KristinaRT
Jarlsgård skrev:
[bild]

Jag känner rent spontant att layouten på nedanvåningen är svår att ändra om, den blir nog nästan bäst som den är där faktiskt.

Övervåningen däremot kände jag att det fanns väldigt mycket döutrymme i, i stora drag pga att trappan är mitt i huset och man blir nästan illa tvungen till att ha korridorer.

Mitt förslag är att flytta allrummet till där du kommer upp istället, dels för att bli av med onödigt korridorsutrymme men även för att det är trevligare att gå upp för en trappa och komma till allrummet än att gå upp och se en dörr det första man gör. Det hade med andra ord gett ovanvåningen mer rymd och det hade troligtvis upplevts mer positivt.

Sen hade jag bytt plats på den stora KLK och sovrummet. Flyttat det stora sovrummet där bad/klk låg innan och satt badrummet där allrummet var. Även dessa grejer för att kunna få ut så mycket utrymme som möjligt och så lite korridorer som bara går. Badrummet blir nog lite mindre enligt min paintskiss men fortfarande stort nog att få in badkar i utan att det känns litet.
Smart lösning!
Jag skulle flytta väggen bakom trappan så att det går att göra en dörr från hallen till KlK om man vill.... Gör att sovrummet nere TV blir lite mindre, men det är ändå en bra storlek på det....
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Smart lösning!
Jag skulle flytta väggen bakom trappan så att det går att göra en dörr från hallen till KlK om man vill.... Gör att sovrummet nere TV blir lite mindre, men det är ändå en bra storlek på det....
Bra input!

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade man gjort såhär, så hade du förvisso fått lite mer korridor igen men du får ändå 2 sovrum i vettig storlek och 2 klk i bra storlek.

Skulle man då i framtiden känna att man behöver ett till sovrum så kan man relativt enkelt bara smälla väggen mellan de 2 klk och på så vis får sig ett till sovrum :)
 
  • Gilla
Apollonia och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Och dessutom förvaring med ingång från allrummet, villet gör det extra användbart!
 
Tittade precis på ritningarna igen. Antar att bokstaven efter måtten på fönsterna är om det är fast eller öppningsbart? Ö= Öppningsbart F= Fast?

Om det är så, tänk på att ha öppningsbart i sovrummen utav brandskäl :)
 
Jag är inne på samma linje som Jarlsgård med att byta plats på sovrum och vardagsrum. Gjorde en variant av det som jag iofs inte är övertygad om är bättre men med fördelen att inget behöver byggas om oavsett om ni vill använda rummet som sovrum eller klädkammare.
Funderade också på möjligheten att ett förråd vid trappan men det beror såklart helt på hur mycket förvaring ni behöver och om ni vill skärma av lite mellan allrum och våningen nedanför.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Vill man få bort lite korridorkänsla kan man (om taket tillåter) sätta in ett eller ett par takfönster - det gör oerhört mycket för att öppna upp!
 
Åh tack! Så mycket bra ideér :) ! Ångar att jag inte blev medlem på denna sida tidigare. Ska sätta mig tillsammans med vår byggkille och gå igenom alternativa lösningar på övreplan.

Blev super intresserad av Apollonias planlösning på öp och lösningen av Jarlsgård på nedre plan är jätte intressant! En större hall och tvättstugan bredvid toan känns som en bra lösning. Dock så oroar jag mig för att köket kan komma att bli för litet då det i dagsläget är ca 3,5 m av köks"yta" innan fönsterpartierna startar. Känns som att köket kommer att bli alldeles för litet om man tar bort en del av den ytan. Då kanske man måste minska på sovrummet, men då blir det knappt 7,5 kvm vilket känns alldeles för litet för att någon ska kunna bo där. Men jag vet inte vad normen är för strl på sovrum.
 
lka1206 skrev:
Klädförvaringen i hallen har varit ett problem hela tiden, tycker fortfarande det ät trångt men för att optimera ytan kanske det är som du säger bäst att skjuta den så långt mot tvättstugan som går, dock så tänkte vi ha ett fönster där för ljusinsläpp....

Tänkte inte du skulle flytta ytterdörren utan flytta tvättstuge dörren mer mot köket så att man på väggen mellan hallen och tvättstugan sätter klädförvaring för ytterkläder.
 
Okej då missförstod nog jag dig :) . Vi har på tidigare ritningar haft dörren längre åt köket men var tvungen att flytta tillbaka den då elcentralen (?) skulle vara placerad på den väggen. Vet dock inte exakt varför det blev så i slutändan och man inte kunde flytta elskåpet någon annanstans.
 
Redigerat:
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan vara den dummaste planlösningen jag kommit med hittills. Det jag känner är "fel" med nedervåningen är att man måste gå i en labyrint för att komma till vardagsrummet. Sen ser jag redan nu problematiken i min planlösning här att de stora fönstrena hamnar i vardagsrummet vilket inte är optimalt någonstans.
 
lka1206 skrev:
Okej då missförstod nog jag dig :) . Vi har på tidigare ritningar haft dörren längre åt köket men var tvungen att flytta tillbaka den då elcentralen (?) skulle vara placerad på den väggen. Vet dock inte exakt varför det blev så i slutändan och man inte kunde flytta elskåpet någon annanstans.
Elcentralen kan man flytta, jag skulle dock känna oro av att ha den i ett rum där luftfuktigheten kan vara hög.
Jag skulle valt annan placering av den t.ex i hallen till höger innanför ytterdörren t.ex
 
Lekt med tanken om att ha en annan sorts trappa? Tror en U-trappa med avsats hade varit bättre i ert hus faktiskt. Nu blir det att trappan begränsar på båda våningsplanen kan jag tycka.
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Namnlös12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Tycker ni skall kika på att få in mer förvaring i hallen, särskilt om ni inte har ngn dörr in i tvättstugan med möjlighet till förvaring där.

Vi har precis byggt hus och har 2 barn och nu när det är vinter märket man att man inte kan få nog med förvaring för ytterkläder, det är overaller, vinterjackor, kängor mm mm. Så fundera på om ni kan få in mer förvaring på ngt sätt.

Annars mkt trevlig planlösning, stort lycka till!

//Nybyggare

Läs om vårt bygge: http://vartvillabygge.blogspot.se
 
KristinaRT
Jarlsgård skrev:
Lekt med tanken om att ha en annan sorts trappa? Tror en U-trappa med avsats hade varit bättre i ert hus faktiskt. Nu blir det att trappan begränsar på båda våningsplanen kan jag tycka.
[bild]
[bild]
Håller med om trappan! Om man placerar en trappa i den änden av huset och gör den tvådelad i stället för rak blir det en mycket trevligare planlösning både nere och uppe. Dessutom blir inte trappan det första man ser när man kommer in...
 
Funderade lite på nedervåningen och det jag inte gillar är att man i princip måste gå igenom köket för att komma till vardagsrummet. Nu vet jag inte måtten och om trappan hamnar för nära väggen (kanske går att tänka sig en L-trappa?) eller om passagen mellan trappa och sovrum kommer kännas för trång men en idé om hur det går att slippa köket som passage och få mer förvaring i hallen.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.