harry73 skrev:
Granne med SVTs trädgårdshus?
Ja det stämmer..
 
Gillar eran planlösning av huset, kul att det finns folk som tänker till innan det har byggts färdigt och måste göras om nästan direkt innan man hunnit flytta in. Är ni nöjda med "stenhuset"?, finns det några problem som ni har hittat och kan dela med er av, om det finns alltså.
Har ni tilluft till kaminen i det större rummet eller blir det lite "kalldrag" från entrédörren som fungerar som tilluft?
Jag har inte tänkt att bygga något nytt boende, jag är bara intresserad av vissa byggnadstekniska lösningar och det estetiska nu för tiden.Tog det lång tid att få huset klart för inflyttning?
Trevligt att ni har lite större tomtmark än vad jag förstått att många har, finns lite möjligheter att göra spännande saker då.
Otroligt smakfullt/snyggt hus!
Mvh P-A , god fortsättning önskar ett snöigt/kallt Dalarna!
 
Hmm! Gammal som jag är så vill jag bara säga att jag inte "kapade" tråden medvetet, jag har ett par bekanta som tittade på ts område, sedan halkade jag bara in på ett bananskal i fel riktning, glöm min fråga House3, det blir bara fel på tråden annars, sorry och god fortsättning!:surprised:
 
Läste på vasyd att anslutningsavgiften gått upp till 134000 (innan årsskiftet 106000). Anslutning till el ca 30000.
 
Redigerat:
Hej Pagno,
Det gäller att tänka till själv OCH ha bra hjälp av husleverantören/arkitekten. De har ju byggt förut och hade mycket bra input och förslag på lösningar och var inte heller främmande för att tänka utanför boxen. Ta bara fönstret ovanför ytterdörren. Med normal takhöjd i entreen så hade de fönstret hamnat på vinden som blindfönster eller så hade man gjort en komplicerad tunnel för att få in ljuset, men med innerväggar i lättbetong så var det enkelt att höja taket. Enda merkostnaden blev för materialet till den extra höjden på väggarna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vi har hundar så var en hunddusch innanför dörren i tvättstugan inget svårt val för en ganska blygsam merkostnad.
Vi har tilluft till kaminen ingjuten i plattan. Med dagens täta hus är det nästan tvunget skulle jag tro.
Byggtiden var 26 eller 28 veckor. Det går åt lite tid att torka ut platta och väggar men man får ju ett gott hus i slutändan så det är värt att vänta.
 
  • Gilla
publicimage och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
House3 skrev:
Spännande och välkomna till S Sandby för er som flyttar hit. Lycka till med era planer och val av husleverantörer. Vi byggde 2012 på backen upp mot Skrylle ( i Ryd) så jag kan hålla ett öga på er. ��
[bild]
Vilket fantastiskt vackert hus! Och smart planlösning.....
 
arena skrev:
Har inte fått mail, testa igen.
Har skickat om mailet samt skrivit PM till dig här.
 
KristinaRT skrev:
Vilket fantastiskt vackert hus! Och smart planlösning.....
Tack Kristina. (y)
Vi är nöjda och glada att det blev som det blev.
 
arena skrev:
Tror "Båstad" har för brant taklutning (max 30 grader gäller i området)
Gäller inte det bara om man bygger 2 våningar?

De friliggande husen placeras huvudsakligen i områdets inre delar och tillåts vara i en eller två våningar. För att hålla ner den totala höjden för byggnader i två våningar eller mer regleras att högsta tillåtna takvinkel för dessa är 30 grader.
Källa
 
House3 skrev:
Gäller inte det bara om man bygger 2 våningar?

De friliggande husen placeras huvudsakligen i områdets inre delar och tillåts vara i en eller två våningar. För att hålla ner den totala höjden för byggnader i två våningar eller mer regleras att högsta tillåtna takvinkel för dessa är 30 grader.
Källa
Jag har tolkat detta faktiskt som att det gäller oavsett hus du bygger så är maxlutning 30 grader.
 
Kanske bäst att ringa stadsbyggnadskontoret och kolla om ni inte redan gjort det. Kan ju öppna upp nya möjligheter, men även restriktioner som finns för området. :)
 
harry73
Dessa i ovanstående texten hänvisar till byggnader i två våningar eller mer. Det kan så klart också finnas begränsnjngar för 1 och 1,5 plans hus, men jag tror inte att det är 30grader.
Vad står i planritningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.