Hej!

har ett gästhus på 47 kvm, tänkte höra lite om temperaturen sjunker ovanligt snabb i det eller om detta är vanligt.

Huset är byggt -00 så det är enbart 15 år gammalt. Det står på krypgrund så jättevarmt i grunden är det inte. Har dock installerat avfuktare, plastmatta samt någon annan tjockare matta som är i liknande materialet i ett liggunderlag. Detta höjer säkert temperaturen uåå någon grad enligt dem som installerade detta.

Men nu till problemet. Jag hyr utt detta huset till flickvännens bror som hyr med kallhyra. Detta har lett till att han plockat ner elelementen då han tycker de är fula och drar för mycket ström.
Så allt har har där uppe nu är en kamin som han eldar i för att hålla värmen.
Är det under nollstrecket så sjunker temperaturen från 20+ efter att han eldat till runt 10 grader på 1-2 dygn (förutsatt att han inte eldar där emellen). Har inte riktigt mätt exakt men skulle gissa på detta.

Jag och min flickvän har sagt till honom att tempen inte får understiga 12 grader då huset kan ta stryk men det verkar inte riktigt som att han följer det vi sagt.

Nu till min fråga, är det normalt att temperaturen sjunker i den här takten eller är något på tok? Har inte orkat engagera mig så mycket då jag haft mycket för mig själv i mitt hus men ska nu ta en titt om det är så illa som han säger.
 
Redigerat:
messijah skrev:
Är det under nollstrecket så sjunker temperaturen från 20+ efter att han eldat till runt 10 grader på 1-2 dygn (förutsatt att han inte eldar där emellen). Har inte riktigt mätt exakt men skulle gissa på detta.
Spontant hörs det inte orimligt att temperaturen sjunker 10 gr efter 1-2 dygn.
Men det beror ju naturligtvis på vilken stomme och isolering huset har. Är det tung stomme (=sten) så fungerar detta som ett värmemagasin och det tar längre tid innan det är 10 gr.

Vad du ska se upp med är att hyresgästen inte får göra ändringar i husets installationer, vilket han tydligen gjort genom att plocka bort elementen.
Att ha dom påslagna kan du nog inte tvinga honom till men att demontera dom, ja då gör han ändringar i den tekniska utrustningen.
Nu beror det mycket på vilken typ av hyreskontrakt och innehållet i detta som du skrivet.
Du kan ju mycket väl skriva in i hyreskontraktet att innetemperaturen inte får understiga t.ex 12 gr för att inte skada huset, men det är viktigt att det är skriftligt, så du kan hävda skadestånd om det sker skador pga låg temp.

Att sätta gränsen vid just 12 gr förstår jag inte riktigt, det är väl närmast när det närmar sig frysgrader som det kan bli problem, men det är ju i.o.f.s upp till dig som hyresvärd att sätta minimi gränsen.
 
Anledningen är för att jag kollat runt lite och de flesta påstår att huset tar skada runt 10 grader ungefär, men det är säkert vid längre perioder.
Sen är det flickvännens bror vilket är anledningen till att man ger lite fler fria tyglar, dock så får man ju höra mer klagomål om dittan och dattan.
Sen får jag höra dagligen att golvet tydligen är så kallt att man knappt kan gå på det utan strumpor, men det tvekar jag inte på om enda uppvärmningen är genom att man eldar de få gånger man är hemma.

För övrigt är huset trästomme och eftersom det är byggt -00 av Älsbyhus så tror jag med största sannolikhet att isolering är rätt så ordentligt. Även fönster är 3-glas.

Men tack för svaret, då var det även som jag trodde att tempen inte sjunker ovanligt snabbt.
Finns det någon kurva eller liknande där man kan se hur tempen sjunker i olika slags hus vid 0 grader så man har något att visa honom?
 
Att tempen sjunker enbart till 10gr på 1-2 dygn låter väl ganska bra i mina öron om det är under nollan ute. En kamin kallnar ju på några timmar efter man avslutat eldandet. Och då har du ingen värmetillförsel alls längre i huset.
Men han vill väl spara några kronor genom att inte använda elementen och det är väl iof sunt? Att huset skulle ta skada om tempen sjunker under 10gr tror jag inte på, det är isf om det får stå under mycket lång tid det kan bildas fukt. Men som det är nu eldas det ju ändå ganska regelbundet och ur fuktaspekt så är det bättre än om han bara skulle haft elementen på. Kaminen och skorstenen fungerar till viss del som en avfuktare.
Däremot kan det vara klokt att sätta på elementen underhållstemp ifall han skulle åka bort några dagar och det smäller till och blir svinkallt. Då fryser vattnet för er...
Att han klagar på kalla golv, tja det får han nog leva med om han envisas med att bara elda i kamin. Det blir ju hela tiden ett stort kallras från fönstren ner på golven när där inte sitter element som är igång under.
 
Redigerat:
Han klagar på att golven är kalla :banghead: Det är ditt hus, inte sjutton ska du behöva stå med en massa förklaringsmodeller, be honom sätta upp elementen och att minsta grad ska vara 12. Punkt.
 
Om det tar två dygn för temperaturen att sjunka från 20º till 10º när det är minusgrader ute skulle jag säga att huset är ganska bra isolerat. Eller eldar han så att det är mycket varmare än 20º? Att få varma golv kan vara knepigt i vissa hus, men en absolut förutsättning är att man håller kontinuerligt varmt och inte låter temperaturen sjunka till 10º med jämna mellanrum.

En fråga som ligger nära till hands är vad han väntar sig att du skall göra. Vill han att du skall tilläggsisolera huset? Vill han ha sänkt hyra för att det är svårt att värma? Att ta bort husets värmesystem och sedan klaga på att det är kallt verkar inte så genomtänkt.
 
Eftersom han hyr med kallhyra så kan jag inte förstå var hans problem ligger om han fryser? :wow:
Det är ju han själv som styr uppvärmningen.

Dessutom är det väl ingen som tvingar honom att bo där?
Om han tycker det är svårt/ dyrt att värma upp så har han väl full frihet att flytta till annat bättre boende!!??

Kan inte se att det är ditt problem, han hyr ju i befintligt skick såvida det inte direkt handlar om en sanitär olägenhet som beror på ditt handlande.
 
Skönt att höra att det inte bara är vår gamla dragiga kåk som har dessa problem. :)
Det är nog bra att han får lära sig både hur fysikens lagar verkar i normala hus samt hur ekonomin påverkas. Det finns gränser för allt.
Det han upplever finns det bra förklaringar till i denna tråd. Det är bara att ta till sig och anpassa beteendet därefter. Det gör alla andra som bor i hus. Som alternativ finns ju lägenheter...

Den varmaste känslan för fötter är rena olackade trägolv eller mattor. Himmelsvid skillnad mot plastmattor och laminatgolv.

Att använda elementen och åtminstone hålla en underhållsvärme på 15C kostar ju inte direkt skjortan för 47 välisolerade m2. (Såvida han inte är arbetslös förstås, eller student för den delen, för då är alla utgifter stora.)
 
veden är gratis då?

ATW
 
Veden bjuder jag på för att jag tycker synd om killen, han klagar på att elen är så dyr bl.a 😂

Han har jobb så pengar finns men det beror väl på vad man prioriterar. Tycker inte heller att runt 600:- i el per månad är dyrt, det är ju ändå ett hus vi snackar om nu som går på direktverkande el (dock har ju han monterat bort den nu).

Men skönt att ni förklarat att detta inte är något konstigt iallafall, då kan jag ta det med honom för det är alltid en jäkla massa som är fel och kostar när han är här och hälsar på.

Installerade som jag skrev en avfuktare i grunden i somras som enbart går igång när fukten når en viss gräns i grunden, annars går fläktar igång som blåser in den torra luften från utsidan när värderna är lovliga för detta. Den skulle dra cirka 400:- per år men nu har jag fått höra några månader att den är boven i dramat. Plus att han tydligen hör att den är igång hela tiden men det tror jag inte på.
 
Lustig kille. Han ska kanske inte bo i ett hus utan i en kommunal hyreslägenhet där allt sköts av fastighetsskötare. Hade förklarat för honom att fastigheten skall skötas som jag vill att den ska skötas annars får han skaffa ett eget boende på annat håll.

Tror inte det är bra för ett hus att inomhustempen varierar så som beskrivs. Det påverkar även fuktigheten i huset. Trä rör sig beroende på temperatur och fuktkvot. Konstant värme och fukt är bäst

Han ska vara tacksam för att han får bo där och då acceptera era krav. Förstår man inte det måste någon lära denne det
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Håller helt med dig Hangun, så tycker jag också.
Man vet ju själv att det kostar att bo i hus men han jämför detta boende med en hyreslägenhet och påstår då att han betalar samma elkostnad där under ett kvartal som han får betala här på en månad.

Dock så kan jag erkänna att man fått lite dåligt samvete när han kommer och gnäller på elpriser hit och dit och att det är avfuktaren i grunden som gjort att det dragit iväg. Då får man ju lite dåligt samvete. Har funderat på ifall jag ska dra av en summa från hans elkostnad på grund av avfuktaren för den är ju för husets bästa och inte något som han kan påverka egentligen. Men den är ju som sagt inte dyr, skulle gissa på 50:- spänn i månaden som max, iallafall nu i början när grunden kanske inte nått sina bästa nivåer än.
 
tommib
Det är ju rent skitsnack från hans sida. Självklart får han betala mer för elen när han bor i ett hus som ska värmas upp jämfört med en lägenhet där det sköts centralt (och ingår i hyran). Han kan ju för skojs skull räkna på hur mycket månadskostnaden skiljer sig inklusive allt, dvs hyra+el+kabeltv eller vad han nu hade i lgh mot hyra+el+sophämtning (låt mig gissa, han slänger i er soptunna) + ved + annat som han har nu i huset.

Jag tycker att han antingen låter som en 18-åring som inte förstår att saker kostar och tycker att hela lönen ska gå till att festa eller resa, eller så är han en snål och otacksam jävel. I bägge fallen får du förklara för flickvännen och honom att du inte vill subventionera hans boende. Är man vuxen så får man klara sig själv.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
messijah skrev:
Man vet ju själv att det kostar att bo i hus men han jämför detta boende med en hyreslägenhet och påstår då att han betalar samma elkostnad där under ett kvartal som han får betala här på en månad.
Så kan det mycket väl vara. I en lägenhet behöver det knappt gå åt någon el alls.

messijah skrev:
Dock så kan jag erkänna att man fått lite dåligt samvete när han kommer och gnäller på elpriser hit och dit och att det är avfuktaren i grunden som gjort att det dragit iväg. Då får man ju lite dåligt samvete. Har funderat på ifall jag ska dra av en summa från hans elkostnad på grund av avfuktaren för den är ju för husets bästa och inte något som han kan påverka egentligen. Men den är ju som sagt inte dyr, skulle gissa på 50:- spänn i månaden som max, iallafall nu i början när grunden kanske inte nått sina bästa nivåer än.
Det är ju helt upp till dig hur tillmötesgående du vill vara. Vill du vara tillmötesgående så kan du sätta en separat elmätare på avfuktaren och säga att du betalar den elen, men vill då inte höra mer klagomål. Utgångspunkten om du gör detta måste vara att du är hygglig. Inte att du har någon skyldighet till det. Om avfuktaren är ansluten till ett vägguttag blir det enkelt att få till en mätare.
 
Som kuriosa kan jag berätta att värmesystemet i vårt hyreshus brakade samman en fredag förra vintern. Det var då runt nollan ute. Eftersom det kom en helg emellan så kom värmen inte igång igen förrän vid måndag lunch. Från ca 21 grader på fredagen så sjönk vi temperaturen till 17 på måndag morgon. Dvs 1-1,5 grader per dygn.

Man får ta i beaktande att vi hade några hundra watt lampor och datorer som värmde. Vi bor f ö högst upp, så vi har väl lite större värmeförluster än genomsnittslägenheten i huset. Huset är relativt gammalt. Jag trodde nog det skulle vara större förluster än så, men uppenbarligen sparas mycket energi på att tränga ihop folk i vertikala statarlängor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.