Hej,

Vi ska bygga hus och håller just nu på med bygglovet. Det är så att vi har gjort ritningarna själv och skulle behöva lite tips på förbättringar. Huset är 76 kvm på nedreplan (byggyta 90kvm). Tar gärna emot tips för att kunna optimera våra planlösning.

MVH
Lisa

https://sekonden.wordpress.com/2015/11/10/bygglovsritningar/

övreplan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nedreplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kanske skulle offra lite av klädkammaren för ett par garderober i det lilla sovrummet på ovanplan?
 
Vart har ni uppvärmningen? Om det blir bergvärme, vart ska den stå?
 
Jag hade nog valt en mycket mindre klädkammare, placerat den vid den övre väggen då detta kommer vara ett väldigt låst utrymme i den stora sovrummet.
Gjort ett till rum där KLK är idag(är man i behov av en så pass stor garderob måste man rensa lite istället för denna vill man inte dela med andra i hushållet då ingången blir genom hela sovrummet.
Sedan flyttat dörren till stora sovrummet just ovan trappan och dörren till KLK kan man smyga in bredvid trappen och göra lite mindre förråd så dörren till mindre sovrummet blir förskjutet lite nedåt.
 
hackatall skrev:
Vart har ni uppvärmningen? Om det blir bergvärme, vart ska den stå?
VP är i tvättstugan enl. ritning
 
Har haft funderingar på att minska KLK och få väck det "döda" utrymmet vid trappen. Tanken med det KLK är att man i framtiden ska kunna göra ett extra sovrum vid behov. Men just nu är många sovrum är ingenting vi är i behov av då vi ej har barn. Snabb justerade planlösningen i roomsketcher och tror den lösningen ger oss mer användbara kvm. Vad tror ni? Nedervåningen tror ni den kommer kännas trång? Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då ni inte har så mycket förråd så finns det risk att KLK blir ett till förrådsutrymme om det inte blir gjort till ett rum direkt, men det andra förslaget tyckte jag var bättre då ytan blev utnyttjad på ett bättre sätt.
Kanske skulle satt dörr till 2,8 ut i hall så det blir ett förråd och sedan sätta en garderob(skjutsdörrsgarderob) där den dörren är idag.

Nedre plan kommer nog att kännas luftig då det verkar vara väldigt öppen planlösning, om trappen skulle vara i spaljedesign skulle göra det ännu mer luftigt och öppet.
Dock en förändring jag skulle gjort vid entre vore att flytta dörren till tvättstugan närmre köket och haft klädavhängning till vänster innanför dörren, annars finns det risk att det kommer drälla ytterkläder överallt när man har besök.
 
Ni har valt gott om förvaring vilket jag tycker är bra.
Den reviderade ritningen bättre.

Att ha öppet mellan våningarna är möjligtvis fint, men jag som är småbarnsförälder är helt praktiskt i mina tankar. Jag skulle personligen valt det extra utrymmet för fler sovrum och bastu etc.

Upp till att barnen är typ 8-10 tänker jag mig att man vill bo på samma plan som barnen. Väljer man då att skaffa tex 3 barn så blir eran övervåning väldigt dålig istället sett till antal sovrum.
0-1 år bor de flesta barnen tillsammans med föräldrarna i sovrummet, sedan förbättras nattsömn och amningen avtar.
1-6 år. Barnen kan med fördel dela rum, väldigt vanligt att barnen vaknar på nätterna och vill krypa ner hos föräldrarna.
7-12 år. barnen kanske vill ha egna rum, behovet av att sova hos föräldrar avtar förhoppningsvis.
12+. Definitivt egna sovrum och kanske eget allrum för TV spel, lek osv.
Tvättstuga och hall är också något man vill maximera som småbarnsförälder, det är perfekt att ni väljer att ha tvättstuga i anslutning till ingången.
Jag skulle personligen välja att ha många och små sovrum. Det är inget ställe jag spenderar mer tid på än nödvändigt utan satsar hellre på gemensamma utrymmen.

Bygger man ett hus planerar man förmodligen att bo där många år, jag vet ej om ni har planerat eller kan skaffa barn. Det är en mer personlig fråga.
Men jag som har barn tänkte att jag kan ge lite input på hur livet kan se ut under en 10 års period med barn iallafall om det är något ni vill ta hänsyn till.
 
KristinaRT
Vanhaniemi har samman fattat en barnfamiljs perspektiv på ett väldigt bra sätt.
Vill bara tillägga att även om man inte har barn, och av något skäl inte ser barn i sin framtid, är det bra att ha i bakhuvudet att saker kan förändras och man kanske måste/vill sälja huset av något skäl. Ett hus med bara två sovrum på samma plan och utan möjlighet att enkelt bygga till ett, blir betydligt mindre intressant för en stor grupp potentiella köpare.

När vi letade hus uteslöt vi flera trevliga hus, just för att det bara fanns två sovrum på OV utan möjlighet att få in fler... Och huset vi köpte hade helt perfekt planlösning med tre sovrum i bra storlek och ett allrum som in nödfall kan byggas om till ett fjärde sovrum. Kan också tillägga att husen är mycket populära hos barnfamiljer och betingar förhållandevis höga priser just pga sin praktiska och funktionella planlösning. Något att ha i bakhuvudet alltså, även om man inte planerar att sälja eller skaffa barn.
 
Det är sant, blir nog smartare att sätta dörren direkt ut mot allrummet. Med den här planlösningen så kommer vi även dra röret från kaminen invändigt vilket känns kanon! Klädförvaringen i hallen har varit ett problem hela tiden, tycker fortfarande det ät trångt men för att optimera ytan kanske det är som du säger bäst att skjuta den så långt mot tvättstugan som går, dock så tänkte vi ha ett fönster där för ljusinsläpp....

Barn kommer nog att komma i framtiden men ser ingen lösning på hur vi ska kunna ha 3 st sovrum på övreplan om man ej "täpper igen" öppningen mellan planen vilket idagsläget ej är ett alternativ. Lösningen jag hade för att kunna få 3 sovrum på övreplan var att använda sig av KLK så det bli 2 sovrum i 1 om ni fattar jag vad menar, man måste alltså gå igenom det första sovrummet för att komma till det andra. Ej optimalt men jag har under min uppväxt alltid bott i ett 2 i 1 rum tillsammans med lillebror och det har aldrig varit ett problem. Vet inte hur andra ställer sig till den lösningen?
 
KristinaRT
Att dela rum är självklart inget konstigt, eller borde iaf inte vara det, men enligt min erfarenhet upplevs det på många orter som lite annorlunda med syskon som delar rum idag. Dessutom uppskattar barn inen viss ålder att kunna ta hem kompisar och stänga dörren...

Tanken med att kunna använda den som sovrum klädkammaren är inte dum, MEN för att detta ska gå att ordna på ett bra sätt behövs möjligheten att kunna sätta in en dörr som leder direkt ut i hallen. Kanske kan man minska badrummet lite och flytta några väggar lite så detta rum (klädkammare/sovrum) får ca 1 m väggyta mot hallen? En möjlighet är att göra sovrummet bredvid badrummet lite mindre så det för plats en dörr ut inhallen där? Alternativt bygger ni över ca 1 m av trappan, så den inte är helt öppen hela vägen?
OBS, jag menar inte att ni måste sätta in en dörr frånklädkammaren till hallen, bara tänka igenom planlösningen och väggarnas plavering så att det GÅR att i ett senare skede ta upp en dörr direkt från rummet ut i hallen....
 
Jag saknar en groventré. En dörr i tvättstugan är alltid bra, men då skulle jag även vilja ha plats för en hatthylla eller garderob.
 
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner rent spontant att layouten på nedanvåningen är svår att ändra om, den blir nog nästan bäst som den är där faktiskt.

Övervåningen däremot kände jag att det fanns väldigt mycket döutrymme i, i stora drag pga att trappan är mitt i huset och man blir nästan illa tvungen till att ha korridorer.

Mitt förslag är att flytta allrummet till där du kommer upp istället, dels för att bli av med onödigt korridorsutrymme men även för att det är trevligare att gå upp för en trappa och komma till allrummet än att gå upp och se en dörr det första man gör. Det hade med andra ord gett ovanvåningen mer rymd och det hade troligtvis upplevts mer positivt.

Sen hade jag bytt plats på den stora KLK och sovrummet. Flyttat det stora sovrummet där bad/klk låg innan och satt badrummet där allrummet var. Även dessa grejer för att kunna få ut så mycket utrymme som möjligt och så lite korridorer som bara går. Badrummet blir nog lite mindre enligt min paintskiss men fortfarande stort nog att få in badkar i utan att det känns litet.
 
Saknar som ovanstående också en groventré. Som barnfamilj med skitiga kläder, leriga barnvagnar, håriga hundar och barnens kompisar går vi ALDRIG in genom vanliga dörren.
Hade även försökt modifiera ingången till vänstra sovrummet uppe för att få in en dörr i "klädkammaren".
 
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade lite nogrannare på nedervåningen och efter lite funderande så hade jag nog gjort sådär.

Där får du en tvättstuga med dörr utåt och du får dessutom inte någon dörr som kommer precis innan trappan. Badrummet blev även det lite större.

Köket hade jag nog minskat lite på djupet. Om man tittar på fönstrenas mått (enda måtten att gå efter) så är det ca 4m till köksön börjar från väggen där bordet står, det bör gå att minska ner med en halvmeter utan några problem. Flyttade även kyl/frys då det lär upplevas som rymligare om du inte har högskåp som avslut mot den öppna ytan.

Sovrummet har samma storlek som innan men hallen är större. I o med korridorskänslan som kunnat uppkomma så hade det nog gjort gott med en lite rymligare hall, allt för att få ett intryck av storlek i huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.