Tänkte starta en projekttråd inför renoveringen av källaren i vårt hus från 1949.
Dels för att ha en samlad tråd att ställa frågor i, och dels för att det är rätt kul att visa upp sina färdiga verk :)

Källaren är rustad nån gång på 70-80-talet och gjord efter dåtidens knasiga kutym. Uppreglade golv, reglar direkt mot ytterväggar, skarvar på vattenrör inbyggda i väggarna mm.
Vi visste om detta när vi köpte huset för snart fyra år sedan, så just detta kommer inte som nån överraskning. Enligt besiktningen som gjordes i samband med köp så fanns då inga förhöjda fuktvärden i reglar där testhål togs upp, men vi tänker ändå bygga bort riskkonstruktionerna.

Gillestugan är dock redan färdig, gjordes av säljaren. Där är ytterväggar putsade och målade med silikatfärg. Golvet består av en platonmatta där innergolvet vilar, socklar är ventilerade.

Följande rum finns och skall göras iordning:
-Kontor
-Badrum
-Toalett
-Tvättstuga
-Pannrum
-Gillestuga, men den är som sagt redan klar

Renoveringen kommer att ta tid.
Kommer att dela in renoveringen i fyra etapper:

*Etapp 1*
Badrummet skall rivas, vi ska inte längre ha nåt separat badrum nere i källaren då vi nyligen byggt ett nytt badrum på entréplanet i huset. Detta rum ska istället få bli ett rejält förråd med smart förvaring då huset saknar förråd idag. Det ska även göras en temporär tvättstuga där så att vi kan fixa tvättstugan sen.

*Etapp 2*
Kontoret. Här kommer avloppsstammen ner från badrummet på entréplan. Väggar och golv rivs ut. Ska bila upp golvet och byta avloppsstammen. Ytterväggar ska putsas och målas med silikatfärg. På golvet blir det antingen platonmatta eller nivellgolv eller liknande. Blir även nytt innertak samt ny el i rummet.

*Etapp 3*
Tvättstugan och toaletten. Kommer att riva uppreglade golv och väggar. Här fortsätter även byte av avloppsstammen, så det blir att bila en hel del. Konsolen till vattenmätaren skall bytas och troligen även inkommande vattenledning och utgående avlopp. Elcentralen sitter även här nere och är från tidig kritatid, så den får bytas. Sen är jag osäker, antingen lägger jag klinkers direkt på betongen och gillar läget med kallt golv, eller så bilar jag bort hela plattan, gräver ur, isolerar och gjuter ny platta med golvvärme. Troligen blir det alternativ ett.
Väggarna kommer att putsas och eller kaklas.
I taket blir det nytt innertak och spottar.
Inredningen blir ikeastommar och bänkskivor vi fick över efter köksrenoveringen.

*Etapp 4*
Pannrummet. Här blir det nog bara att riva de uppreglade konstruktionerna. Tyvärr står bergvärmepumpen på det uppreglade golvet, så ska jag riva det så måste den kopplas ur.

Blev mycket text, ska lägga upp lite bilder sen och försöka få till en planlösning.

Etapp 1 börjar i morgon, ska till rörmokaren och köpa pluggar till rören i badrummet så att vi kan börja riva.

På återseende!
 
Första frågan kommer här:

16mm kopparrör, är det bara att glömma att hitta grejer till det? Dessa är skarvade mot 12mm prisol, kanske är bättre att sätta pluggarna där?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kallvattnet ska inte pluggas, tänkte sätta en ventil där så att jag kan ansluta tvättmaskinen där när vi flyttar den till sitt provisoriska läge.
 
Kan bjuda på två bilder från gillestugan. Den är som sagt färdig redan. Ser dock ut som en krigszon nu då vi har flyttat ut kontoret dit inför rivningen av det.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plugga 12:surprised:rna, enklast så...

//AA
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Ja, det är nog så det får bli. När tvättstugan renoveras så kommer dessa rör att försvinna helt, allt gammalt skall dras om.
 
Så här ser utgångsläget för etapp 1 ut. Sen vårt nya badrum stod färdigt så har detta stått oanvänt, snart tre år sen. Visst skulle det vara mysigt med en relax med bubbel och bastu, men just nu finns inte ekonomi till detta. Får bli en vedeldad bastu utomhus sen :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var till rörmokaren i morse och köpte grejer, han hade klämringar som passade 16mm. Nu är det pluggat, bara att börja riva!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Det här vita som ser ut som rötter, är det svamp? Själv misstänker jag att det är rötter från rosen buskarna som gubben hade på utsidan förut, som har trängt in.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle sätta en huvpropp även på ballofixen.
Innan du putsar, fundera att fräsa in elkablarna i väggen och fräsa hål för dosorna. Det blir betydligt snyggare. Meningar går isär då om man ska fräsa in VP-rör/slangar eller kablar.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle sätta en huvpropp även på ballofixen.
Innan du putsar, fundera att fräsa in elkablarna i väggen och fräsa hål för dosorna. Det blir betydligt snyggare. Meningar går isär då om man ska fräsa in VP-rör/slangar eller kablar.
Varför skulle man förespråka kablar?
 
Ja, det kommer bli infrästa VP-rör vad det lider :)

Ska sätta en huv på ballofixen, tack för tipset!
 
scim skrev:
Varför skulle man förespråka kablar?
Då slipper man fräsa så mycket. Jag vet, det går inte att byta, det har jag hört förr. Men kan vara enklare.
 
Om man spårar med vinkelslip är det ju ingen större skillnad i arbete att spåra 10 eller 20mm.
 
Måste fråga, kan man fräsa spår för vp-rör i gammal hålsten? Jag har det i källaren och är på gång att börja renovera. Eller ska man hellre lägga ett tjockare lager puts?
 
Jag har då fräst i min betonghålstenskällare utan större problem. Jag brukar göra två parallella spår, sedan bryta bort mitten. Att bara putsa in rören låter väldigt besvärligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.