Martin E skrev:
Nej, de brukar väl mest fråga om man:
A) är en terrorist?
och isåfall har man för avsikt att
B) begå några hemska terrorbrott på just detta besök i det förlovade landet? :)
Jaha, ja du tänker på visa waivern man fyller i, ja där vill de ju veta om man är kriminell på något av alla upptänkliga sätt.
 
thomasx skrev:
Kan inte påminna mig att jag någonsin fått den frågan när jag rest in i USA, det hade jag nog kommit ihåg i så fall.
Den frågan står i ESTA ansökan så det har du nog svarat på om du varit där de senaste 7-8 åren :)
 
peternicklas
Ramnemark skrev:
Den frågan står i ESTA ansökan så det har du nog svarat på om du varit där de senaste 7-8 åren :)
Vi får väl se om vi fortfarande kan använda den framöver. Var i USA när attentaten hände i Paris. De ifråga satte allt när man skulle därifrån. Ordningen på namnen i mitt pass ville de inte godkänna fast det har varit samma under alla besök i USA. Fanns de som fick skaffa nya biljetter. Kroppsskannern användes på alla, första gången jag har gått igenom den.
 
Vi får se hur vi klarar oss i April. Mitt mellannamn är före mitt tilltalsnamn vilket krockar när man ska skriva: First Name (Given Name) efter som det inte är samma. Till nästa pass ska jag byta ordning på namnen hos Skatteverket.
 
peternicklas
Ramnemark skrev:
Vi får se hur vi klarar oss i April. Mitt mellannamn är före mitt tilltalsnamn vilket krockar när man ska skriva: First Name (Given Name) efter som det inte är samma. Till nästa pass ska jag byta ordning på namnen hos Skatteverket.
Samma problem som jag har. Jag har dessutom ett svenkt tecken i namnet. Är bara detta rätt så kan de fråga som de gjorde med mig men de släpper igenom dig.
 
Vi har skrivit det första namnet i passet för det är så det ser ut på papper. De är nog ointresserade vilket tilltalsnamn jag har, bara biljett och pass är lika :)
 
peternicklas
Ramnemark skrev:
Vi har skrivit det första namnet i passet för det är så det ser ut på papper. De är nog ointresserade vilket tilltalsnamn jag har, bara biljett och pass är lika :)
Bytar du namnet, ändrar ordningen så tror jag det blir mer problem om du har varit i USA tidigare.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
thomasx skrev:
Kan inte påminna mig att jag någonsin fått den frågan när jag rest in i USA, det hade jag nog kommit ihåg i så fall.
Om du har rest in i usa så vet du att man skall fylla i den där gröna waivern, varje gång. Där frågar de massa saker, tex "har du med någon matprodukt", men även "har du under åren 1941-45 deltagit i nazistisk verksamhet .. " blah blah något av det slaget. Den fanns för övrigt även innan 9/11.
 
elpaco skrev:
Om du har rest in i usa så vet du att man skall fylla i den där gröna waivern, varje gång. Där frågar de massa saker, tex "har du med någon matprodukt", men även "har du under åren 1941-45 deltagit i nazistisk verksamhet .. " blah blah något av det slaget. Den fanns för övrigt även innan 9/11.
Jo, jag noterade i ett inlägg redan igår att det var den så kallade visa waivern som avsågs.
 
123abc skrev:
[länk]
Endast i Ryssland, jag kan tänka mig hur den som öppnade dörren reagerat.
Den spriten, den spriten. Om det inte vore för det där skottarna blaskar ihop skulle man kunna bli nykterist för mindre.
 
peternicklas
elpaco skrev:
Om du har rest in i usa så vet du att man skall fylla i den där gröna waivern, varje gång. Där frågar de massa saker, tex "har du med någon matprodukt", men även "har du under åren 1941-45 deltagit i nazistisk verksamhet .. " blah blah något av det slaget. Den fanns för övrigt även innan 9/11.
Du blandar ihop dokumenten
ESTA är det förenklade VISA ansökan som t.ex. vi får göra i Sverige.
Capture2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon fråga om Nazistisk verksamhet finns inte.
Den andra som du fyller i på planet innan landning är en ren tulldeklaration.
Frukt, pengar, affärs eller nöjesresa mm.
Ser ut så här:
cust%20form%20lg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark skrev:
Den frågan står i ESTA ansökan så det har du nog svarat på om du varit där de senaste 7-8 åren :)
Nej, den står inte i ESTA-ansökan, förnyade den nyligen och där fanns den inte. Däremot möjligen på visa waivern, men vem f-n läser allt på den ;)
 
peternicklas skrev:
Du blandar ihop dokumenten
ESTA är det förenklade VISA ansökan som t.ex. vi får göra i Sverige.


Någon fråga om Nazistisk verksamhet finns inte.
Den andra som du fyller i på planet innan landning är en ren tulldeklaration.
Frukt, pengar, affärs eller nöjesresa mm.
Och verkar blanda ihop ESTA och visa waivern ;)
 
peternicklas
ESTAn fyllar man i och ansöker om i Sverige, kostar $14, precis som jag skrev, gäller i 2 år. Tulldeklarationen på planet. Har ALDRIG fått något mer dokument och jag har varit i USA ett antal gånger, Senast för 6 veckor sedan. Tror Visa Wievern har ersatts av APIS.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.