om du i teorin kan ta ut mer. Tex kan du då inte tanka full duplex 1 gigabit samtidigt som du tittar på IPTV. Jag hade absolut tagit in offert på fibernnät, det är standard idag
 
AndersMalmgren skrev:
Nja, det är snållösning idag. Standard är fiber hela vägen, med cat6 är du begränsad till 1 gigabit även om du i teorin kan ta ut mer. Tex kan du då inte tanka full duplex 1 gigabit samtidigt som du tittar på IPTV. Jag hade absolut tagit in offert på fibernnät, det är standard idag
1 gigabit räcker nog rätt långt för typ 99,999% av befolkningen.
 
Har du fibern i samma rör som stigaren Anders?
 
big mike skrev:
Har du fibern i samma rör som stigaren Anders?
Nej, vi har ett rör per lgh och fiber (Dock vet jag inte om detta är standard, men så valde vår firma att göra det)
 
Redigerat:
falkn skrev:
1 gigabit räcker nog rätt långt för typ 99,999% av befolkningen.
IBM chefen 1943 trodde det skulle räcka med fem datorer i världen också ;)

edit: Tänk dig om 5 år när 8k är standard
 
Får ni plats med 4 kablar i antennkabelstorlek i kabelkanalen, så går det att få fiber in i lägenheten. Röret som man drar innan man blåser fibern är nämligen inte grövre. Dock behövs det nog lite större bockningsradie än för en antennkabelstorlek men det går nog att lösa.
 
falkn skrev:
Fått upp splittern till Comhemnätet i lägenheten. Fungerar mycket bra till slut. Förstärkaren jag först köpte förstörde bilden helt och hållet. Bredbandssignalen verkar dock inte påverkas nämnvärt av någonting :p Alla pratar om att dessa nät skulle vara så himla känsliga.
Hehe, jo men de ÄR känsliga. :) Den största risken är dock att man sabbar för grannen eftersom kabeltvnät ofta är kaskadnät med flera hushåll i varje slinga, och det kan det ju vara värt. ;) En annan risk med ambitiösa hemmainstallationer är att de kan orsaka störningar i returbandet vilket kan störa bredbandstjänsten för ett större antal hushåll. Så ja, de är känsliga men så länge man vet vad man gör fungerar det bra.
 
TowaTei skrev:
Hehe, jo men de ÄR känsliga. :) Den största risken är dock att man sabbar för grannen eftersom kabeltvnät ofta är kaskadnät med flera hushåll i varje slinga, och det kan det ju vara värt. ;) En annan risk med ambitiösa hemmainstallationer är att de kan orsaka störningar i returbandet vilket kan störa bredbandstjänsten för ett större antal hushåll. Så ja, de är känsliga men så länge man vet vad man gör fungerar det bra.
Bästa som hänt mig är fiber, saknar INTE comhem :D
 
TowaTei skrev:
Hehe, jo men de ÄR känsliga. :) Den största risken är dock att man sabbar för grannen eftersom kabeltvnät ofta är kaskadnät med flera hushåll i varje slinga, och det kan det ju vara värt. ;) En annan risk med ambitiösa hemmainstallationer är att de kan orsaka störningar i returbandet vilket kan störa bredbandstjänsten för ett större antal hushåll. Så ja, de är känsliga men så länge man vet vad man gör fungerar det bra.
Vi har dock stjärnnät här, d.v.s. en kabel till varje lägenhet från splittern i källaren. Det jag gjort är enbart att i min lägenhet, splitta min kabel och montera två uttag med slutmotstånd, i utgångarna på båda.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
falkn skrev:
Vi har dock stjärnnät här, d.v.s. en kabel till varje lägenhet från splittern i källaren. Det jag gjort är enbart att i min lägenhet, splitta min kabel och montera två uttag med slutmotstånd, i utgångarna på båda.
hur gjorde du med hörnen när du la fiskben?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.