Jodå . Men verkar lika svårt att säga upp medlemskapet som avsluta en prenumeration på de bästa.
Får väl skriva något opassande enligt reglerna för forumet så jag blir avstängd i värsta fall.
Mindes fel med det där med tändtråden. Det var nog något annan gång. Fel användning av gul/grön var det iaf.
 
Varför vill du inte vara med här? Det finns fler 60-åriga gubbar på forumet !
 
B
Detta med att beräkna utlösningsvillkor osv, jag frågade min elektriker om de brukar göra det och han sa då att "nej" för vanliga villa-installationer är det aldrig så långt, är det under 100 m så gör vi inte det..
Så det är lätt för de elektriker som verkar här att säga att det alltid görs, men att det görs av alla behöriga elektriker är ju inte sant. där talar ju deras erfarenhet osv.
 
tommib
Elinstallatör 2 skrev:
Nej jag har insett det nu jag talar för döva öron . Istället för att sänka kraven borde de höjas. Alla i elbranschen borde ha rejäl utbildning.
Auktoriserad elinstallatör borde vara Civ ing. I andra yrkesområden höjs kraven. Exemplet ovan är det vanliga vid köksrenovering .
Man köper vitvaror och kök på IKEA . Häll och spis separat. Varför anlita en elektriker när man kan göra jobbet själv., Jfb anser folk inte är nödvändig , inte ens i badrum enligt vissa på forumet. M-line säkringar. Eller något av Julas premium märke anslut. Ojordade uttag är ju billigare så de tar folk.de istället. Om Du ringer support för att du inte får scannern inte fungerar dör ju inte folk . De farligaste är att folk har övertro till sina kunskaper. Skulle helst vilja att det blir som med kyla , det går inte att handla material för privatpersoner . Strunta i all utbildning . Här är lite kina el
[bild] God Jul på dig också.
Det går inte att låta bli....

Du tar ju upp saker som är helt irrelevanta. Problemet du beskriver i föregående inlägg med bakmatning via trefasapparater förekommer inte i just moderna spisar och hällar eftersom de inte längre är mellanfaskopplade. Så just det problemet, som var ännu värre på diazedtiden, är bortbyggt i mångt och mycket. Att välja risigt materiel har vi redan avhandlat. Du kommer inte runt det genom att förbjuda folk att köpa saker. Internet du vet.... Dessutom är det extra fånigt att förbjuda det när elinstallatörer gärna slänger på en 5-600% på inköpspriset, bara för att de kan.

Apropå höjda krav skulle jag också gärna se det. I form av personlig behörighet för alla installatörer. Men det föll (bland annat) på att så många nu verksamma yrkesmän inte skulle klara kraven.... Men försök förstå, behörigheten måste delas upp. Det är inte rimligt att kräva att man ska kunna räkna på en transmissionsledning eller bygga industriautomation för att få dra en ny gruppledning i en villa. Det är inte samma kunskap, knappt samma kunskapsdomän....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Just det scenariot med jordfelet i enfas apparaten hanterar en jordfelsbrytare utmärkt.

Dom som tycker att jordfelsbrytare är onödigt får snabbt mothugg av dom fłesta med lite elkunskap på forumet.
 
B
Ett IP44 uttag på lämpligt ställe borde väl vara det smartaste i ett badrum för tvättmaskin?
 
Boan skrev:
Ett IP44 uttag på lämpligt ställe borde väl vara det smartaste i ett badrum för tvättmaskin?
Det eller en fast anslutning beroende på placering. Jordfelsbrytare måste alltid föregå ett vägguttag i badrum. Även vid fast anslutning bör/ skall en jfb användas.
 
Redigerat:
B
Var går gränsen för fast anslutning kontra ip44 uttag och ip21 uttag?
 
Det finns länkar till områdesindelningen och skyddsåtgärderna här: https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html

Om TM hamnar i område 1 måste den anslutas fast, om den hamnar i område 2 får den anslutas med stickpropp. TM måste hålla minst IP24 i båda fallen. Uttaget måste placeras i oklassat område.

Badrumsreglerna ställer inga krav på kapslingsklassen för apparater i oklassat område, utan där är det allmänna regler som styr. Om TM står i oklassat område kan den hålla IP21 om det är torrt vid platsen, samma med uttaget.
 
B
Varför måste uttaget vara i oklassat område om uttaget uppfyller klassning?
 
Därför att reglerna säger så. Blanda inte ihop områdesregler och kapslingsklasser, områdesreglerna syftar även till vad som går att nå ifrån duschen och vilken personfara det kan innebära.
 
B
Men zon 1 säger ju ip44?
 
tommib
Boan skrev:
Men zon 1 säger ju ip44?
Zon1 säger också inga uttag. Så IP44 har ingen bäring på frågan. Instruktioner för zonindelningen finns bl.a. att ladda ner från SEK (gratis, hör och häpna).
 
B
Men zon 2 går det ha uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.