AndersMalmgren skrev:
Jag tror inte heller det är ett rejält problem att plattorna ändrats av ålder, det viktiga är att man har plattor från samma batch/bränning.
Jo, precis och jag har en öppnad låda på vinden som entreprenören lämnade kvar till förra ägarna.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Golvet i matsalen är nu färdigbehandlat och golvet i hallen har fått en behandling. Nästa blir innan läggdags ikväll så det är klart innan soffan kommer på tisdag :)

Efter slipning

WP_20151218_19_31_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis efter behandling 1

WP_20151219_12_44_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan torrt efter behandling 2

WP_20151220_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att se skillnader på dessa bilder, men det som händer efter andra behandlingen är att golvet blir mattare samt att färgmättnaden minskar något d.v.s. det blir mindre gult och rött. Jag mellanslipar lätt mellan strykningarna med Abralon korn 500 för att ta bort fiberresning. Detta gör att det går åt extremt lite olja på andra strykningen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
En bild på hallgolvet efter en strykning. Detta golv är ju lagt i fallande längd och inte i fiskbensmönster. Jag misstänker att det är lite grövre sortering på detta golv, men jag gillar ådringen. Det är också något varmare i färgen än de andra.

WP_20151221_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick precis sms från Bring om att soffan kommer på onsdag förmiddag :)
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Idag kom soffan :D

WP_20151223_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151223_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151223_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Först vill jag passa på att önska samtliga en god fortsättning! :) Jag vill även varna känsliga tittare för att bilderna nedan kan innehålla spår av inredning och inte byggnation.

Vi är hemkomna efter julfirande och har hängt upp första konsten i vardagsrummet.

6tag_271215-223446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även hängt upp taklampa i köket och beställt ny säng och gavel. Taklampan är Rondo från Globen Lighting och sängen blev en Viking Beds från Mio. Supreme heter den och gaveln.

V__E0E1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_7ef3d106-68c4-4560-b6ea-6469bdd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_945117c2-b5cc-48c6-89dc-7e58541.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen är ringklockan på plats och i funktion. Jag fick köpa till den tillhörande ekplattan då jag inte vågade skruva fast klockan i väggen p.g.a. alla rör som går bakom. Jag skruvade därmed klockan på plattan och limmade den med PL600. Skruvarna i plattan är korta och går ej igenom.

WP_20151230_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt sett har den här ringklockan nu kostat nästan 1500 kronor med den kraftigt överdimensionerade transformatorn..
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Jag har startat en ny tråd för att få lite hjälp med byggandet av TV/mediamöbel.
Skulle behöva ha din hjälp lite, vad är det för stål du använder för att fräsa, å vilka mått har de, ska beställa ett i morogn, och vill inte att de ska bli fel. Så jag blir klar snart:)
 
Fått upp splittern till Comhemnätet i lägenheten. Fungerar mycket bra till slut. Förstärkaren jag först köpte förstörde bilden helt och hållet. Bredbandssignalen verkar dock inte påverkas nämnvärt av någonting :p Alla pratar om att dessa nät skulle vara så himla känsliga.

WP_20160105_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick dock göra en modifiering då THPG inte har några antennuttag med F-kontakt för bredband utan endast satelit och dessa fungerade inte med bredbandet. Jag köpte därmed billiga Macab-insatser på Kjell med rätt slutmotstånd och fick såga av en del av plåtramen så de rymdes i de runda porslinsringsrna.

Nu ska det göras ett skåp som täcker hela elcentralen och mätartavlan. Tanken är att det blir lite shaker stil med innanförliggande luckor med någon enklare spegel. Det blir två luckor då man sällan behöver öppna vid mätaren. Det blir också lättare att få plats med stegen under om man inte behöver öppna hela. Skåpet kommer bli ca 1200x450x150.

I övrigt håller vi mest på med dörrar nu. Både innerdörrar och lägenhetsdörrar. En del skrapas trärena och andra slipas bara då skicket skiljer en del.
 
Varför har du tre eluttag på centralen? Är de ett per fas för att kunna testa?
//Tobben
 
Så glad att vi gick med i styrlesen och fick dem att flytta ned elmätaren i källaren och dra in fiber i lägenheterna. Ett tips, lite drygt med alla möten men det är det värt för att få en minimal central utan mätare och framför allt fiber :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tobben87 skrev:
Varför har du tre eluttag på centralen? Är de ett per fas för att kunna testa?
//Tobben
Nej, uttagen sitter där för att koppla in utrustning. Tanken var ju att där skulle suttit en antennförstärkare t.ex. Nu uteblir ju den, men ev. plaveras router där senare samt saker såsom larm och liknande som behöver uttag.
 
AndersMalmgren skrev:
Så glad att jag gick med i styrlesen och fick dem att flytta ned elmätaren i källaren och dra in fiber i lägenheterna. Ett tips, lite drygt med alla möten men det är det värt för att få en minimal central utan mätare och framför allt fiber :D
Jag är med i styrelsen, men jag ser det som en ganska onödig kostnad. Framför allt blir där en massa springande för oss och byta huvudsäkringar och dylikt.

Jag vet inte vad du har varit med i för BRF:er, men att föreslå att flytta ner alla elmätarna och dra om matningar och dylikt för att jag ska få en trevligare estetik i hallen mot en kostnad på 150-200' känns ju svårmotiverat i styrelsen. Fiber är något som utreds och är på gång, men jag ser inga nackdelar med Comhem ju nu, mer än priset.


Fördelen med att ha mätaren i LGH är ju att man har koll på förbrukningen också och kan se direkt om man tappar en fas. Nu är ju denna onödigt stor, det håller jag med om, men jag får ju inte göra något då eon äger mätaren.
 
Jo, i vårt fall var även fastighetens stigare enfas och gammal så var ju enkelt att motivera varför vi skulle uppgradera och samtidigt flytta ned mätaren. Jag ser inga fördelar med att ha mätaren i lägenheten, ganska ointressant att se totala förbrukningen, man vill oftast mäta av förbrukning på en förbrukare. Vill du ha totala förbrukningen kan man ju gå ner i källaren för de enstaka gångerna eller logga in på dina sidor på Fortum eller Eon i ditt fall. Nu ser din mätare rätt ny ut så kanske stigarna uppgraderats nyligen? Liten synd att de då inte flyttade mätaren, men framför allt synd att de inte drog fiber samtidigt som stigarna. Fibernätet för oss blev nästan gratis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.