B
Detta satte elektrikern in hos oss. Inga konstigheter sa han då det är jfb. Är ju ett ip44 och det är precis inom zon 2.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att jag var lite otydlig då länken jag gav ovan inte var så exakt som jag trodde, sorry, den här är bättre, det är alltså länkarna i inlägg #3 du ska titta på, inte #2 för där länkas till gamla regler (som i och för sig stämmer ganska bra, men det heter områden nu och det finns inget område 3 längre.
https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html#3
 
B
Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att jag var lite otydlig då länken jag gav ovan inte var så exakt som jag trodde, sorry, den här är bättre, det är alltså länkarna i inlägg #3 du ska titta på, inte #2 för där länkas till gamla regler (som i och för sig stämmer ganska bra, men det heter områden nu och det finns inget område 3 längre.
[länk]
tack för den!

men vad menas med: "e) Endast uttag skyddade genom användning av SELV, PELV eller skyddsseparation." ?

exempel på såna uttag?

om det sen är under en bänk, då borde det räknas 120mm från den...?
 
Rakapparatuttag, som var ganska vanliga förr.

Måttet 120 cm gäller från duschhuvudet (dock oklart om det även i dess höjd) till uttaget, och man kan där mäta slangvägen/sladdvägen/armvägen - det pratas om vad man kan ifrån duschen. En bänk eller annan fast inredning kan anses som områdesavskiljande som gör denna sträcka längre. Måttet 120 cm är givetvis en kompromiss, ett medelvärde som ingalunda är säker i alla lägen, men måttet är ändå heligt då det blir omåttligt snårigt att motivera och riskbedöma ett mindre mått. Minst lika viktigt är placeringen av den apparat som ansluts till uttaget. Det är t.ex dåligt om man kan sitta på TM med fötterna i badvatten och torka håret med en hårtork som man råkar tappa i badet. Så kan man hålla goda marginaler så är det bara en fördel.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.