ÉlPontus skrev:
Någon som kan svara på varför min enkla regel inte fungerar? Rule 1 och 2 fungerar, de styr en nexa-produkt där avståndet är lite på gränsen så jag repeterar ordern ett par ggr.

Rule 3 och 4 fungerar inte!. De styr en Z-wave Philio Tech:
[länk]

Varför har jag aldrig lyckats med denna styrning? Nu var det så länge sedan jag gav upp så minns knappt tillvägagångssättet men jag har för mig att man bara skapar regeln så ska det fungera? Har synkat, startat om, uppdaterat. Samma styrning på alla, efter solen.

Philio-relät går bra att styra manuellt men appen på telefonen men vill gärna ha det automatiskt.
Jag är ganska ny på Zipabox men har 40 års erfarenhet av avancerad programmering.
Jag har lagt märke till att om man återanvänder en Sceduler och någon av reglerna den används i har en eller flera wait går övriga regler, med samma Sceduler, lite hipp som happ. Har inte grävt till botten på problemet ännu utan enbart löst det med unika Sceduler istället och då funkar det. Kan det möjligen vara ett liknande problem?
 
Redigerat:
Jag har försökt att hitta licensinformation, vad som gäller, men inte hittat något.

Har ingen större lust att köpa på måfå för att kolla om det är detta som är problemet.
Just nu har jag skrivit 30 regler och lyckas inte registrera den 31:a regeln. Den går iväg utan minsta felmeddelande men finns sedan inte i listan. Gissar att jag passerat någon limit men hittar ingen information.

Dokumentationen till systemet är minst sagt undermålig. Längesedan jag mött ett nytt system med så bristfällig dokumentation.

Finns det någon här som kan upplysa om vad som gäller eller var detta står att läsa?
 
Alla som har registrerat före ver 1.0 så ska haobegränsat. Skicka en support ticket.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Tack matsv.

Det har kommit upp ett meddelande på supportsidan nu med "Server overload".
Odaterat och ej tidsatt. Ett gäng glada hackers utan kvalitetskultur.

Nu går det att registrera igen. Men systemet är allt för primitivt för att vara molnetbaserat. Sådant får bara inte hända. Pågått sedan inatt då jag misslyckades första gången.
 
Får inte till tänket med regler..
Vill att om klockan är efter 21.00 och lampan är tänd ska en scen dra igång som släcker alla lampor i rummet när jag släcker fönsterlampan.
Fattar inte hur jag ska få till den riktigt?
 
rastlos skrev:
Får inte till tänket med regler..
Vill att om klockan är efter 21.00 och lampan är tänd ska en scen dra igång som släcker alla lampor i rummet när jag släcker fönsterlampan.
Fattar inte hur jag ska få till den riktigt?
Skulle gissa på att man gör något i denna stilen.

Time.PNG

Har ej provat men borde vara så man skall göra.

(meddela gärna om det funkar! :) )

Gott nytt år!
 
  • Gilla
rastlos
  • Laddar…
Gott nytt på dig med, o tack för svar!
Hur gör man när det är dimmer då? Då finns ju inte on/off att välja på?
 
Då gör du nog såhär!

Time 2.PNG

:)
 
  • Gilla
rastlos
  • Laddar…
Nice!
 
hpnisse skrev:
Då gör du nog såhär!

[bild]

:)
En sak jag inte förstår med den regeln:
Om dimmer är 0

I mina ögon borde det vara:
Om dimmer > 1 för att kunna dimmra ner den.
Förklara gärna!
 
rastlos skrev:
En sak jag inte förstår med den regeln:
Om dimmer är 0

I mina ögon borde det vara:
Om dimmer > 1 för att kunna dimmra ner den.
Förklara gärna!

Du skrev ju detta från början:
rastlos skrev:
Får inte till tänket med regler..
Vill att om klockan är efter 21.00 och lampan är tänd ska en scen dra igång som släcker alla lampor i rummet när jag släcker fönsterlampan.
Fattar inte hur jag ska få till den riktigt?

Min regel är tänkt att "HYLLA - TV-RUM" är din fönsterlampa.
Jag tänkte att "lampan", som du skrev efter 21:00 är själva fönsterlampan?
Om denna nya regeln inte stämmer får du gärna förklara lite mer verkligt vad det är för "lampa" som är vad och om det är vanlig eller dimmer etc.

Time 3.PNG
Här är då tanken att "Hylla-Tv-Rum" är din "Fönsterlampa" (den som släcker allt)
Och "Spegel - Toalett" är din "lampa".
 
Missförstå mig rätt, regeln funkar alldeles utmärkt! Jag förstår bara inte varförden fungerar?
 
Får inte till tänket med regler..
Vill att om klockan är efter 21.00 och lampan är tänd ska en scen dra igång som släcker alla lampor i rummet när jag släcker fönsterlampan.
Fattar inte hur jag ska få till den riktigt?


Man får tänka nästan från fel håll,börja med det sista.
Så Om "Hylla-TV-Rum" slår om till 0 (alltså någonting stänger av den), då aktiveras regeln.
Det första den gör då är och kolla om klockan är mellan 21:00 på kvällen och 05:00 på morgonen.
Är klockan det; "Tid (NU)"; då aktiveras scenen.


Jag tror att hade man kört tidsförfrågningen från början, så hade den bara fortsatt regeln kl 21:00.
Tror det är så.

Men kul att det funkar!
 
  • Gilla
rastlos
  • Laddar…
Tack hpnisse, nu klarnade det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.